کد خبر: 040403163907
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ رشد نقدینگی را کاهش دادیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وعده ما کاهش نرخ رشد نقدینگی بود که این عدد را از ۴٠ درصد ابتدای دولت به ٢۴.١ درصد رساندیم.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: مهمترین متغیر، رشد اقتصادی است چراکه نشان دهنده وضعیت کشور در مقایسه با رقبا و کشور‌های منطقه است. تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ٩۵ در سال‌های ٩٧ و ٩٨ کاهشی بود و در دوران کرونا روند کاهشی داشت، اما سال ١۴٠٢ نرخ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید که این نرخ بدون نفت ٣.۶ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال ١۴٠٢ رشد اقتصادی با قیمت بازار معادل ۵ درصد بوده که بالاترین نرخ رشد در منطقه از آن ایران بود و این عدد بسیار قابل توجه است. همچنین نرخ رشد اقتصادی بخش انرژی در سال‌های ٩٧ و ٩٨ به شدت کاهش داشت، اما در سال ١۴٠٢ این بخش به ١۴.٧ درصد رسید. در این مدت تنها بخشی که نرخ رشد مناسبی نداشت، کشاورزی بود که بخشی از آن به دلیل شرایط آب و هوایی بوده، اما در حوزه خدمات که سهم ۵٠ درصدی در GDP را دارد شاهد رشد قابل توجهی بودیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال گذشته به ٧.٢ درصد رسید در حالیکه این عدد در سال ٩٧ بیش از منفی ١۵ درصد بود. همچنین در سال ١۴٠٢ در بخش ساختمان نرخ رشد تشکیل سرمایه ٧.٢ درصد شد در حالی این عدد هم در سال ٩٧ منفی ١١.۶ درصد بوده است. نرخ رشد در بخش ماشین آلات هم از منفی ٢١ درصد به ٧.٩ درصد رسید و تمام این اعداد نشان می‌دهد که در آینده نرخ رشد مناسبی خواهیم داشت.

فرزین با بیان اینکه میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در دولت سیزدهم بالاترین رشد را داشت، گفت: میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه سال گذشته ۴.۵ درصد بوده که از همه دوران از سال ١٣٧۶ به بعد این میانگین بهتر بوده است.

وی همچنین درباره بهبود شاخص نرخ بیکاری اظهار داشت: متغیر نرخ بیکاری از ١٢.٣ درصد در سال ٩٧ به ٨.١ درصد در سال ١۴٠٢ رسیده است که این با افزایش نرخ مشارکت همزمان بوده که نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌هایی انجام شده و این رشد از محل افزایش سرمایه‌گذاری بوده است.

فرزین با اشاره به کاهش نرخ تورم و بهبود متغییر ضریب جینی گفت: هر چند از محل یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠ هزار تومانی تورم حاصل شد، اما قدرت خرید مردم را افزایش داد و شاخص ضریب جینی هم بهتر شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وعده ما کاهش نرخ رشد نقدینگی بوده که این عدد را از ۴٠ درصد ابتدای دولت به ٢۴.١ درصد رساندیم، تاکید کرد: سال گذشته عده‌ای گفتند که پایه پولی افزایش پیدا می‌کند، اما اعلام کردیم که این وضعیت ناشی از محل افزایش سپرده قانونی است که نیم درصد افزایش پیدا کرده و نه اضافه برداشت‌ها؛ دیدیم که اعداد برگشتند و امسال هم نرخ رشد نقدینگی را به ٢٣ درصد کاهش می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین در مدت سه سال گذشته نرخ تورم ۴۶.٣ درصد به کمتر از ٣٧ درصد رسید که البته آمار مرکز آمار نشان داد که نرخ تورم در خردادماه به ٣۶ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین در این مدت تورم سالیانه تا ١۶ درصد و نقطه به نقطه تا ١٩.٩ درصد کاهش پیدا کرده است و نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته ٣۴ درصد شد که وعده داده‌ایم نرخ تورم را به کانال ٢٠ درصد برسانیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا