کد خبر: 020403163651
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنمعاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه تصریح کرد:

رشد همکاران از لایه‌های پایین سازمان و مسئولیت‌پذیری در این فرایند

در برنامه رادیو فولاد این هفته، علیرضا کاظمی، معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه، ضمن حضور در استودیو شیشه‌ای، به سؤالات مجری این برنامه پاسخ داد. این برنامه از آن جهت که در آن به پاسخ‌گویی به دغدغه‌های کارکنان پرداخته شد، با دیگر برنامه‌های رادیوفولاد متفاوت بود. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا قدری درباره جایگاه کارکنان فولاد مبارکه توضیح دهید.

فولاد مبارکه مسیری ماندگار را برای خلق آینده‌ای بهتر شروع کرده و بر این باور است که نمی‌توان بدون توجه به سرمایه‌های انسانی به دستاوردهای ارزشمندی دست ‌یافت. از نگاه مدیریت، تمامی دستاوردها در اثر تلاش‌ کارکنان به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه فولاد مبارکه حاصل شده است.

از ویژگی‌های بارز فولاد مبارکه این است که همکاران از لایه‌های پایین سازمان رشد می‌کنند و در این فرایند مسئولیت‌های مهم‌تری را بر عهده می‌گیرند. به دلیل همین دانش‌ها، آموزش‌ها و هم‌زیستی‌های مشابه، یکی از مزایای سازمانی فولاد مبارکه این است که لایه‌های مدیریتی و غیرمدیریتی هم‌ذهن و هم‌فهم هستند. در نتیجه اذهان همکاران به‌خوبی در راستای اهداف سازمان هدایت شده و همدلی و رفاقت میان کارکنان سبب رخدادهای خوب در سازمان شده است.

فولاد مبارکه در برنامه‌های سال ۱۴۰۳ بر محور خانواده تمرکز بیشتری داشته است. در این‌ باره توضیح دهید.

ابتدا باید گفت بین نیرو، منابع و سرمایه‌های انسانی تفاوت وجود دارد. منابع در لغت به چیزی اطلاق می‌شود که با برداشت، کاهش پیدا می‌کند و به سمت میرایی و استهلاک پیش می‌رود؛ اما سرمایه را هرچه بیشتر استفاده کنیم، برانگیخته‌تر می‌شود. ازجمله دلایل این بهبود مشارکت متعهدانه افراد در رویدادها و درگیر شدن در فرایند گفت‌وشنود و آموختن یا آموزگاری است. پس سرمایه انسانی در حرکت دائمی است و در همه ابعاد، خود را هر روز بهتر از دیروز شکل دهد.

سازمان نیز تلاش می‌کند با توجه به الگوهای مناسب و یکپارچه، همکاران را در شناخت و بهبود جنبه‌های بااهمیت زندگی کاری، اجتماعی و شخصی‌شان یاری کند. مجموع این تلاش‌ها در قالب «الگوی مدیریت کیفیت زندگی» مفهوم‌سازی و اجرا می‌گردد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این مفهوم، مهارت‌افزایی همکاران در مدیریت بهتر زندگی خانوادگی است که با ابزارهای مختلف توانمندسازی و آموزش انجام می‌گیرد. همچنین برنامه‌های نوین دیگری نیز به‌منظور استفاده از توان کارکنان و اشتراک تجارب زیسته آنان با یکدیگر در حوزه‌های مختلف زندگی در حال طراحی و اجراست. ازجمله آن‌ها پویش «خوش‌سفران کار و تولید» است که باهدف اشتراک تجربه زیسته همکاران در سفر با خانواده در حال طراحی و برگزاری است.

درباره بسته آموزشی خانواده که برای توسعه فرهنگ کار و خانواده شرکت طراحی شده است، توضیح دهید.

آموزش باید در یک مسیر انجام شود و عنوانی که ما برای این مسیر انتخاب کردیم «مسیر ازدواج تا ازدواج» است. در این راه ما به شکل مستمر، دغدغه‌ها و دل‌مشغولی افراد را شناسایی می‌کنیم و متناسب با نیازها و الزاماتشان، در قالب بسته‌های آموزشی جامع، راهکار ارائه می‌دهیم. در نتیجه، از قبل از ازدواج همکاران، دوره‌هایی را در حوزه خانواده و آموزش برگزار می‌کنیم و مسیر را ادامه می‌دهیم؛ مثلاً دوره «نیمه گمشده من» برای همکاران مجرد اجرا می‌شود و این عزیزان را در مسیر ازدواج توانمند می‌سازد. بعد از این، ما برای هر برهه از زندگی، از دوران نامزدی تا آمادگی برای فرزندآوری برنامه داریم. برنامه ۱۰۰۰ روز نخست از بدو تولد فرزند تا سه‌سالگی را پوشش می‌دهد. در ادامه در دوره کودکی و نوجوانی، دوره‌های «خانواده هوشمند» و «خانه سبز» را برگزار می‌کنیم تا به پیوند بعدی یعنی ازدواج فرزندان برسیم. قالب آموزش‌های ما به‌شکل دوطرفه و با نقش‌آفرینی خودِ فراگیر و با رویکرد کارگاهی و روش‌های اثربخش نظیر استادشاگردی، منتورینگ یا سایر روش‌های مناسب اجرا می‌گردد.

