کد خبر: 250303162845
اخبار شرکت هااقتصادانرژیبازارها و خدمات مالیروزنامه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان مطرح کرد؛

دغدغه‌مندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حفظ محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان مراسم ضمن قدردانی از مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای انجام فعالیت های متعدد زیست محیطی و دغدغه مند بودن نسبت به حفاظت از محیط زیست، عنوان کرد که رسالت اصلی هر واحد صنعتی باید کاهش میزان آلودگی‌های موجود در صنعت خود باشد که این امر تلاش، برنامه‌ریزی و هزینه بیشتری را می‌طلبد.

عصراقتصاد: به گزارش روابط عمومی و بین الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، مراسم گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست به میزبانی شرکت نفت ستاره خلیج فارس و با حضور مدیرکل سازمان محیط زیست هرمزگان، محیط بانان و خبرنگاران در سالن همایش های مهر این شرکت برگزار شد.

کاشت یک‌صدهزار درخت حرا در سواحل خلیج فارس

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، در این مراسم هدف از برگزاری این همایش را فرهنگ سازی و آشنایی مردم با مفاهیم زیست محیطی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات زیست محیطی این شرکت، گفت: افزایش ظرفیت یکصد هزار بشکه ای در تصفیه انواع فرآورده های نفتی یکی از اقدامات شاخص این پالایشگاه است.

همچنین کاشت یکصدهزار درخت حرا در سواحل خلیج فارس با حضور وزیر کشور انجام شده و پایش های موردی برای استقرار این جنگل ها در حال انجام است.

اهمیت تولید انرژی های پاک

علیرضا جعفرپور، با بیان اینکه طرح “آمونیاک در گذر انرژی جهان” از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و آینده انرژی جهان به سمت تأمین انرژی خورشیدی پیش می رود، اظهار کرد: امروزه در جهان سرمایه گذاری قابل توجهی در راستای افزایش تولید و بهره وری انرژی خورشیدی صورت می گیرد به گونه ای که در سال گذشته حجم سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی از حوزه نفت و گاز پیشی گرفته است. لازم به ذکر است که روزانه به طور متوسط یک میلیارد دلار در این حوزه هزینه می شود.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته به نظر می رسد که آینده جهان تا سال ۲۰۵۰ به سمتی می رود که حدود ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز دنیا از انرژی خورشیدی و بادی تامین می شود. این مسئله نویدبخش آن است که در آینده انتشار آلاینده گاز کربنیک کاهش یافته و به دنبال آن پدیده افزایش دمای کره زمین نیز محدود شود.

استعداد بی نظیر ایران برای بهره از انرژی خورشیدی

مدیرعامل شرکت نفت ستار خلیج فارس تصریح کرد: با بهره برداری از انرژی خورشیدی که می توان گفت ارزان ترین نوع انرژی است، روند افزایش دمای کره زمین کاهش چشم گیری خواهد داشت. خوشبختانه شاهدیم که امروزه تولید انرژی به وسیله پنل های خورشیدی در جهان گسترش یافته و کشور ما نیز به دلیل داشتن پهنه لازم، شدت تابش خورشید و همچنین ساعات تابش، پتانسیل ویژه ای برای تولید انرژی خورشیدی دارد.

جعفرپور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی بسیار مقرون به صرفه است، بیان کرد: هنوز مصرف سوخت های فسیلی بسیار بالا بوده و سهم انرژی خورشیدی و تجدید پذیر در جهان و به تبع آن در کشورمان بسیار کم است اما در آینده با سرمایه گذاری بر روی انرژی های بادی و خورشیدی، افق روشنی برای تأمین انرژی دنیا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در ۲۵ سال گذشته شاهد تداوم ۳۰ درصدی خشکسالی ها و افزایش مناطق خشک بوده ایم، تصریح کرد: امید داریم در راستای پیروی از اصل ۵۰ قانون اساسی ما و سایر صنایع بزرگ کشور به سهم خود به حفظ محیط زیست بپردازیم و در مسیر توسعه پایدار در راستای حفظ منابع آیندگان تلاش کنیم.

ضرورت توجه به محیط زیست

وی، با بیان اینکه نامگذاری یک هفته به نام محیط زیست نشان از اهمیت آن در سیاست های کشور و ضرورت فرهنگسازی در بین احاد جامعه دارد، افزود: این هفته یادآور اهمیت طبیعت برای رفع نیازهای انسانی، تأثیر طبیعت در بهبود حال فردی و ارتباط عمیق انسانی با طبیعت است.

خوشبختانه امروزه بسیاری از مردم درک بهتری از اهمیت حفاظت از طبیعت و منابع تجدیدناپذیر دارند اما به نظر می رسد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و انتشار و نهادینه سازی این آگاهی باید در دستور کار دولت ها و مردم آگاه قرار گیرد.

جعفرپور در خصوص ضرورت تشویق افراد به انجام فعالیت در راستای محافظت از محیط زیست، گفت: متاسفانه هر روز بیش از گذشته شاهد آلوده شدن محیط زیست با مواد آلاینده و سموم هستیم. این آلودگی‌ها تأثیر بسیاری بر سلامت انسان ها و سایر موجودات زنده داشته و ریسک ابتلا به بسیاری از بیمارای ها را بالا می برد؛ در نتیجه آگاهی رسانی در این حوزه می تواند منجر به تشویق افراد برای تلاش در راستای محافظت از محیط زیست شود.

دغدغه مندی ستاره خلیج فارس در حفظ محیط زیست

در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز دراین مراسم ضمن قدردانی از مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای انجام فعالیت های متعدد زیست محیطی و دغدغه مند بودن نسبت به حفاظت از محیط زیست، گفت: رسالت اصلی هر واحد صنعتی باید کاهش میزان آلودگی‌های موجود در صنعت خود باشد که این امر تلاش، برنامه‌ریزی و هزینه بیشتری را می‌طلبد.

ضرورت کاهش آلایندگی های صنعتی

حبیب مسیحی تازیانی اضافه کرد: هر چند کاهش آلایندگی ها نیازمند صرف هزینه بیشتر است اما سود بیشتری را برای مردم و حتی کارکنان این واحدهای صنعتی در پی دارد. امید داریم که روزی منطقه صنعتی غرب بندرعباس به مرکز سبز این شهرستان مهم تبدیل شود. در این راستا تمامی صنایعی این منطقه باید علاوه بر رصد آلایندگی های خود، در راستای کاهش سایر آلایندگی های صنعتی محیط اطراف خود کوشا باشند. برگزاری این مراسم و شرح فعالیت های صورت گرفته نشان دهنده آن است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در راستای ایفای نقش خود کوشاست.

گرامیداشت یاد شهدای محیط زیست

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای محیط زیست و جان‌فشانی آنان در این مسیر، افزود: این عزیزان در راستای حفظ و حراست از محیط زیست، از خود گذشتگی کرده و جان خود را در راستای این حفاظت از محیط زیست این مرز و بوم در طبق اخلاص می گذارند.

اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم، ادامه داد: در ۳۳ ماه گذشته، فعالیت های ارزشمندی صورت گرفته که از میان آن ها می توان به بهره‌برداری از تصفیه خانه سه شهرک از جمله شهرک خلیج فارس، ساخت ۷ پاسگاه محیط‌بانی، ساخت و احیای دو مرکز پایش در مرکز و غرب استان، برنامه ریزی در راستای ساخت یک مرکز پایش در شرق استان و همچنین کسب شاخص دوم در حوزه حیات، اشاره کرد.

مسیحی تازیانی ادامه داد: افزایش تجهیزی در مراکز مختلف این سازمان، تجهیز بسیاری از پاسگاه‌ها و مراکز در راستای ارتقا مناطق تحت مدیریت، افتتاح و راه‌اندازی ۱۱خانه‌آموز خانه محیط زیست در استان، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی در حوزه آموزش، راه‌اندازی مرکز نگهداری موفق گونه‌های حیات وحش در شهرستان بندرعباس، کلید خوردن و پیشرفت ۹۰ درصدی بزرگترین پروژه باز چرخانه اعصاب شهری در جنوب کشور از جمله فعالیت های ما در ۳۳ ماه گذشته بوده است.

اهمیت حوزه علمی در محیط زیست

مسیحی تازیانی اضافه کرد: در تلاش هستیم که ارتباط نزدیک‌تری با دانشگاه ها در راستای تولید علم داشته باشیم؛ چراکه انجام کارهای علمی را از ضروریات حوزه محیط زیست می دانیم و امید داریم با در کنار هم قرار گرفتن علم و تجربه راهکارهای نوین و بهینه ای استخراج شود. از طرفی افزایش میزان پوشش سبز در منطقه غرب بندرعباس، نیازمند برگزاری جلسات متعدد با صنایع و تلاش و همت ما و واحدهای صنعتی در سطح کلان است.

وی در پایان بیان کرد: ما به دنبال رسیدن به نگاهی مشترک با صنایع در راستای دانش بنیان شدن و نهادینه سازی اهمیت علم و آموزش هستیم. پایش و رصد مداوم بر فعالیت های علمی و آموزشی زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و خود صنایع، منجر به کاهش ضررهای اقتصادی و همچنین گام نهادن در مسیر واقعی سبز شدن خواهد شد.

در پایان این مراسم از خانواده های شهدا، کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و کارکنان شرکت نفت ستاره خلیج فارس که در حفاظت از محیط زیست نقش درخشانی داشته اند تقدیر و تشکر صورت گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا