جابجایی سرمایه ۲۰۰ میلیارد دلاری آمازون و فیس بوک در دو روز

  کد خبر: 18110068621

سرمایه آمازون طی دو روز ۲۰۰ میلیارد دلار( ۵/۱۷۴ میلیارد یورو) افزایش یافت؛ رقمی معادل کاهش سرمایه شرکت متا به عنوان شرکت مادر فیس بوک. این بزرگترین جابجایی متقابل سرمایه در تاریخ بورس جهانی بین دو شرکت مجازی است که در حقیقت از یک جیب به جیب دیگر تلقی می‎ شود.

این جابجایی سرمایه روز پنجشنبه ۳فوریه( ۱۴ بهمن) به عنوان مهمترین رخداد مالی در بازارهای بورس جهانی به ثبت رسید.

موضوع مهم از حیث میزان سرمایه کاهش یافته برای یک شرکت و افزایش آن  به همین میزان برای شرکتی دیگر – از شرکت متا شرکت مادر فیس بوک به شرکت آمازون- است.

شرکت متا اعلام کرد مشترکان آن به نحو قابل توجهی در حال کاهش هستند و این امر منجر به کاهش سود آن به میزان ۲۵درصد کمتر از میزان پیش‎بینی شده یعنی معادل ۲۵۰ میلیارد دلارخواهد شد.

چند ساعت بعد شرکت آمازون خبر از افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد دلاری خود در بازار سرمایه داد. این افزایش سرمایه روز جمعه ۴ فوریه(۱۵بهمن) اتفاق افتاد. دلیل این امر رشد سود شرکت آمازون بیش از مقدار پیش‎بینی شده به میزان ۴۰ درصد است. به ویژه در حوزه رایانش اَبری.

رایانش اَبری مدل رایانشی بر پایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند.

شرکت آمازون که در این حوزه نیز از گذشته سرآمد جهان بوده است؛ از همین مسیر توانسته است به میزان ۱۶ درصد حق اشتراک آمازون پرایم خود را افزایش دهد. این حق اشتراک در ایالات متحده آمریکا از ۱۱۹ دلار( ۱۰۴یورو) به۱۳۹ دلار افزایش یافته است.

این شرکت که به یکی از ارزانترین‎ ها معروف بود در حال حاضر به سطح «نت فلیکس» و بسیاری از رقبای دیگر رسیده است. سهم کوچکی از افزایش تورم در آمریکا ناشی از همین تحولات در شرکت آمازون است.

توانایی آمازون در افزایش تعرفه‎ ها و در نتیجه حاشیه سود خود منجر به رونق بازار شده است. در مقابل شرکت فیس بوک با وضع قوانین تحمیلی شرکت اَپل در موضوع حریم خصوصی ۱۰ میلیارد دلار متضرر شده است. در حالیکه گوگل و آمازون از این قوانین متضرر نشده‎اند.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل