تغییر جنس معاملات در بازار مسکن تهران

  کد خبر: 27040038204

به دلیل افت شدید معاملات، دلالان بازار را ترک کرده و عمده خرید و فروش‎ها از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود؛ اما با آنکه ثبات نسبی بر بازار مسکن شهر تهران حاکم شده تقاضا برای واحدهای نوساز همچنان وجود دارد و این موضوع به ایجاد فاصله قیمتی بین آپارتمانهای ارزنده با خانه‌های قدیمی منجر شده است.

به گزارش ایسنا، مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران از کمبود واحدهای نوساز و فول امکانات ناشی از رکود ساخت و ساز در سه سال اخیر خبر می‌دهند. با آنکه معاملات کساد است و میانگین فاصله عرضه تا فروش یک خانه در تهران به بیش از دو ماه رسیده، واسطه‌های ملکی می‌گویند اغلب آپارتمانهای کلیدنخورده یا واحدهای دارای امکانات کامل با عمر بنای کمتر از پنج سال نهایتا قبل از یک ماه به فروش می‌رسد.

برخی مشاوران املاک می‌گویند انتظارات تورمی در بازار مسکن تعدیل شده است، اما کمبود فایلهای نوساز می‌تواند اثرات تورمی بر کل بازار ایجاد کند. افزایش ۳ درصدی قیمت در خردادماه هرچند بنا به گفته کارشناسان اهمیت چندانی ندارد اما آمارها از رشد قیمت در مناطق پرتقاضا، به‌ویژه در نیمه جنوبی تهران حکایت دارد.

آنطور که آمار توضیح می‌دهد طی چهار ماه گذشته مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۰، ۲۰ و ۲۲ با افت قیمت و سایر مناطق با افزایش نسبی قیمت مواجه شده‌اند. بیشترین کاهش قیمت مربوط به منطقه ۲۲ بوده که ۲۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص قیمت کل شهر تهران نیز نسبت به  اسفند ۹۹ بالغ بر ۱.۹ درصد افت کرده است.

در واقع با وجود افزایش ۳ درصدی قیمت در خردادماه نرخ متوسط هنوز به سطح اسفند ۹۹ برگشت نخورده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اغلب مناطق جنوبی طی چهار ماه گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند. واسطه‌های ملکی محله‌های جنوبی پایتخت می‌گویند که معاملات در این محدوده نسبت به یک سال قبل نصف شده و این در حالی است که معاملات در کل شهر تهران به یک سوم رسیده است. عمده واحدهای خالی بدون مشتری در مناطق شمالی تهران قرار دارد.

به دلیل افت توان متقاضیان، کمبود عرضه نسبت به تقاضا و پایین بودن قیمت‎ها در جنوب شهر نسبت به مناطق شمالی، بازار در محله‌های جنوبی رونق بیشتری نسبت به شمال تهران پیدا کرده است. به طور مثال هم اکنون منطقه ۱۵ به کانون خرید و فروشهای مصرفی تبدیل شده و رتبه ششم را در تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد در حالی که خرداد سال گذشته منطقه مذکور جزو ۱۰ منطقه پرتقاضای تهران قرار نداشت.

یکی از دلایل افزایش سهم مناطق جنوبی از معاملات به حذف خرید و فروشهای سوداگرانه در بازار مربوط می‌شود. گزارش‎های میدانی نشان می‌دهد به دلیل رکود معاملات، عمده دلالان بازار ملک را ترک کرده‌اند. حذف تقاضای دلالی در مناطق ۵، ۴، ۲ و ۱ نسبت به دیگر مناطق نمود بیشتری یافته و خرید و فروشهای مصرفی نیز اغلب از نوع تبدیل به احسن است.

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۹.۶ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل