کد خبر: 120303161475
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تولید گل محمدی ۳۰ درصد افزایش یافت/ ایران دوسوم گل محمدی جهان را تولید می کند

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی گفت: بنابر آمار امسال سطح زیرکشت گل محمدی در کشور ۳۱ هزارهکتار است که برآورد می شود ۶۸ هزارتن گل محمدی تولید شود.

با مساعد شدن شرایط اقلیمی و بارش طی ماه های فروردین و اردیبهشت، عملکرد تولید گل محمدی در کشور افزایش یافته است به طوری که رشد ۳۰ درصدی تولید نسبت به سال های قبل پیش بینی می شود. گل محمدی گیاهی است که به طور مناسب امکان فرآوری آن وجود دارد و همواره پس از خشک شدن گیاه امکان صادرات آن بصورت گلاب، اسانس و غنچه گل وجود دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی درباره آخرین وضعیت صادرات گیاهان دارویی افزود: بنابر آمار سال گذشته ۵۲۰ تن گل خشک با ارزش بالغ بر ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادر شده است، همچنین ۱۸۵۲ تن گلاب و حدود ۳ هزار لیتر اسانس گل محمدی صادر کردیم که نسبت به دیگر کشورها در صدر اول تولید قرار داریم و در حوزه تولید اسانس تام جزء سومین کشور دنیا قرار داریم. با سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه اسانس تا ۲ سال آینده رتبه اول تولید اسانس تام را خواهیم داشت و تا سال ۱۴۰۷، ۱۰ پالایشگاه ایجاد می کنیم که از لحاظ تولید اسانس و عصاره گیاهی جزء کشورهای برتر خواهیم بود.

آمارها نشان می دهد که در برخی گلستان‌های کشور بیش از ۶ تن در هر هکتار گل محمدی برداشت می‌شود که همین امر موجب شده تا ایران در صادرات گلاب و غنچه گل محمدی رتبه نخست را دارا باشد، که با تکمیل زنجیره از تولید تا محصول نهایی می توان ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به ارمغان آورد.

طبق آمار گردش مالی گیاهان دارویی در بازارهای جهانی ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار دارد که پیش بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵ هزار میلیارد دلار برسد. گفتنی است که ۷۱ درصد تولید جهانی گل محمدی در اختیار ایران است، درحالیکه سهم ما از بازار جهانی فقط یک درصد است.

در این راستا سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر کشورها درآمد خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارند به این دلیل است که هدف گذاری مشخص دارند. به عنوان مثال، آلمان بیشترین ارزش افزوده را در گیاهان دارویی دارد در حالیکه رقم آنها قابل توجه نیست،اما ایران با ظرفیت بالا در ارقام گیاهان دارویی نتوانسته از ارزش افزوده آن در اقتصاد استفاده کند.

خیام نکویی با بیان اینکه درآمد گیاهان دارویی باید به اقتصاد ملی افزوده شود، افزود: ۵ میلیون و ۴۰۰ بهره بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و اشتغال گل محمدی حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ نفر است که تربیت نیرو انسانی همراه با دانش را ضروری می‌کند.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: تاکنون ۱۶ کلکسیون گل محمدی در استان‌ها تهیه شده که منجر به معرفی ارقام آن گردیده است. اما این کافی نیست باید الگوی کشت آن را همه گیر کنیم که چه رقمی کجا کشت شود. حدود یک دهه قبل پیشنهاد دادم ضرورت دارد برای گل محمدی پالایشگاه راه اندازی شود که محصولات را به ۴۰ تا ۵۰ فرآورده تبدیل می‌کند.

ایران دوسوم گل محمدی جهان را تولید می کند

عبدالرسول حقیر ابراهیم‌آبادی یک پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: ایران دو سوم گل محمدی جهان را تولید می‌کند. گرچه گل محمدی گیاه بومی ترکیه نیست، اما با ۱۰ هزار تن تولید ۱۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد ، لذا برای افزایش درآمد ارزی نیاز به فرآوری محصول داریم.

این پژوهشگر حوزه کشاورزی با بیان اینکه فروش اسانس خام فروشی بوده و عایدی برای اقتصاد کشور ندارد، افزود: فرآورده‌های گل محمدی در صنایع غذایی، آرایشی، دارویی و عطر درآمدزاست. گل محمدی و اسانس آن پس از تبدیل به محصول نهایی و فرآورده‌های مورد نیاز مصرف کننده از صنایع غذایی، آرایشی، دارویی و عطر باید تبدیل شود تا ارزآوری مورد انتظار محقق شود.

به گفته کارشناسان، ایران رتبه نخست تولید گل محمدی در دنیا را داراست، اما سهم آن در بازارهای جهانی بسیار ناچیز است. این درحالی است که درآمد ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلاری حوزه گیاهان دارویی با کمی فرآوری و بسته بندی به سهولت تا ۲ برابر افزایش می یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا