تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش قیمت برق

  کد خبر: 090701103007

ترجمه: محمود نواب مطلق

کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک توافق در زمینه بحران انرژی تلاش می‌کنند. توافقی که براساس آن بخشی از منافع سرشار تولید کنندگان انرژی در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند با توزیع مجدد آن میان مصرف کنندگان از سویی قیمت های صورتحساب های قبوض برق را کاهش دهند و از سوی دیگر به منظورکاهش تقاضای مصرف برق در ساعات اوج  اقدامات تشویقی بعمل آورند.

۲۷کشورعضور اتحادیه اروپا با در اختیار گرفتن بخشی از این سود سرشار قادر خواهند بود این اقدامات را انجام دهند.

وزرای انرژی این کشورها با رسیدن به این توافق روز جمعه ۳۰ سپتامبر(۸مهر) خواهند توانست  تصمیمات فوری برای کمک به خانوارها و بنگاههای اقتصادی در اتحادیه اروپا به منظور مقابله با افزایش انفجاری قیمتهای صورتحسابهای انرژی اتخاذ کنند.

کمک هایی که از هم اکنون به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی میزان آنها در آستانه فصل زمستان بسیار ناکافیست و ضرورت اقدامات مؤثرتر را اجتناب ناپذیرمی‌سازد.

مقامات اتحادیه اروپا با بررسی پیشنهادات کمیسیون اروپا درنیمه سپتامبر(اواخرشهریور) مبنی بر تصاحب بخشی از سود بسیار زیاد تولید کنندگان انرژی تلاش می کنند با هدف بازتوزیع آن میان خانواده ها و بنگاه های اقتصادی گامی برای کاهش قیمت صورتحساب های قبوض انرژی بردارند.

همچنین آنها امیدوارند با این توافق اقداماتی نیز به منظور کاهش تقاضای مصرف در ساعات اوج انجام دهند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تعیین سقف قیمت گاز وارداتی به اتفاق نظرنرسیده‌اند.

آلمان در این زمینه بیشترین تردید را از خود نشان می‌دهد. به اعتقاد«ژوزِف سیکلا» وزیر صنعت جمهوری چک که کشورش ریاست شواری اتحادیه اورپا را بر عهده دارد: «نباید وقت را تلف کرد. برای تلاش به منظورپائین آوردن قیمت گاز دیگر فرصتی باقی نمانده.»

تنش به وجود آمده در کشورهای اروپایی در اثر افزایش سرسام آور قیمت حامل های انرژی ناشی از جنگ روسیه و اکراین با نشت گاز از خط لوله‌های گازی «نورداستریم» یک و دو در دریای بالیتک تشدید شده است.

اتحادیه اروپا این را یک اقدام خرابکاری ارزیابی و آنرا محکوم کرده است. از جمله اقدامات فوری مصوب روز جمعه۳۰ سپتامبر(۸مهر) الزام دولتهای عضو به کاهش حداقل ۵درصدی مصرف برق در ساعات اوج است.

از ۲۷ کشور عضو همچنین در خواست شده است تا کاهش مصرف ماهانه ۱۰درصدی برق را از اهداف الزام آور خود مقرر کنند.

از جمله اقدامات دیگرتعیین سقف درآمدی برای تولید کنندگان انرژی از سایر منابع انرژیهای تجدید پذیراز قبیل انرژیهای بادی، خورشیدی و برق آبی است.

این تولیدکنندگان با فروش انرژی های تولیدی خود به قیمتهای بسیار فراتر از هزینه‌های تولیدشان به سودهای هنگفتی دست یافته‌اند. این سقف به میزان ۱۸۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت تعیین شده‌است.

مابه‌التفاوت این مبلغ تا قیمت عمده فروشی این تولیدکنندگان باید در اختیار دولتها قرار گیرد تا دوباره میان خانوارها و بنگاههای اقتصادی توزیع شود.

