کد خبر: 011201121427
جهانروزنامه

درخواست کرملین از فعالان اقتصادی روسیه برای ایفای نقش در جنگ اوکراین

ترجمه: محمود نواب مطلق

دولت پوتین درحال مذاکره با فعالان اقتصادی روسیه است تاظرف چند هفته آینده با اختصاص «کمک های داوطلبانه واحد» نقش خود را در تأمین هزینه های نظامی روزافزون جنگ با اوکراین در بودجه فدرال ایفا کنند.

حمایت بخش خصوصی از تلاش های مربوط به جنگ به موضوع اصلی تبدیل شده است.

شرکت توزیع زنجیره‌ای فرانسوی«اوشان» نیز به دلیل نقش‌آفرینی دراین موضوع با دولت اوکراین دچارمشکل شده. به همان اندازه که جنگ با اوکراین به طول می‌انجامد و بربودجه دولتی فشار می‌آورد؛ کرملین نیز بخش خصوصی را برای مشارکت در تأمین هزینه‌های روزافزون جنگ در فشار می‌گذارد.

قبلا نیز پوتین «اقدامات ویژه در حوزه اقتصادی» برای حمایت از تلاشهای مربوط به جنگ را اعلام کرده‌بود. از اینرو سخن‌از «کمک های داوطلبانه واحد» از سوی بخش‌خصوصی برای تأمین بودجه دولت در امور جنگ رانده می‌شود.

مذاکرات با کارفرمایان دراین خصوص درجریان است و به نظر نمیرسد آنها گزینه ای برای امتناع از فراخوان این کمکها داشته باشند. در روسیه دولت درامور اقتصادی همانند سایرامور حاکم مطلق است.

از ماه مارس (اسفند) درپی آغاز«عملیات ویژه» حزب «روسیه متحد» به رهبری پوتین پیشنهاد کرد شرکت های خارجی که فعالیت خودرا در روسیه متوقف کرده‌اند ملی شوند. درعین حال بنابه نوشته روزنامه وال‌استریت دراوایل دسامبر(اواسط آذر) کرملین از بخش‌خصوصی خواسته است تلاش های خود را برای تأمین تجهیزات مورد نیازنیروهایش شتاب دهند.

علاوه برآن تلاشهایی نیز برای تشکیل گروه های شبه نظامی به کمک بخش‌خصوصی به‌منظور حمایت از منافع روسیه و هدایت یک جنگ ترکیبی انجام داده‌ است.

درحالیکه انتظار می‌رود رشداقتصادی روسیه در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴(۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) مطلوب باشد اما بهرحال این رشد همواره درمعرض تهدید قراردارد. از اینرو با‌توجه به هزینه‌های روزافزون جنگ و فشار آن بربودجه دولتی کمک های بخش‌خصوصی ضرورت دارد.

«آنتون سیلوآنوف» وزیردارایی روسیه روز جمعه ۱۷ فوریه(۲۷بهمن) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه۲۴»  گفت: «ما انتظار داریم میزان ایفای نقش بخش‌خصوصی درجنگ به ۳۰۰میلیارد روبل(۸/۳ میلیارد یورو بر اساس نرخ فعلی) باشد.»

وی جزئیات سازوکار این کمکها را مشخص نکرد. زیرا بنا به گفته وی: «مذاکرات دراین مورد درجریان است و ازاین کمکها برای تأمین هزینه‌های روزافزون دولتی استفاده خواهد شد.» به گفته رسانه‌های روسی تنها شرکتهایی که درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) سودآوری داشته‌اند مشمول اهدای «کمکهای داوطلبانه واحد» خواهند شد.

بنابه گفته «سیلوآنوف» شرکتهای تجاری کوچک و فعال درحوزه نفت و گاز مشمول این اقدامات نمی‌شوند. او تصریح کرد: «تصمیمات نهایی در آینده‌ای نزدیک اتخاذ خواهندشد.» هفته‌گذشته «آندره پلوسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه اهدای «کمکهای داوطلبانه واحد» را به‌دلیل «درآمدهای بسیارخوب برخی فعالان بخش‌خصوصی»  در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)  اقدامی مثبت ارزیابی کرده بود.

درهمین حال بخش‌خصوصی روسیه ضمن مخالفت با این اقدام اعلام کرده ترجیح می‌دهد مالیات بردرآمد از نیم تا ۵/۲۰ درصد به‌جای این اقدام افزایش یابد. دولت روسیه درپی کاهش درآمدهای نفتی خود در جستجوی راههای جدید کسب درآمد برای تأمین بودجه خود است.

بنا به گفته وزیردارایی روسیه بودجه برمبنای نفت هر بشکه ۷۰ دلارتنظیم شده درحالیکه قیمت هربشکه نفت این کشور درماه ژانویه (دی) تنها۵۰ دلار درهر بشکه بود. دومای روسیه درهمین چارچوب باید لایحه‌ای تصویب کند که براساس آن تخفیفات  توافقی ارائه شده شرکتهای نفتی درنفت‌خام و محصولات نفتی به دلیل اعمال تحریمها و سقفبندی قیمت ازسوی اتحادیه اروپا و گروه ۷؛ محدود خواهندشد.

علاوه براین اقدامات از ابزارهای دیگری برای تأمین کسری بودجه دولت نیزاستفاده خواهد شد. بانک‌مرکزی از ذخایر«یوآن» خود تا سقف۱۶۰ میلیارد روبل (۲میلیارد یورو) استفاده خواهدکرد. دولت روسیه همچنین درنظر دارد همچون گذشته از ذخایر«صندوق رفاه ملی» نیز استفاده کند.

دولت اوکراین براساس مطالب منتشره شده روزنامه لوموند گروه زنجیره ای توزیع«اوشان» را به همکاری با روسیه در جنگ  با اهدای این نوع کمکها متهم کرد. کیف از این شرکت تجاری به‌عنوان «یک سلاح تمام عیار تهاجم روسیه» یاد کرده است.

«دمیتروکولِبا» وزیر امورخارجه اوکراین در توئیتش نوشت: «شرکت «اوشان» با این اقدام به یک سلاح تمام عیار تهاجم روسیه تبدیل شده. من می‌خواهم دراین مورد با خانم «کاترین کولونا» همتای فرانسوی خودم مذاکره کنم.»

سال گذشته نیز وزیرخارجه اوکراین خواستار تحریم «اوشان» شده‌بود زیرا این شرکت به همراه شرکت «لِروآ مرلَن» که هردو از خانواده گروه بزرگ تجاری«مولیه» هستند تصمیم گرفتند برخلاف بسیاری از فعالان اقتصادی که پس‌از آغازجنگ با اوکراین روسیه را ترک‌کردند دراین کشورباقی بمانند.

شرکت«اوشان» سالیان طولانیست که در روسیه و اوکراین فعالیت دارد. براساس مدارک مالی شرکت «اوشان» تعداد شعب آن درماه ژوئن ۲۰۲۲(خرداد۱۴۰۱)  در روسیه ۲۳۰ و در اوکراین ۴۲مغازه بوده است.

برهمین اساس ۱۲درصداز گردش‌مالی این گروه تجاری معادل۶/۳میلیارد یورو درسال قبل از همین شعب حاصل شده‌است. بنابر مطالب لوموند برگرفته از چندین درگاه تحقیقاتی ازجمله «اینسایدر» و سازمان مردم نهاد«بغلانگکات» شرکت «اوشان» سازماندهی درامر جمع آوری برخی محصولات را برای ارسال به ارتش روسیه به ارزش ۲میلیون روبل(۲۵هزار یورو) برعهده داشته است.

براساس این تحقیقات با منابع ناشناس؛ شرکت «اوشان» این محصولات را به رایگان دراختیار ارتش روسیه گذاشته است.

سیگار، جوراب پشمی، کنسرو غذا، کپسول گاز، میخ و تبر از جمله این محصولات جمع‌آوری شده است. مدیریت گروه «اوشان» از انتشار این مطالب اظهار تعجب کرده و می گوید: « ما این مطالب را تأئید نمی‌کنیم. ما درهیچ عملیات جمع‌آوری داوطلبانه کمک برای ارسال به ارتش روسیه نقشی نداشته‌ایم.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا