حمایت از صنایع کوچک با تجهیز مشاورین متخصص و راه اندازی کلینیک­ های صنعتی

  کد خبر: 22050041907

حوزه فعالیت بنگاه‌های کوچک بسیار گسترده و کاملا تخصصی است و هر واحد در یکی از گروه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کند که هر گروه مهارت، تخصص و دانش خاص خود را می‌طلبد.

یک نکته اساسی و بنیادی در ایجاد واحد صنعتی وجود دارد و آن راهنمایی گرفتن سرمایه‌گذار و علاقه‌مند به ایجاد واحد صنعتی که در نظر دارد پا به عرصه صنعت بگذارد، است زیرا معمولا از ایده‌هایی که برای سرمایه‌گذاری دنبال می‌کند، اطلاعات کارشناسی و تخصصی زیادی ندارد پس در این مرحله که خشت اول بنای فعالیت است، باید از سوی مشاورین متبحر، کارآموز و متخصص در رشته مورد تقاضای سرمایه‌گذار راهنمایی و هدایت شود.

در تعریف صنایع کوچک و متوسط به‌عنوان Small and Medium Enterprises که به اختصار SME نامیده می‌شوند در کشورهای مختلف، متفاوت است و معیارهای گوناگونی از جمله تعداد کارکنان، میزان سرمایه، گردش مالی، مجموع دارایی، ظرفیت تولید، میزان فروش و… برای این تقسیم‌بندی در نظر گرفته می‌شود.

در ایران تا ۵۰ نفر کارکنان یک واحد صنعتی را صنایع کوچک، تا ۱۵۰ نفر را صنایع متوسط و بیش از آن را صنایع بزرگ می‌نامند ولی جایگاه صنایع کوچک به دلیل سرعت در توسعه فعالیت و کم هزینه بودن فرایند راه اندازی نسبت به دیگر انواع این دسته بندی اهمیت بیشتری دارد.

واحدهای صنایع کوچک و متوسط به عنوان سرپنجه‌های تولید و تکمیل‌کننده محصولات نهایی واحدهای صنعتی بزرگ محسوب می‌شوند که در تولید ثروت، رشد اقتصادی، فقرزادیی، ایجاد فرصت‌های شغلی که این مورد دارای اهمیت و جایگاه بالایی است، نقش حیاتی دارند.

همچنین فعالیت این واحدها با سرمایه نسبتا کم، باعث رشد و گسترش ایده‌های کارآفرین و حرکت به سمت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد استارت‌آپ‌های کارا و نوین می‌شود.

آموزش مشاورین صنعتی ضروری است

اما برای توسعه و حفظ واحدهای کوچک صنعتی ضرورت دارد اول به آموزش مشاورین صنعتی در رشته‌های تخصصی خاص مانند غذایی، فلزی، شیمیایی و غیره پرداخته و توجه شود تا هرکدام از این رشته‌ها که تخصص و دانش خود را می‌طلبد از یک جامعه پشتیبان متخصص برخوردارشود.

متقاضی با مراجعه به این مشاورین، مجوز و راهنمایی‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری اخد می‌کند.

مسئولیت این مشاورین نیز با راهنمایی یا با تدوین کتابچه طرح توجیهی فنی و اقتصادی مالی تمام نمی‌شود و این اول کار است.

این مشاور باید در تمام مراحل اجرا از مرحله دریافت جواز تاسیس، تامین زمین در شهرک‌های صنعتی، عملیات ساختمانی، انتخاب ماشین‌آلات و دستگاه‌ها اعم از داخلی و خارجی، نصب و راه‌اندازی، نهایتا تولید و بازاریابی و فروش آن در کنار متقاضی بماند تا از هدررفت منابع مالی و زمانی جلوگیری شود؛ مشاوری که بررسی طرح را از ابتدا انجام داده و به مرحله راه‌اندازی رسانده است، در ادامه مسیر تولید هم باید در کنار سرمایه‌گذار باقی بماند.

به بیان دیگر اگر در تحقیقات کارشناسانه تدوین طرح خصوصا در بخش بازار (عرضه و تقاضا) کوتاهی کرده باشد، باید متعهد و پاسخگو باشد.

پیشنهاد دوم اینکه مراکز تخصصی گروه‌های صنعتی به‌صورت کلینیک‌های صنعتی از سوی دولت ایجاد شود و این کلینیک‌ها با توجه به مسئولیت و تعهدی که دارند باید متقاضایان سرمایه‌گذاری را به درستی هدایت و راهنمایی کنند و متعهد و مسئولیت‌پذیر باشند.

صحبت خود را با این بیت به پایان می‌رسانم:

خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا می‌رود دیوار کج.

مهندس فرخ رمدانی مدیرکل اسبق وزارت صمت

خروج از نسخه موبایل