کد خبر: 110303161464
انرژیجهانروزنامه

تمدید قرارداد کاهش تولید از اوپک پلاس

بنابه گفته سه منبع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس، قراردادی که در اجلاس روز یکشنبه امضا می‌شود شامل تمدید تمام یا بخشی از کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای در ۲۰۲۵ و کل کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در نیمه دوم ۲۰۲۴ خواهد بود.

عصراقتصاد: به گزارش رویترز، سه منبع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس گفتند این ائتلاف بر روی یک قرارداد پیچیده جهت تصویب در اجلاس روز یکشنبه کار می‌کند که به اعضای این گروه اجازه می‌دهد بخشی از کاهش تولید خود را در ۲۰۲۵ هم ادامه دهند.

اوپک پلاس طرح کاهش تولید خود را در اواخر ۲۰۲۲ در بحبوحه افزایش تولید آمریکا و سایر اعضای غیر عضو و همچنین نگرانی در مورد تقاضا به دنبال بالا رفتن نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ دنیا، آغاز کرد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در حال حاضر یک کاهش تولید ۵.۸۶ میلیون بشکه‌ای را اجرایی می‌کنند که برابر با ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی است.

این کاهش تولید شامل ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید اعضای ائتلاف اوپک پلاس می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت و همچنین ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش تولید داوطلبانه برخی از اعضا که تا پایان ماه ژوئن ادامه می‌یابد.

اجلاس آنلاین اوپک پلاس در روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

طبق گفته سه منبع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس، قراردادی که در روز یکشنبه امضا می‌شود شامل تمدید تمام یا بخشی از کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای در ۲۰۲۵ و کل کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در نیمه دوم ۲۰۲۴ خواهد بود.

اما تمدید این کاهش تولید در ۲۰۲۵ احتمالاً مشروط به توافق اوپک پلاس با ظرفیت‌های جدید تولید اعضا در ۲۰۲۴ است.

اوپک پلاس تلاش می‌کند با ظرفیت جدید تولید نفت اعضایش تا پایان سال جاری میلادی موافقت کند. این مسئله باعث تنش‌هایی در گذشته شده بود چون هدف تولید هر کشور با توجه به ظرفیت ملی آن محاسبه می‌شود.

کشورهایی که داوطلبانه تولید خود را بیشتر از مقدار توافق شده پایین آورده‌اند عبارتند از الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان و امارات.

اجلاس ائتلاف اوپک پلاس احتمالاً همزمان خواهد بود با دومین ارائه سهام شرکت آرامکوی عربستان در بازار بورس ریاض.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا