دومین هفته افزایش قیمت ۱ درصدی بر اساس افزایش تقاضای نفت از چین

  کد خبر: 021101117792

ترجمه: سلیم حیدری

نفت در روز جمعه حدود ۱ دلار در هر بشکه افزایش یافت و با روشن شدن چشم انداز اقتصادی چین، دومین افزایش هفتگی متوالی را ثبت کرد و انتظارات برای تقاضای سوخت در دومین اقتصاد بزرگ جهان را افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز چهارشنبه، یک روز پس از پیش‌بینی اوپک از افزایش تقاضای چین اعلام کرد که لغو محدودیت‌های کووید-۱۹ توسط چین باید تقاضای جهانی را در سال جاری به بالاترین حد خود برساند.

هر بشکه نفت برنت با ۱.۴۷ دلار یا ۱.۷ درصد افزایش، به ۸۷.۶۳ دلار رسید. نفت خام آمریکا با ۹۸ سنت یا ۱.۲ درصد افزایش به ۸۱.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

نعیم اسلم، تحلیلگر کارگزار آواتید، گفت: “بسیاری از معامله گران معتقدند که به احتمال زیاد ما شاهد افزایش تقاضا از سوی چین خواهیم بود، زیرا این کشور همچنان به از میان برداشتن سیاست ها و محدودیت هایی کرونایی خود ادامه می دهد.”

در این هفته، برنت ۲.۸ درصد افزایش داشت و معیار ایالات متحده ۱.۸ درصد افزایش داشت.

نفت همچنین با امید به اینکه فدرال رزرو آمریکا به زودی به سمت افزایش های کوچکتر نرخ بهره برود، حمایت شد که می تواند چشم انداز اقتصادی ایالات متحده را روشن کند.

نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو پس از افزایش ۲۵ واحد پایه در دو جلسه بعدی خود به چرخه انقباض خود پایان می‌دهد و سپس باید نرخ‌ها را حداقل برای بقیه سال ثابت نگه دارد.

لائل برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو روز پنجشنبه گفت، به نظر می رسد که احتمال “فرود نرم” برای اقتصاد ایالات متحده در حال افزایش است. جلسه بعدی تعیین نرخ بهره فدرال رزرو از ۳۱ ژانویه تا ۱ فوریه (۱۲ بهمن) برگزار می شود.

همچنین برای کمک به قیمت نفت، شرکت بیکر هیوز (BKR.O) گفت که تعداد دکل های نفتی ایالات متحده با ۱۰ عدد کاهش به ۶۱۳ رسید که پایین ترین میزان از نوامبر (آبان) است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: دو اقتصاد بزرگ جهان به نفت خام بیشتری نیاز دارند.

او گفت: «بازار نفت به دلیل ترس از رکود جهانی سقوط کرده است، اما همچنان نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر در رکود باقی بماند».

علیرغم آمارهای موجودی ایالات متحده، ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۳ ژانویه (دی) با ۸.۴ میلیون بشکه افزایش به حدود ۴۴۸ میلیون بشکه رسید، که بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) است.

اندی لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates در هیوستون گفت که کاهش فروش از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده به تغییر احساسات منفی ناشی از این گزارش کمک کرد و قیمت نفت را افزایش‌داد.

جیم ریتربوش از شرکت مشاوره Ritterbusch and Associates گفت که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در بازار جهانی، به افزایش قیمت نفت خام کمک می‌کند.

ریتربوش گفت: “تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر روی نفت خام روسیه به تدریج تاثیرات قیمتی خود را می گذارد و زمانی که تمام محموله‌های ارسالی نفت خام روسیه در ماه گذشته به بازار جهانی جذب شود، بیشتر به یک عامل صعودی تبدیل خواهد شد.”

روسیه دومین تامین کننده بزرگ نفت خام چین در سال ۲۰۲۲ بود، در حالی که عربستان سعودی رتبه اول را به خود اختصاص داد.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل