کد خبر: 030703173932
جامعه و فرهنگروزنامهعصر انقراض (طنز)

در مصرف وقت اسراف کنید

توصیه سخنگوی صنعت برق به شهروندان

راضیه حسینی

رجبی مشهدی با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی دربارۀ افزایش دمای هوا در هفتۀ جاری از مردم خواست همچنان به همراهی و همکاری خود با صنعت برق ادامه دهند.

رجبی مشهدی با اشاره به آغاز سال تحصیلی، به مراکز آموزشی کشور توصیه کرد که به مصرف بهینۀ برق توجه کنند.

یک روز خیلی‌خیلی معمولی:

مطالب پیشنهادی

صبح از خواب بیدار می‌شویم. به خبرهای هواشناسی دقت می‌کنیم. نه برای این‌که ببینیم لباس چه بپوشیم و چتر برداریم یا نه؛ برای این‌که بدانیم امروز را باید با برق چگونه بگذرانیم. در مصرف آب هم که باید کلاً صرفه‌جویی کنیم. پنجره را باز می‌کنیم و هوای آلوده یک ضربۀ «دولیو» به سرمان می‌زند. برای این‌که امتیاز پخش شدن‌مان روی زمین را هم نگیرد، سریع به دیوار تکیه می‌دهیم و پنجره را می‌بندیم. متوجه می‌شویم که بعد از صرفه‌جویی در آب و برق، باید مراقب آلودگی هوا هم باشیم و از مترو استفاده کنیم. در تقویم، جلوی پاییز یک تیک می‌زنیم و می‌نویسیم «گاز» که حواس‌مان باشد بعد از آب و برق و هوا، باید مراقب گاز هم باشیم!

می‌رویم برای شستن دست و صورت، ولی وقتی شیر را باز می‌کنیم به‌جای آب، صدای گراز گرسنه می‌آید. از بس سعی کردیم در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و چراغ‌‌ها را روشن نکردیم، که متوجه نشدیم برق رفته است و پمپ هم کار نمی‌کند. عیبی ندارد. از بطری‌هایی که برای روز بی‌برقی و بی‌آبی نگه داشته بودیم کمی آب برمی‌داریم و سر و صورت‌مان را می‌شوییم.

خودمان را به ایستگاه مترو می‌رسانیم. به حدی شلوغ است که می‌ترسیم وسط جمعیت تصعید شویم. منتظر بعدی می‌مانیم، ولی وقتی به ساعت نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم اشتباه بزرگی انجام داده‌ایم.

بالاخره با چهرۀ یک سرباز از جنگ جهانی دوم برگشته خودمان را به اداره می‌رسانیم و بابت تأخیر توبیخ می‌شویم. دیگر فکری به ذهن‌مان نمی‌رسد که چطور می‌توانیم در مصرف وقت هم صرفه‌جویی کنیم. این یکی برای هیچ مسئولی مهم نیست. پس تا می‌توانیم در مصرفش اسراف می‌کنیم.

توی دل‌مان خدا را شکر می‌کنیم که در جایی نزدیک به قطب نیستیم و لازم نیست بابت آب‌شدن یخ‌های قطب هم کاری کنیم و صرفه‌جویی خاصی انجام دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا