کد خبر: 08030184572
روزنامهسلامت و رفاه

دانه‌های سیاه روی قهوه

بحران کرونا، و جنگ اوکراین بازار قهوه را تحت تأثیر قرار دادند و قیمت گونه «اَرَبیکا» گرانترین نوع قهوه را به مرز۲،۵۰ دلار در هر نیم‌کیلو رسانده‌اند، یعنی بالاترین حد قیمت طی ده‌سال گذشته.

«لورانس ژیرارد» خبرنگار اقتصادی لوموند این موضوع را بررسی کرده؛ این ماده اولیه طی سالیان گذشته به دلایل گوناگون اقلیمی در کشورهای تولید کننده و همچنین شرایط جهانی از قبیل همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین فراز و فرودهای فراوانی را پشت‌سر گذاشته‌است.

اما همچنان مورد استفاده در همه جا اعم از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و در نهایت در خانه‌هاست. در بهار۲۰۲۱(۱۴۰۰) در اثر سرما و یخبندان دانه‌های سیاه در درختان قهوه برزیل پدیدار شدند. پدیده ای که  به طور معمول هر ده سال یکبار رخ می دهد.

از اینروتولید قهوه برزیل به عنوان اولین تولید کننده و صادرکننده جهانی این محصول در مقایسه با سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) به دلیل خشسکالی ۲۴درصد کاهش یافت.

همین امر منجر به افزایش قیمت چشمگیر قهوه شد. قیمت قهوه «اَرَبیکا» به‌عنوان گرانترین نوع آن دراوایل دسامبر۲۰۲۱(آذر ۱۴۰۰) به بالاترین حد خود طی ده سال گذشته یعنی ۲،۵۰ دلار(۲،۲۴یورو) رسید.

به اعتقاد دست اندرکاران فرآوری قهوه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آن به منزله یک سونامیست. ماجرای دیگری که بازار قهوه را متأثر کرد حمله روسیه به اوکراین در فوریه (اسفند ۱۴۰۰)بود. قیمتهای انرژی، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و کود سرسام‌آور افزایش یافت و مشکلات جدی در تأمین مواد‌اولیه به وجود آورد.

این مشکلات بر بازار قهوه و فرآوری آن نیز تاثیر فراوان گذاشت. قهوه‌کاران و قهوه‌داران معتقدند به دلیل نوسانات شدید قیمت‌ها و افزایش تورم به دفعات زیاد مجبور شده‌اند بودجه‌بندی کنند؛ اما بازهم از پیش‌بینی برای کل سال عاجزند.

اگرچه برخی شرکت های خانوادگی فعال در این امر در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) در پی بازگشایی‌های اقتصادی پساکرونا با رشد ۱۱ درصدی فعالیت‌هایشان، گردش مالی۲،۳میلیارد دلاری را برای خودد رقم زدند؛ اما این منافع همواره در معرض خطر بوده‌اند.

هنوز هم چشم‌انداز روشنی مشاهده نمی‌شود. دست اندرکاران بازار قهوه بر این باورند که حتی اگر در سال جدید  تولید قهوه برزیل با پشت سر گذاشتن یخبندان سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، همچنان نمی‌توان به پرکردن انبارها امیدوار بود.

قیمت‌ها نیز همچنان به تبعیت از افزایش قیمت کود و سایر ملزومات بالا باقی خواهند ماند.

بنابراین تا سال ۲۰۲۳ دورنمای روشنی برای بازار این محصول دور از انتظار است. درحال حاضر هر نیم کیلو قهوه «اَرَبیکا» در بورس نیویورک با قیمتی حدود ۲،۲۶ دلار معامله می‌شود.

با یک محاسبه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که در حقیقت این مصرف کننده است که متحمل همه این خسارتها با هم می‌شود.

قهوه نیز علاوه بر سایر اقلامی چون آرد، روغن، ماکارونی، گوشت، مرغ و کره به صف کالاهای گران ملحق شده‌است. برای ادامه سال افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی آن نیز پیش‌بینی می‌شود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا