تعاونی‌نماها بلای جان اعتبار تعاونی‌ها

  کد خبر: 28020182980

ناعمه شاهوردیلو

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران اعلام کرد که مجموعه‌هایی که به پیش فروش مسکن مشغول هستند، شاید دارند قانون را دور می‌زنند، ولی در بستر تعاونی‌ها این کار را انجام می‌دهند و همه این را می‌دانند و برای همین بخش تعاون لطمه‌های بدی به اعتبارش خورده است.

خشایار باقرپور در نشست خبری «بررسی نقش تعاونی‌ها در حوزه مسکن، نظارت و حفظ سرمایه‌های مردمی» با تبریک روز ارتباطات و اهمیت تعامل با رسانه برای این اتحادیه به عنوان سازمانی نظارتی افزود: قبل از تصویب طرح ساماندهی پیش فروش مسکن، پروژه‌هایی وجود داشت که مردم بعد از پیش خرید متوجه می‌شدند، واحدشان به چند نفر دیگر نیز فروخته شده است، برای همین این طرح تصویب شد.

در این فضا تعاونی‌نماهایی آمدند و با نام افراد بدون سمت برای خودشان معاملات عجیبی را انجام دادند، مثلا آقای غ.ف با نام آقای الف. پ مباین‌نامه‌هایی  را به صورت غیررسمی امضا کرد و در اراضی‌ای که حتی پروانه ساخت ندارند، پروژه‌های واهی تعریف کرد. این پروژه‌ها عموما در منطقه ۲۲ تعریف شده‌اند؛ چراکه هم اموال آقای غ.ف در آنجا زیاد است و هم تعاونی‌ها می‌روند جایی که پول در آن باشد و آنجا حداکثر استفاده را از ناآگاهی مردم کردند.

او ادامه داد: این افراد تبلیغات وسیعی در فضای مجازی و حقیقی از جمله بنرهایی در سطح شهر دارند، رپرتاژ آگهی دارند و برای پذیره‎‌نویسی از واژگان حقوقی استفاده می‌کنند.

همچنین زدوبندهایی با دستگاه‌های مختلف دارند که حتی وقتی ما شکایت آن‌ها را پیش دستگاه مربوطه می‌بریم، به دفاع از آن‌ها می‌پردازند.از طرفی این تعاونی‌نماها شاکیان زیادی ندارند؛ چراکه با شعاف کار خود را پیش می‌برند و خیلی از مردم هنوز فکر می‌کنند کار آن‌ها هم قانونی است هم عملی.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران خاطرنشان  کرد: سازنده طرح مسکن ۸۰ درصد هزینه‌ها را متحمل می‌شود؛ فقط حدود ۶۵ درصد هزینه برای زمین و پروانه ساخت آن صرف می‌شود، حال چرا باید برای ۲۰ درصد باقیمانده هزینه پیش فروش بگذارد؟ این غیرمنطقی است؛ درست مثل قانون که غیرمنطقی است، اما باید اجرا شود.

باقرپور ادامه داد: عموما مردمی سمت این طرح‌های پیش فروش می‌آیند که تمام داراییشان همان پول پیش پرداخت است، پس بهتر است برای اعتماد و پرداخت این پول اصل سند را از سازنده درخواست کند یا استعلام آن را بگیرد همچنین اصل پروانه ساخت را می‌تواند از اداره کل تعاون درخواست کند و با یک اقدام هیجانی تمام پول خود را از دست ندهد.

او به تشریح سه نشست این اتحادیه در طول این چند سال پرداخت و گفت: در طول ۳ نشستی که در این چند سال برگزار کردیم هربار به یک دغدغه پرداختیم؛ ابتدا بعد از فروکش کردن موج گرانی مسکن در اسفند به بررسی راهکارهای تعاونی برای برون‌رفت از این مشکلات و جلب مشارکت عمومی برای مسکن پرداختیم.

دومین نشست آبان ۱۴۰۰برگزار شد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کردیم و به طرح مساله درباره اجرا نشدن قانون توسعه پرداختیم و ۵ روز بعد از آن شاهد تحول در معاونت وزارتخانه بودیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با ابراز امیدواری از برطرف شدن موانع پیش پای بخش تعاون گفت: شاهد رکودتورمی در بازار مسکن هستیم و برای همین نشست امروز نیز به این منظور برگزار شد که تهدیدها و فرصت‌های حوزه مسکن را بررسی کند.

باقرپور سپس به مقایسه بازار مسکن ایران و ترکیه پرداخت و تشریح کرد: متوسط معاملات مسکن تهران در طول یک ماهانه ۴۰۰۰ واحد است و در کشور حداکثر به ۴۰۰۰۰ معامله در ماه می‌رسد؛ در حالی که در ترکیه همین آمار ماهانه بیش از ۱۱۰۰۰ معامله را نشان می‌دهد؛ یعنی ۵/۲ برابر ما در ماه معامله می‌کنند.

برون رفت از معضل اجاره و مسکن

او افزود: آمار به ما می‌گوید، به ازای هر ۲۶ میلیون خانواده ایرانی،  ۲۹ میلیون  واحد مسکونی داریم؛ ۷ میلیون مستاجر داریم و ۴-۵/۴ میلیون مستاجر محض که یعنی هیچ مالکیتی ندارند؛ این یعنی توزیع ناعادلانه مسکن از ۵۰ سال پیش چراکه مسکن کالای مصرفی نیست، یک کالای سرمایه‌ای است که دومین نرخ رشد اقتصادی کشور را با ۱۲۰هزار برابر شدن آن در مقایسه با ۵۰ سال پیش دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با تاکید بر لزوم خانه‌دارشدن مستاجران گفت: راه برون رفت از این معضل این است که مستاجران مالک شوند؛ در آن صورت مسکن بیشتری نیاز نیست و به کالای مصرفی تبدیل می‌شود. در این میان طرح ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم می‌تواند کمک بزرگی باشد، آمار این را به ما نشان می‌دهد و اگر در دولت بعد هم ۲ میلیون مسکن اضافه شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که مستاجری باقی نمی‌ماند. تمام بخش‌ها از جمله تعاونی‌ها باید کمک کنند به دولت برای تولید این ۴ میلیون مسکن چون تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، شاید شفاف نبودن آمار این طرح هم برای همین است.

ورورد چین به طرح نهضت ملی مسکن

باقرپور ادامه داد: چند موضوع در طرح مسکن‌سازی دولت سیزدهم مهم است یکی اینکه؛ قانون جهش تولید مسکن باید اجرا شود و ضمانت اجرایی برای زمین‌ها داشته باشد، در حالی که دستگاه‌های دولتی هنوز محتکر زمین هستند. دوم اینکه باید تکنولوژی به‌روز دنیا را از هر کشوری که هست، وارد کنیم.

سوم اینکه برای اجرای این نهضت ملی باید از ظرفیت سازنده ایرانی استفاده کرد و فقط مصرف‌کننده نباشیم و در آخر اینکه دولت تصدی اجرای نداشته باشد، بلکه ناظر بر کیفیت و کمیت باشد. عمر مفید ابنیه ما خیلی کم است.

خروج از نسخه موبایل