تعیین قیمت دارو پشت درهای بسته

  کد خبر: 080901110790

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، معتقد است با واردات داروهای آنتی بیوتیک قدرت نظام دارویی کشور را زیر سوال بردیم.

فرامرز اختراعی، در گفت‌وگو با مهر افزود: باید ببینیم چرا بعد از ۴۰ سال که اولین تولیدکننده داروهای ژنریک در دنیا بوده‌ایم، دچار نارسایی شده‌ایم.

وی با انتقاد از واردات داروهای آنتی بیوتیک، گفت: چرا نظام دارویی با این قدرت، مجبور شده از هند داروهای آنتی بیوتیک وارد کند.

اختراعی در ادامه به دلایل بروز کمبودهای دارویی در کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه قیمتگذاری دارو در پشت درهای بسته انجام می‌شود که این موضوع به لحاظ علمی و کلاسیک، قابل قبول نیست.

وی با عنوان این مطلب که هر کشوری شرایط اقتصادی خاص خودش را دارد، گفت: در تمام دنیا برای حمایت از تولید، قوانین خاصی وضع می‌کنند تا چرخه اقتصاد بگردد.

اختراعی با انتقاد از کسانی که در قیمتگذاری دارو نقش دارند، افزود: برخی از این قیمتگذاری‌ها بالاتر از قیمت‌های جهانی است و برخی هم پایین‌تر است که همین موضوع، تولید را دچار بحران می‌سازد.

وی ادامه داد: با توجه به این سیاست اشتباه در نحوه قیمتگذاری دارو، نامه‌ای به سازمان غذا و دارو نوشتیم که چنین سیاستی باعث می‌شود داروهای با قیمت پایین تولید نشوند و همچنین با توجه به مشخص نبودن سیاست گذاری در تعیین قیمت دارو، تولیدکنندگان سراغ تولید محصولات جدید نروند.

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، گفت: اقتصاد دستوری حداقل در حوزه دارو جواب نمی‌دهد.

در همین حال، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، عنوان داشته است که ما دو پیشنهاد به تولیدکنندگان مواد اولیه دارو داشته‌ایم. یا قیمت گذاری را قبول کنند و یا اینکه واردات را آزاد می‌کنیم و رقابت کنند.

اختراعی در واکنش به پیشنهاد رئیس سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان مواد اولیه دارو در کشور، تاکید کرد: قانون برای قیمتگذاری ماده اولیه دارو هیچ معبری نگذاشته است. اما، این طور نیست که تولیدکنندگان مواد اولیه دارو، هر طور خواستند قیمت تعیین کنند. بلکه بر اساس تصمیم کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذا و دارو، این قیمتگذاری طبق جداول و بر اساس قیمت تمام شده به همراه سود متعارف، تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: حرف زدن بدون سند و مدرک در خصوص اینکه تولیدکنندگان خودشان دارو را گران می‌کنند، اصلاً صحیح نیست؛ چون سازمان غذا و دارو مسئول قیمتگذاری دارو است.

اختراعی با استقبال از پیشنهاد دوم رئیس سازمان غغذا و دارو برای آزاد ساختن واردات مواد اولیه تولید دارو برای ایجاد رقابت با تولیدکنندگان داخلی، گفت: البته این طور نبوده که تا الان واردات نداشته باشیم، بلکه همیشه راه واردات باز بوده است.

وی ادامه داد: ما موافق رقابت هستیم، به شرطی که تعرفه‌های حمایتی منطقی اعمال شود. یعنی وزارت صمت در تعیین تعرفه‌های گمرکی، دقت بیشتری کند. زیرا، اگر تعرفه را پایین بیاورند، خطری برای تولید داخل است.

اختراعی گفت: ما با بخش دوم پیشنهاد رئیس سازمان غذا و دارو نه از ناحیه تهدید، موافق هستیم.

وی افزود: پیشنهاد ما به سازمان غذا و دارو این است که جلسات تعریف قیمت مرجع، با حضور صاحبان صنعت و کارشناسان خبره اقتصادی صورت بگیرد.

اختراعی تاکید کرد: اگر تولیدکننده داخلی حمایت شد و نتوانست تولید را بالا ببرد، آن وقت واردات را آزاد کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، افزود: قیمتگذاری‌ها باید بر اساس قیمت‌های بین‌المللی و همراه با تعرفه‌های حمایتی صورت بگیرد تا تولیدکننده داخلی هم امکان رقابت داشته باشد.

اختراعی تاکید کرد: اینکه بخواهیم با تهدید، کمبودها را مهار کنیم؛ رویه درستی نیست. در واقع، کم نمایی تولید دارو، امنیت اقتصادی را از تولیدکننده داخلی می‌گیرد.

وی افزود: اینکه نظام دارویی کشور با این قدرت و بعد از ۴۰ سال که اولین تولیدکننده داروهای ژنریک در دنیا بوده است، دچار نارسایی در تولید داروهای آنتی بیوتیک کودکان شود، جای تعجب دارد.

خروج از نسخه موبایل