رئیس‌جمهور: تلاش می‌کنیم پایان دولت، پایان تحریم و کرونا باشد / ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد

  کد خبر: 06030029386

رئیس‌جمهور گفت: همه تلاش ما این است که پایان این دولت، پایان تحریم و پایان مشکلات کرونا در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز(پنج‌شنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: وقتی تعداد تخت‌ها در هتل‌های ما از ۲۰۰هزار تخت به ۴۶۵ هزار تخت افزایش پیدا می کند، به این معنا است که ما در گردشگری داخلی و خارجی شاهد رونق بودیم.

وی با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: در سال ۹۹ دچار مشکل بودیم. در سال ۱۴۰۰ نیز قاعدتاً در شش ماهه اول با مشکلاتی روبرو هستیم، اما این نوید را می‌دهم که وضع گردشگری در ماه‌های پایان امسال با واکسیناسیون در سراسر کشور شرایط جدیدی را ایجاد می کند.

استفاده از فضای سدها برای توسعه ظرفیت گردشگری

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دنیای گردشگری بسیار وسیع، و متنوع‌تر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته است بنابراین فضای بسیاری را می‌توانیم به بخش گردشگری تبدیل کنیم.

روحانی با اشاره به وجود بهره برداری از سدها در کشور، گفت: بهره برداری از سدها در کشور و دریاچه‌های پشت سر آن‌ها محلی است که سرمایه گذاران می‌توانند با رعایت اصول محیط زیستی در آن مناطق به توسعه گردشگری کمک کنند.

وی همچنین به بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه هم سرمایه گذاران می‌توانند با توجه به جاذبه خوبی که به لحاظ زیبایی و تنوع وجود دارد، برای توسعه این بخش تلاش کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که استان لرستان یکی از استان‌های پرجاذبه و ارزشمند در کشور به شمار می‌رود، گفت: در فرهنگ مردم این استان، هنرهای متنوعی وجود دارد از جمله مانند کوچ عشایر، گردشگری و تنوع فراوان و انواع هنرها که می‌تواند بر جاذبه این استان برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی بیافزاید.

با واکسیناسیون عمومی رونق به گردشگری باز خواهد گشت

روحانی در عین حال تاکید کرد: امیدواریم ایام نوروز سال آینده با واکسیناسیون عمومی که انجام می‌گیرد و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شرایط جدیدی را در کشور شاهد باشیم و صنعت گردشگری رونق پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خرداد، ماه حماسه ها در تاریخ کشور است، افزود: از سال ۴۲ به این طرف، همواره خردادهای بسیار تاریخی و خاص در کشور عزیز ایران داشتیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امیدواریم امسال نیز در خردادماه، مژده و بشارت را برای ما به ارمغان داشته باشد.

طرح‌های زیادی آماده شده که دولت بعد می‌تواند آنها را تکمیل کند

روحانی با بیان اینکه افتتاح امروز ما شصت و نهمین برنامه از افتتاح پنج شنبه‌ها است، اظهار داشت:  شاید در بعضی هفته‌ها ما غیر از پنج‌شنبه‌ها، دوشنبه ها را نیز به آن اضافه کنیم، برای آنکه افتتاح‌هایی که آماده است و در لیست برنامه قرار دارد را به نتیجه برسانیم.

وی تصریح کرد: آن‌قدر طرح و پروژه آماده برای ماه‌ها و سال‌های آینده وجود دارد که دولت بعد نیز با تکمیل این پروژه‌های در دست احداث می‌تواند هر پنجشنبه، افتتاح ها را ادامه دهد و  مسیر رشد و توسعه کشور، ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یک مقطع ۸ساله در اختیار دولت تدبیر و امید بود.  ما توانستیم بیش از ۲۷۰۰ اثر تاریخی که سال‌ها در کشورهای دیگر بوده است را به کشور برگردانیم و این کار یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری محسوب می شود، که به آن می بالیم.

روحانی افزود: توانستیم در این مدت ۸ سال در آمریکا و اروپا ۲۷۲۳ شی تاریخی را از کشورهای مختلف به داخل کشور برگردانیم که بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: در این ۸ سال یک تلاش بسیار بزرگ دیگر نیز انجام گرفت و روستاها تبدیل به جاذبه گردشگری شدند. همیشه وقتی از گردشگری تاریخی می‌گفتیم، استانهای مهم ما مانند تبریز اصفهان و شیراز را مدنظر قرار می‌دادیم و وقتی که از گردشگری زیارتی می‌گفتیم، زیارتگاه‌های منور ما در شیراز، قم و مشهد مدنظر بود، به همین جهت گردشگری ما محدود شده بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در حالی که سراسر کشور ما می تواند جاذبه‌های خوبی برای گردشگری داشته باشد. گردشگر داخلی و گردشگر خارجی نیز فرقی نمی‌کند و باید آنها را جذب و به داخل کشور بیاوریم. گردشگری و صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار خوب برای کشور ما است.

روحانی با بیان اینکه گردشگری یک منبعی است که هرچقدر از آن استفاده کنیم، تمام نمی‌شود، افزود: تخت جمشید مانده است و سال‌های دیگر نیز خواهد ماند.  در اصفهان نیز آثاری با قدمت ۵۰۰ سال وجود دارد. آثاری در ایران داریم که مربوط به ۷۰۰ سال پیش است و این‌ها منابع ارزشمند، ثروت آفرین و تجدید پذیر است که با یک مرمت، ۵۰ سال دیگر نیز باقی خواهند ماند.

وی اضافه کرد: بنابراین باید آنها را به عنوان آثاری که برای ما خلق ثروت و اشتغال ایجاد می‌کند و همچنین مهمتر از آن هویت ایرانیت و اسلامیت ما را به جهانیان نشان می‌دهد حفظ کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: وقتی شما به تخت جمشید می‌روید، نشان می‌دهد که هویت ایرانی در چند هزار سال پیش چگونه بوده است. وقتی به اصفهان می‌روید، می‌بینید که صدها سال پیش چگونه هنر ایرانی با هنر اسلامی تلفیق شده است.  نشان می‌دهد تمدن مردم ما در چند هزار سال پیش چگونه بوده است از این رو امروز این تنوعِ بخشی، به بخش گردشگری ما، بسیار ارزشمند است.

روحانی اظهار داشت: صرفا آثار تاریخی و فرهنگی ما نیستند که جاذبه دارند، بلکه ما می‌توانیم جاهای دیگر را به محیط‌های گردشگری تبدیل کنیم. مانند بوم گردی‌ها و روستا گردی‌ها.

دولت برای روستاها خیلی کار کرد

وی افزود: برای روستاها در این دولت خیلی کار کردیم. اگر یک ذره انصاف در کسی وجود داشته باشد و تعداد روستاهایی که گازکشی، آبرسانی و برق‌رسانی شده است و همچنین مدارس و جاده‌ها ساخته شده است، را در کنار هم قرار دهد، متوجه می‌شود، روستاهای ما شکل و شمایل دیگری پیدا کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در این چند سال برای اشتغال روستاها کاری که انجام داده‌ایم در دهه‌های پیش بی‌نظیر بوده است، اظهار داشت:یک حرکت برای اشتغال در روستاها به وجود آورده ایم که یک بخش آن مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی است.

روحانی گفت: البته بخش های دیگری نیز از روستاها که محروم بودند، احیا شده است.

وی گفت: البته در این دو سال اخیر، موضوع ویروس کرونا که در همه دنیا اثر گذاشته است  نیز وجود دارد. این ویروس کرونا ۱۰۰ میلیون اشتغال را در گردشگری تحت تاثیر قرار داد؛ در ایران نیز کرونا یک و نیم میلیون شغل را تحت تاثیر قرار داد.  یک بخش آن حمل و نقل و یک بخش دیگر نیز گردشگری بود که خیلی خسارت دیدند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:اگر بتوانیم واکسیناسیون را با همین سرعت تا قبل از پایان امسال تکمیل کنیم، آن وقت در پایان امسال آثار این همه سرمایه گذاری در گردشگری را خواهیم دید.

روحانی تاکید کرد: آماری که وزیر میراث فرهنگی ارائه کرد، بسیار خوب بود. ما تعداد تخت هتل‌ها را به بیش از دو برابر افزایش دادیم از این رو کار عظیم و بسیار بزرگی در این زمینه انجام گرفته است. حدود ۴۶۱ هتل ساخته و افتتاح شده است و ۶۷۰ هتل نیز در دست احداث است.

وی گفت: همانطور که اشاره شد ۱۶۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست احداث است. مثلاً ما در بخش ایجاد برق و نیروگاه که این روزها، مردم برای مشکلات برق گرفتار شده‌اند، ۲۰ هزار مگاوات برق در این ۸ سال افتتاح کرده‌ایم و یک نیروگاه در حال ساخت فقط ۱۴۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هزاران طرح و پروژه وجود دارد که سرمایه گذاری شده و پیشرفت هایی هم داشته است،اظهار داشت: در دولت بعدی تکمیل و افتتاح خواهد شد. اینکه ۱۶۰ هزار میلیارد طرح و پروژه در دست کار و ساخت است، نشان می‌دهد در این زمینه تلاش بزرگی انجام گرفته است.

روحانی تصریح کرد:  انشاالله آثار این زحمات را در سال‌های آینده خواهند دید و از سرمایه‌گذاری در این زمینه پشیمان نخواهند شد.

واکسیناسیون ۱۴ میلیون ایرانی تا پایان تیرماه

وی گفت: همانطور که من بارها تاکید کرده‌ام، همه تلاش ما این است که پایان این دولت، پایان تحریم و  مشکلات فراوان کرونا باشد. البته کرونا تمام نمی‌شود، اما تمام افرادی که آسیب پذیر هستند یعنی بیش از ۱۴ میلیون نفر ان شاء الله تا پایان تیرماه واکسیناسیون می‌شوند و مرگ و میر به طور فزاینده‌ای کاهش پیدا می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد:  بعد از اینکه ما آن ۱۵ میلیون نفر را واکسیناسیون کردیم، تعداد مرگ و میر، کم خواهد شد و دیگر شاهد این آمارهای چند صد نفری شاهد نخواهیم بود. بنابراین یک مهاری را در خردادماه و تا پایان این دولت به وجود خواهیم آورد و خیال مردم راحت می‌شود.

روحانی ادامه داد: بعد از این که ما این تعداد را واکسینه کردیم مرگ و میر به زیر صد نفر (شصت، هفتاد نفر) می‌رود و ان شاء الله کمتر نیز می‌شود و آمارها چندصدنفری نخواهد بود.

می‌شد که الان تحریم تمام‎ شده باشد

وی تصریح کرد: در زمینه تحریم نیز کار بسیار بزرگی در این دولت انجام شده است که البته می‌شد تحریم کلا تمام شده باشد، اما با همفکری و اجماع و همه با هم یک کاری را انجام بدهیم با تمام این احوال بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است البته باید توافق کامل شود و وقتی کامل شد اجرا کنیم.

رئیس جمهور افزود: البته این تصمیم خود ماست و درست هم هست، ما تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود و بعد اجرا شروع شود وگرنه اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم یعنی تحریم نفت را برداریم و یا تحریم بانک را برداریم و بقیه آن به تدریج انجام شود، این‌ها در اول سال (۱۴۰۰) و یا پایان سال قبل نیز امکان پذیر بود، ان شاء الله امیدواریم شرایط بسیار بهتری را مردم در ماه‌های آینده و سال‌های آینده تجربه کنند.

روحانی گفت: دولت در سخت‌ترین شرایط تاریخی یعنی جنگ اقتصادی و ویروس بی نظیر در یک قرن گذشته مواجه بوده، اما در عین حال مردم یاری کردند و به صحنه آمدند و کمک کردند و با فداکاری و صبوری مردم ان شاء الله به زودی روزهای سخت را پشت سر می‌گذاریم و روزهای بهتری در انتظار مردم عزیز سرزمین خواهد بود.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد

به گزارش مهر، در شصت و نهمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی، بهره برداری از ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

این طرح‌های ملی با سرمایه گذاری ۲۵۳۷ میلیارد تومان برای دو هزار و ۶۹۷ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

خروج از نسخه موبایل