درعین حال «کمکهای موقت همبستگی» برای تولید و توزیع‌کنندگان گاز، زغالسنگ و نفت نیزدر نظر گرفته شده‌است. به گفته «اورسولا فون دِرلِیِن» رئیس کمیسیون اروپا در مجموع درآمدی معادل۱۴۰میلیارد یورو برای بازتوزیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما بخش اعظمی از کشورهای عضو شامل ۱۵ کشوراز جمله: فرانسه، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا معتقدند به مشکلات بسیار مهمتر نیز باید بصورت  جدی ترپرداخته شود.

آنها خواستار تعیین سقف قیمت عمده فروشی گاز در سطح بازارهای اروپا شده اند. این کشورها خواستار آن هستند تا این تعیین سقف قیمت صرفا مربوط به گاز وارداتی از روسیه نباشد و سایر منابع وارداتی گاز اروپا را نیز شامل شود. وزیر صنعت جمهوری چک براین باور است:« باید هرچه سریعتر اقدام کرد.»

درعین حال برخی دیگر از اعضای مؤثر اتحادیه اروپا از جمله آلمان برای این اقدام بسیارتردید دارند. آنها معتقدند این قبیل اقدامات ممکن است باعث شود برخی «شرکای قابل اعتماد تأمین کننده گازآنها» از جمله آمریکا و نروژ به مشتریان دیگر برای فروش گازشان فکر کنند و بدین وسیله منابع تأمین گازشان در معرض تهدید قرار گیرد.

خانم«راینا سیکوت» وزیر اقتصاد و زیرساخت های اِستونی نیز با این اقدام مخالف است. او معتقد است:« موضوع امنیت تأمین گاز و در دسترس بودن آن از قیمتش بیشتر اهمیت دارد.»

کمیسیون اروپا در پیش نویس یک سند در حال حاضر برای قیمت گاز وارداتی از روسیه چه از راه خط لوله و چه به صورت گاز مایع طبیعی سقفی را معین کرده است. گاز وارداتی روسیه هم اکنون ۹درصد واردات گاز اروپا را شامل می شود.

روسیه از تأمین کنندگان تاریخی گازاتحادیه اروپا بوده است. همواره ۴۰ درصد گاز مصرفی در این اتحادیه از روسیه تأمین می شده است.

تأکید بروکسل مذاکره برای تعیین سقف قیمت در مورد سایر تأمین کنندگان گاز از طریق خط لوله است چرا که معتقد است در مورد گازمایع طبیعی به دلیل وجود رقابتهای بین المللی این امرمحدود است و چندان توفیقی نخواهد داشت.

کمیسیون اروپا همچنین در نظر دارد گاز مصرفی برای تولید برق را نیز مشمول تعیین سقف قیمت کند. این گزینه‌ها همگی به وسیله وزرای مربوط مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند تا به صورت یک برنامه جامع با جزئیات مشخص در اجلاس سران ۲۷ کشور عضواتحادیه اروپا درپراگ روز۷اکتبر(۱۵مهر) ارائه شود.

پس از آن نیز جلسه جدیدی از وزرا در تاریخهای ۱۱ و ۱۲ اکتبر(۱۹ و ۲۰ مهر) در این خصوص تشکیل خواهد شد.

خانم«اَگنِس پانیه روناشه» وزیر انتقال به انرژی پاک فرانسه نیز در این خصوص بر این باور است که: «در این قبیل موارد باید دوراندیشی داشت و خیلی سریع عمل کرد.»

در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از هم اکنون نیز اقداماتی برای کاهش فشار ناشی از افزایش شدید قیمت های صورتحساب های انرژی بر خانوارها و بنگاه های اقتصادی آغاز شده است.

مانند فرانسه که تعیین سقف قیمتی انرژی را آغاز کرده و آلمان که خبر از اختصاص ۲۰۰ میلیارد یوروی دیگر برای محدوسازی قیمت های برق و گاز داده است.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل