کد خبر: 260503169847
آموزشاقتصادروزنامهوزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

جذب ۱۲۹ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری

به گفته وزیر آموزش و پرورش، تعداد معلمی که در این سه سال جذب شد به اندازه ۳۰ درصد کل معلمان‌ است. فقط امسال حدود ۱۲۹ هزار نفر جذب شده‌اند این در حالیست که در این دوره ایران کارگاه مدرسه‌سازی شد و روزی ۸ مدرسه ساخته شد.

عصراقتصاد: رضا مراد صحرایی در افتتاحیه اولین دوره توانمندسازی معلمان جدیدالاستخدام استثنایی در اردوگاه شهید باهنر با بیان اینکه در جامعه عاشقانه معلمی، شما معلمان مدارس استثنایی حتما برگزیده‌تر هستید؛ چون معلم فرشتگانی زمینی هستید که وجود آن‌ها در هر خانه‌ای مایه رحمت و برکت است. از این بابت خداراشکر می‌کنم که من هم در این لحظه به جمع شما پیوستم تا در جایی که شما نفس می‌کشید، نفس بکشم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این دوره یک دوره شکوهمند به ویژه در حوزه جذب معلم برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی بود، گفت: من وقتی که ابتهاج درونی مدیرانی سازمان را می‌بینم و گفت‌وگوهای آن‌ها را با معلمان، غبطه می‌خورم. هیچ‌گاه در طول این ۳۰ سال سابقه به هیچ‌ شغلی غبطه نخوردم چون معلم بودم، ولی به مربیان مدارس استثنایی غبطه خورده‌ام. شما ستارگان درخشان این جامعه هستید.

صحرایی با بیان اینکه امید داریم بالاترین رأی به وزیر آموزش و پرورش داده شود، به برخی از دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت شهید جمهور اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش هیچ کشوری، جایی است که آینده آن کشور را ترسیم می‌کند. اینکه رهبری فرمودند معلم معمار آینده کشور است به معنای این است که شما امروز آینده را ترسیم می‌کنید و می‌سازید. اهمیت معلم از این باب است که آینده را که معمولا دیده نمی‌شود، می‌بینند و می‌سازند.

بنابراین توجه به جامعه تعلیم و تربیت از وظایف مهم حکمرانان است. دولتمرد خوب کسی است که خود را صرف آینده کند و راهی ندارد جز از طریق مدرسه.

وی گفت: امروز در حالی دولت سیزدهم به پایان می‌رسد که آموزش و پرورش آن شکوهمند است. ۳۰ درصد کل معلمان کشور یعنی یک جذب گسترده در این دولت اتفاق افتاد. ۷۰ درصد کل ردیف‌های استخدامی در این دولت به آموزش و پرورش اختصاصی پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش دولت شهید جمهور با تاکید بر اینکه قد هیچ کشوری بلندتر از قد معلمانش نیست، گفت: یقین دارم وزیر بعد از من با اعتقادی بیشتر از من این‌ها را دنبال می‌کند.

صحرایی گفت: کار مهم دیگر سند تحول بنیادین بود، انقلاب ما تجلی‌اش در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است. افتخار ما این است که دوبار مورد تشویق رهبر انقلاب قرار گرفتیم چون بر سند تمرکز کردیم. از روز نخست گفتیم آموزش و پرورش جای سیاسی‌کاری نیست. برای سند تحول، نقشه‌ای تهیه شده است که مسیر ۱۰ سال آینده را مشخص کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و قانون است؛ خوشحالم که وقتی همکار نجیب ما در مجلس این نقشه را در دست گرفت، گفت این نقشه را اجرا می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیام سند این است که تحول از مدرسه و با معلم و مدیر محقق می‌شود. سند همه دولتمردان را به این اصل فرامی‌خواند که آموزش و پرورش و مدرسه، زیرساخت سرافرازی کشور است.

خوشبختانه در این دوره بر سند تمرکز کرده، نقشه را نوشتیم، شاخص‌ها و تقسیم کار آن را در برنامه هفتم نوشتیم. سند تحول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است نه وزارت آموزش و پرورش. برای اجرای آن همه تکلیف دارند و ما باید مطالبه‌گر اجرای این سند باشیم.

من وزیری بودم که مطالبه کردم. اگر سرافرازی کشور را می‌خواهید سرافرازی کشور در آموزش و پرورش پایه‌گذاری می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید چقدر در ساختار آینده کشور نقش دارید به مدرسه بازگردید. این پیام نقشه راه سند تحول و ماده واحده آن و برنامه هفتم توسعه برای تقسیم کار ملی برای توجه آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: در این دولت، «به مدرسه برگردیم» به یک گفتمان تولید شد. رییس جمهور به این تاکید دارد.

صحرایی ادامه داد: در امور پرورشی، ورزشی، در مدرسه‌سازی دستاورد داشتیم. در این دوره، مدرسه‌سازی به یک نهضت تبدیل شد. ایران کارگاه مدرسه‌سازی شد. روزی ۸ مدرسه و مجموعا حدود ۴ میلیون مترمربع فضای آموزشی ساخته شد. مدرسه و فضای آموزشی معلم سوم بچه‌هاست.

هرچه باشکوه‌تر و شادمانه‌تر باشد، هویت در آن متجلی باشد، یادگیری در آن آسانتر و دلنشین‌تر است. در این دور باشگاه دانش‌پژوهان جوان احیا شد و ۷۰ مدال کسب کردیم. تیزهوشان مدارس ما آینده‌سازان این کشور هستند. سمپاد احیا شد. سازمان توتک تاسیس شد و جامعه آموزش و پرورش که تا قبل از آن ۱۶ میلیون نفر بود اکنون ۲۴ میلیون شده است و ما برنامه ویژه برای کودکان داریم.

وی تاکید کرد: پیام ما در آموزش و پرورش به دولت و مجلس یک جمله بوده است؛ آن را به دست گرفته، باید فعالانه به پیشواز آینده برویم نه منفعلانه. یعنی اگر می‌خواهید آسیب‌های اجتماعی را درست کنید راه آن نه در شهرداری و وزارت کشور و دستگاه‌های دیگر بلکه در مدرسه است و هزینه آسیب‌ناپذیر کردن کودکان به مراتب کمتر از مقابله با آسیب است.

راه اشتغال و رفع بیکاری در مدرسه است نه وزارت کار. بنابراین معلمان ما بکوشند در آموزش و پرورش که حرکتی رو به پیش برای آمدن به صدر داشته، آن را ادامه دهند و اگر در صدر آمد حتما آینده کشور شکوفا خواهد شد

وی در ادامه اضافه کرد: کارهای بزرگ نقدهای بزرگ‌تر به دنبال دارند. ما باید تصمیم بگیریم که کار بزرگ را انجام دهیم و نقدها را هم بشنویم و پاسخ بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش دولت شهید جمهور گفت: حقوق معلمی کم اما بابرکت است، این جمله مشترک تمام سینه‌سوختگان جامعه تعلیم و تربیت است.

این شرافت و لباس معلمی برای هرکسی رقم نمی‌خورد. ۲ هزار رسته شغلی وجود دارد، هر کدام با سنگ و فلز و برخی کامپیوتر و … سروکار دارند، تنها کسی که کار پروردگاری می‌کند معلم است. با تمام وجود به یکایک معلمان کشورم عشق ورزیده و به آن‌ها تعظیم می‌کنم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا