رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران: واردات پارچه با تولید داخل همخوانی ندارد

  کد خبر: 130901111427

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران گفت: واردات پارچه به کشور با مصرف و تولید پارچه‌های داخلی همخوانی ندارد، طبیعتا خلأ موجود بین واردات و تولید داخل را قاچاق پُر می‌کند.

به گزارش بازار، مجتبی جعفری رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران، گفت: سه هزار واحد صنفی جوازدار و حدود پنج هزار کاسب فعال در سطح شهر تهران در این صنف فعالیت می‌کنند.

وی افزود: رسته‌های پارچه، پرده، چادر و تمام منسوجات زیرمجموعه اتحادیه پارچه‌فروشان تهران فعالیت دارند.

برنامه‎‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت یکساله و چهارساله تدوین شد

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران با اشاره به تشکیل اتاق فکر و به کارگیری نیروهای جوان تحصیلکرده در این اتحادیه تصریح کرد: با بررسی نظرات اعضا و شناسایی مشکلات، برنامه‎‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت یکساله و چهارساله تدوین شد و در این مسیر موفقیت‌هایی هم کسب کردیم.

جعفری با بیان اینکه اوضاع منسوجات نسبت به چهارسال پیش وضع بهتری دارد، گفت: در حوزه پارچه و طراحی پارچه از سال های بسیار دور حرف برای گفتن داریم به عنوان مثال در برخی سالن‌های پیشرفته کشورهای اروپایی از آیتم‌های ما استفاده و در دنیا به نام خودشان مطرح می‌کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه ما با دنیا به‌ویژه در زمینه معرفی حوزه‌های فرهنگی کشورمان همسو نبودیم و در این خصوص از کشورهای پیشرفته عقب ماندیم.

درگیر بوروکراسی اداری بسیار وحشتناک هستیم

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران با اشاره به فرسوده و قدیمی بودن دستگاه‌ها و ضعف در تکنولوژی گفت: باتوجه به آنکه در زمینه تولید با مشکلات متعددی روبرو هستیم اما در سال های اخیر پیشرفت‌های خوبی به‌ ویژه در شهرهای زنجان، یزد، تهران، اصفهان و مشهد در حوزه تولید منسوجات داشتیم.

جعفری افزود: متأسفانه ما دارای سیستم دولتی حجیم و درگیر بوروکراسی اداری بسیار وحشتناک هستیم همچنین وقتی سیستم اقتصادی به صورت تک بُعدی عمل می‌کند و به بخش دولتی نزدیک می‌شود، عملا بخش خصوصی حذف و یا تبدیل به بخش خصولتی شده و در نتیجه رانت ایجاد می‌شود و به اقتصاد ضربه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش منسوجات تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای، ممنوعیت‌های موردی صادرات و واردات و عدم امنیت برای سرمایه‌گذار بزرگ‌ترین ضربه را به تولید وارد می‌کند.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران گفت: صنف پارچه یکی از صنوف اشتغال آفرین با هزینه‌های بسیار کمتر از صنایع خودرو است ولی متأسفانه این صنف کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جعفری با بیان اینکه یکی از مشکلات این صنف در تأمین مواد اولیه، نوسان ارز است، تصریح کرد: اگر بتوانیم نوسان قیمت ارز را کنترل کنیم و به سرمایه‌گذار تضمین دهیم که به عنوان مثال در مدت پنج سال قیمت ارز نوسان ندارد، مطمئن باشید که شاهد پیشرفت در صنعت خواهیم بود.

چین، ترکیه و به تازگی پاکستان رقبای ما هستند

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران گفت: ورود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته با مشکلاتی از قبیل اخذ تعرفه‌های بالا مواجه است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون چین، ترکیه و به تازگی پاکستان رقبای ما هستند، ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم از قبیل بازاریابی و بسته‌بندی موجب شده که از بازارهای جهانی عقب بمانیم.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران گفت: واقعیت این است که هیچ کنترلی روی بازارهای آزاد وجود ندارد. ما با اشتغال آفرینی مخالفتی نداریم، اما اشتغال آفرینی که ۱۰ نفر را در نقطه شاغل کنیم و در مقابل ۲ هزار نفر بیکار شوند، قطعا این روش اشتغال‌ آفرینی نیست.

جعفری اظهار کرد: یکی از دلایل قاچاق این است که قیمت تمام شده محصولات در داخل کشور بیشتر از قیمت تمام شده محصولات در خارج از کشور است.

وی اضافه کرد: ارزش افزوده باید از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود، در حالی که هم‌اکنون از تولیدکننده و توزیع‌کننده دریافت می‌شود.

جعفری گفت: طبق آمار گمرک، واردات پارچه به کشور با مصرف و تولید پارچه‌های داخلی همخوانی ندارد، طبیعتا خلأ موجود بین واردات و تولید داخل را باید قاچاق پُر کند، بنابراین ما باید اجازه واردات دهیم اما در مقابل تولیدمان را به گونه‌ای حمایت کنیم که در برابر واردات و قیمت تمام شده حرف برای گفتن داشته باشد.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران با بیان اینکه قیمت تولید شده، هزینه‌های جانبی و توزیع پارچه از جمله موارد تعیین قیمت پارچه است، گفت: با توجه به آنکه نرخ سود (پارچه ایرانی ۱۰ درصد و پارچه خارجی ۱۵ تا ۲۵ درصد) فروشندگان بالا و پایین شهر یکی است ولی به دلیل آنکه هزینه‌های جاری یک مغازه در پایین شهر با هزینه‌های جاری یک مغازه در بالای شهر با هم برابر نیست، فروشندگان نمی‌توانند آن جنس را با یک قیمت عرضه کنند.

خروج از نسخه موبایل