رئیس کل بیمه مرکزی: سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران نزد شرکت‌های چینی بیمه اتکایی می‌شود

  کد خبر: 01030028210

رئیس کل بیمه مرکزی از بیمه اتکایی شرکت‌های بیمه ایرانی به وسیله شرکت‌های بیمه چینی خبر داد.

غلامرضا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آغاز به کار صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی گفت: تعهد شروع به کار این صندوق از سال ۱۴۰۰ است و طبق آن، تمام واحدهایی که دارای آب و برق هستند تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه در سال آینده غیر از واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری و غیرمسکونی هم تحت پوشش بیمه همگانی حوادث طبیعی قرار می‌گیرند، افزود: حق بیمه واحدهای مسکونی ۱۰۰هزار تومان در سال در نظر گرفته شده که سهم واحد مسکونی از پرداخت این حق بیمه ۱۰هزار تومان و سهم دولت برای هر واحد ۹۰هزار تومان است.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: البته این مبلغ هر سال تعدیل می‌شود و طبیعی است که این نرخ در سال آینده بالاتر می‌رود یعنی سهم مردم از پرداخت حق بیمه بیشتر می‌شود.

سلیمانی درباره نحوه پرداخت این حق بیمه اظهار کرد: این بیمه برای تمام واحدهای مسکونی دارای پلاک اجباری است و تمام واحدهایی که صورت حساب برق دریافت می‌کنند یعنی تحت پوشش قرار دارند و غیر از این سایر واحدها، باید مراحل و فرایند قانونی برایاخذ پلاک و… را طی کنند.

او درباره حضور شرکت‌های بیمه‌ای خارجی برای بیمه مگا پروژه‌های کشورمان از جمله پروژه‌های نفتی گفت: پروژه‌ها یا شرکت‌های نفتی و حتی سرمایه گذاری‌های خارجی به وسیله شرکت بیمه ایرانی، بیمه می‌شوند اما بخشی از آنها تحت پوشش بیمه اتکایی قرار دارند که در بیمه اتکایی ممکن است شرکت‌های خارجی حضور داشته باشند که این نوع بیمه یک قاعده جهانی است.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای، بخشی از بیمه را می‌توانند به شرکت‌های خارجی واگذار کنند و این قاعده در نظام بیمه‌ای جهانی طبیعی است.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر عمده این فعالیت‌ها از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی و به صورت کنسرسیومی بیمه هستند، اظهار کرد: اما برخی از سرمایه‌گذاری‌هایی از طریق چین انجام می‌شود، در ابتدا به وسیله شرکت‌های بیمه ایرانی بیمه می‌شوند و مجددا شرکت بیمه ایرانی بخشی از این بیمه را نزد شرکت‌های چینی بیمه اتکایی می‌کنند.

او افزود: در حال حاضر تمام ناوگان دریایی و هوایی کشورمان به وسیله شرکت‌های بیمه ایرانی بیمه می‌شوند چراکه تحریم هستیم و تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند این ناوگان از طریق شرکت‌های بیمه‌ای داخلی بیمه می‌شوند.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین درباره حضور صنعت بیمه در بازار سرمایه گفت: در سال ۹۹ در بازار سرمایه فعال بودیم و فعالیت بورسی برنامه کوتاه‌مدت نیست و شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه فعالیت دائمی خواهند داشت چراکه وقتی درآمد صنعت افزایش می‌یابد باید بتواند از این محل سرمایه‌گذاری کند و یکی از بخش‌هایی که بازده خوبی دارد بازار سرمایه است.

خروج از نسخه موبایل