توقف صنعت خودروسازی اروپا به دلیل جنگ اوکراین

  کد خبر: 16120073272

محمود نواب مطلق

تأثیر ضربات امواج حمله روسیه به اوکراین به تدریج با تحریم، کمبود مواد اولیه و توقف تولید در کارخانه‌های صنعت خودروسازی اروپا آشکار می‌شود.

هنوز جهان درگیر بحران کروناست که بحران جنگ اوکراین آغاز شده است. از بحرانی به بحرانی دیگر. در حالیکه صنعت خودروسازی اروپا در اثر همه‎ گیری کووید۱۹ و کمبود شدید نیمه هادی‌ها با بحران شدیدی از سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) دست و پنجه نرم می‌کرد حمله روسیه به اوکراین موج عظیم و تازه‌ای از بی‌ثباتی و ناپایداری را به این صنعت تحمیل کرد.

در حال حاضر خودروسازی اروپا در وضعیت اقتصاد زمان جنگ به سر می‌برد. جنگی که از ۲۴ فوریه(۵اسفند) آغاز شده‌است. کانون زلزله جدید به صورت طبیعی در قلمرو کشورهای درحال جنگ قرار دارد.

مطرح‌ترین خودروساز اروپایی گروه «رنو» فرانسه است که ۵۰۰ هزار خودرو در روسیه به فروش می‌رساند و صاحب سه کارخانه بزرگ در این کشوراست.

یک کارخانه با نام «رنو» نزدیک مسکو و دو کارخانه دیگر دردل کارخانه خودروسازی روسی «آوتوواز» نشان «لادا» که این خودروساز فرانسوی صاحب ۶۸ درصد سرمایه آن به عنوان مهمترین سهامدار آنست.

نشان لوزی در حال حاضر با ۴۰ هزار کارمند مستقر در روسیه و ۵۰ مهاجر از فرانسه در حقیقت به عنوان بزرگترین کارخانه خودروسازی در روسیه محسوب می‌شود.

رنو از ابتدای هفته ناچار شد تولیدش را متوقف کند زیرا کامیون‌های حامل قطعات مورد نیازش دیگر نتوانستند از مرز عبور کنند.

در عین حال کارخانه «آوتوواز» روسی  نیزروز پنجشنبه۳ مارس(۱۲ اسفند) اعلام کرد: «به دلیل اختلال در تأمین مواد اولیه و نیمه‎هادی‎ها به مدت سه روز کارخانه‎هایش را تعطیل کرده‌است.»

این تنها خودروسازان فرانسوی نیستند که متحمل خسارات جنگ در منطقه شده‌اند؛ «فولکس واگن» اولین خودروساز اروپایی که دو کارخانه در روسیه دارد در همین روز اعلام کرد فعالیت‌هایش در روسیه را متوقف کرده‌است.

صادرات خودروی این گروه از روسیه نیز متوقف شده‌است و هیچ یک از انواع خودورهای تولیدی آن تحویل نمی‎شود. گروه خودروسازی « مِرسِدِس» نیز چهارشنبه ۲مارس (۱۱اسفند) خبر از توقف تولید و صادرات خودورهای مونتاژ شده خود در روسیه داد.

پنجشبه ۳ مارس (۱۲ اسفند) «روبرت هابِک» وزیر اقتصاد آلمان خبر خوش « حمایت از صنایع متضرر از تحریمها بر ضد روسیه» را اعلام کرد. این تصمیمات دلایل اقتصادی نیز دارند. چراکه در اثر اعمال تحریم‌های بانکی ارتباطات مالی بانک‌های روسیه به انحای گوناگون با خارج دچار اختلال شده است.

گروه‌های خودروسازی ژاپنی نیز به همین دلایل فعالیت‎هایشان را در روسیه متوقف کرده‌اند. رهبر آنها تویوتا روز چهارشنبه ۲ مارس (۱۱ اسفند) این موضوع را اعلام کرد و به دنبال آن سایر خودروسازان ژاپنی از جمله «سوزوکی، هوندا و مزدا» نیز توقف یا کاهش فعالیت‎هایشان در روسیه را به دلیل وجود اختلال در امر پشتیبانی و تدارکات اعلام کردند.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل