جریان‎‌‌سازی مافیای واردات در صنعت لوازم خانگی

  کد خبر: 20070049537

لیلا ابوالفتحی

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی عنوان کرد که مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بینند شروع به جریان سازی کرده و سعی دارد صنایع موفق کشور را زمین بزنند.

محمدرضا دیانی در نشست خبری که روز گذشته در محل هلدینگ انتخاب برگزار شد با بیان اینکه ریشه مشکلات با عزم ملی حل می‌شود، اظهار کرد: آیا در کشور تاکنون به ریشه‌های رشد جریان‌های صنعتی پرداخته‌ایم و یا در موج جریان‌های سیاسی با آن مواجه شده‌ایم؟ در حال حاضر حتی اگر بتوانیم ۳۶ میلیارد دلار نفت بفروشیم باز هم مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود.

مشکلات این نخبگانی که امروز از کشور خارج شده‌اند مرتفع نمی‌شود. طبق آمار در سه سال گذشته مهاجرت نخبگان دو برابر شده است. آیا این خلاء با فروش نفت قابل جبران است؟

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی افزود: اگر امروز تفکر جامعه به این سمت نرود که کشور نیاز به صنایع پیشران دارد حتی اگر دهها دولت هم عوض شود و میلیاردها دلار نفت بفروشیم باز هم مشکلاتمان حل نخواهد شد.

او با بیان اینکه دانش فنی و تولید باید در کشور پایه‌ریزی شود، گفت: ترکیه پارسال به ارزش ۴۵ میلیارد دلار لوازم خانگی تولید کرد یعنی دو برابر فروش نفت ما. آیا ما بررسی کردیم که ترکیه چگونه به این جایگاه رسید؟ آیا امروز کسی به فکر حمایت از جریان صنعتی کشور است؟ اگر گفتمان صنعت در کشور خراب شود دیگر کسی به این عرصه‌ها وارد نخواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از نامه‌نگاری با رهبری در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، برخی از افراد بحث انحصار را مطرح کردند. این افراد زمانی که ۸۵ درصد بازار در اختیار کره‌ای ها بود چرا بحث انحصار را مطرح نمی‌کردند؟ شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی، خودشان ما را رها کردند و زمانی که مصرف‌کننده نیاز به قطعه و خدمات داشت یک‌دفعه بازار را خالی کردند.

وی گفت: آیا صدور مجوز تولید در صنعت لوازم خانگی انحصاری است؟ در حال حاضر هر کسی که مجوز تولید لوازم خانگی بخواهد می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت این مجوز را بگیرد و ظرف یک هفته نیز کارت بازرگانی بگیرد و اقدام به تولید کند.

دیانی یادآور شد: ایران ۲۹.۷ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد. از این میزان چه چیزی به صنعت لوازم خانگی رسیده است؟ در حال حاضر تولیدکنندگان ما ورق فولادی را در بورس با نرخ آزاد می خرند که اگر ورق را وارد می‌کردند ۵ تا ۸ درصد ارزان‌تر تمام می‌شد. صنایع پلیمری کشور محصول خود را به نرخ روز ارز در بورس عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته که به یمن تحریم، واردات لوازم خانگی ممنوع شد شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم خانگی بودیم. اما حالا جریانی پیش آمده که تولید را محکوم می‌کنند.

این آقایانی که امروز به بحث انحصار می‌پردازند در زمان حضور کره ای ها، خودشان انحصارگر بازار بودند. صنعت لوازم خانگی ایران جایگزین کسانی شد ه ما را رها کردند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی با اشاره به کالاهای خارجی موجود در بازار گفت: در حال حاضر سهم ال جی در بازار تلویزیون ایران ۱۶ درصد، سهم سامسونگ در بازار لوازم خانگی ۱۷ درصد و سهم سونی ۸ درصد است. آن هم در زمانی که ما هم تحریم هستیم و هم واردات ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: قبلاً کالای پیله‌وری تک به تک وارد کشور می‌شد اما قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن، پیله‌وری تجمیعی شد و واردکننده با خرید کارت پیله‌وری اقدام به واردات می‌کند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی گفت: در حال حاضر به قاچاق، لباس قانون پوشانده اند و به نام پیله وری و مرزنشینی و … کالاهای ممنوعه را وارد می‌کنند. معاون صنایع وزیر صمت سه مرتبه نامه نوشت که جلوی این اقدامات گرفته شود اما توجهی به آن نشد.

دیانی در ادامه با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی مادرِ بسیاری از صنایع از جمله پلیمر است، اظهار کرد: دولت اگر واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد صرفاً برای کاهش مصرف ارز بود و دلش برای ما نسوخته بود.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بینند شروع به جریان سازی کرده و سعی دارد صنایع موفق کشور را زمین بزنند.

وی با اشاره به نامه رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای گفت: طی سه سال گذشته سرمایه گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی صورت گرفته و علت نامه نگاری ما با رهبری، نگرانی در مورد امنیت سرمایه گذاری در کشور بود.

افرادی که در این صنعت سرمایه گذاری کرده بودند اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شدند ورشکست شده و کل زنجیره تولید منهدم می‌شد.

دیانی گفت: کره ای ها قصد داشتند به جای پول‌های مسدود شده ایران، لوازم خانگی به ایران بفرستند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی افزود: در دهه ۶۰ میلادی، کره جنوبی به مدت ۱۲ سال ورود کالاهای الکترونیک ژاپنی به کره را ممنوع اعلام کرد و حتی فروش این کالاها در فروشگاه‌ها نیز ممنوع بود. حتی در حال حاضر نیز آمریکا تعرفه‌ها را دائم تغییر می‌دهد تا از صنایع خود حمایت کند.

دیانی افزود: ما نمی‌گوییم واردات کلاً ممنوع شود بلکه برای یک مدت ۵ ساله واردات لوازم خانگی با برنامه و هدفمند کنترل شود و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی نیز افزایش یابد و انجمن‌های مصرف کنندگان نیز وارد عمل شوند. به هر حال ورود کشورهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد.

خروج از نسخه موبایل