در مورد نحوه برگزاری کلاس‌ها و تعداد جلسات توضیح دهید.

دوران نامطلوب کرونا، در کنار فرایند تعمیرات ساختمان‌ها، موجب شد نتوانیم در برخی زمان‌ها متناسب با نیازها و بافت جمعیتی برنامه‌ها را اجرا کنیم؛ ولی در حال حاضر، برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و با دانشگاه‌ها و مراکز بسیار خوبی ارتباط برقرار کرده‌ایم. ان‌شاءالله در ادامه، فضای ارتباطی دوطرفه و برنامه‌های آموزشی مناسبی با نگرش توسعه‌محوری در این حوزه خواهیم داشت.

در خصوص مشاوره و درمانگری و هزینه‌های آن توضیح دهید.

فولاد مبارکه در این حوزه نیز به‌صورت حرفه‌ای وارد عمل شده است؛ ازاین‌رو، هر کاری را در حد بلوغش انجام می‌دهد. در خصوص مراکز روان‌شناسی، با کلینیک‌های مختلف با انواع تخصص‌ها و بهره‌مندی از متخصصان مورد وثوق صحبت می‌کنیم. ما امروز با ۲۲ مرکز کلینیک مشاوره قرارداد داریم. چگالی این مراکز در شهر اصفهان بیشتر است؛ ولی در شهرهای پیرامونی نیز وجود دارد. با توجه ‌به مطالبات همکاران، باید ابتدا در خصوص مکان قرارگیری آن‌ها آگاهی‌رسانی کنیم و در ادامه، حتماً مراکز توانمند متعدد شناسایی و به لیست خدمات‌رسانی ما اضافه خواهند شد.

در مورد سفر و زیرساخت‌های آن توضیح دهید.

طی حدود ۲.۵ ماه گذشته، ۱۶۰۰ خانواده یعنی ۶۴۰۰ نفر از همکاران و خانواده‌هایشان از فرصت سفر چادگان و مشهد استفاده کرده‌اند. نکته مثبت این بوده که از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده و ویلای رزروی وجود ندارد. ما در زمینه سفر، نگاه ویژه‌ای به وضعیت تأهل داریم و تمهیدات و تسهیلات را تعمداً به متأهل‌ها می‌دهیم و این را مشوقی برای تأهل مجردها در نظر گرفته‌ایم. در اردیبهشت امسال، متناسب با تعداد افراد خانواده‌، مبلغی را به حساب همکاران شارژ کردیم که به این عدد تا ۳ برابر اعتبار با شرایط پرداخت دلخواه تعلق می‌گیرد. از همکاران دعوت می‌کنم در کنار استفاده از این مبالغ از سایر زیرساخت‌های موجود در باساکارت و اسراگشت نیز استفاده کنند.

در مورد دغدغه‌های مسکن همکاران توضیح دهید.

موضوع مسکن یک مسئله ملّی است و تنها مرتبط با محدوده کاری ما در فولاد مبارکه نیست. همکاران اگر فولاد مبارکه را با سایر تعاونی‌های مسکن قیاس می‌کنند، این نکته را فراموش نکنند که در دیگر تعاونی‌ها باید در ابتدا ۵۰ درصد مبلغ را نقداً و ۵۰ درصد بقیه را طی ۲۴ ماه با چک صیادی پرداخت کنند. پس موضوع مسکن یک موضوع بنیادی است که باید توسط سیستم مدیریتی شرکت مورد توجه قرار گیرد و در کنار همه موارد دیگری که ما در آن‌ها سرآمد هستیم، این موضوع نیز در قالب نظام جبران خدمت برای همکاران مدیریت شود. مقام عالی مدیریتی شرکت نیز این موضوع را به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی در نظر دارند و به‌دفعات به معاونان ذی‌ربط دستور مؤکد داده‌اند که برای مسکن کاری انجام شود. در این خصوص، ما باید به سمتی حرکت کنیم که ۲۰ تا ۲۵ درصد همکاران را در فاز اول پوشش دهیم. این امر به معنای ساخت یک مجموعه چند هزار واحدی است که هم زمین و هم آورده مالی متناسب خود را می‌خواهد. بررسی‌ها و حمایت‌های خوبی در این زمینه در شرکت اتفاق افتاده و مسیر آن آغاز شده است، ولی فعلاً نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم.

در خصوص اماکن ورزشی و خدمات ارائه‌شده در خصوص فعالیت‌های ورزشی صحبت کنید.

ما همیشه به دنبال ایجاد بسترهایی برای دسترسی آسوده همکاران به زیرساخت‌های ورزشی با تجهیزات حرفه‌ای بوده‌ایم. ۱۰۷ هزار کارت ورزش توزیع‌شده که ۶۰ درصد صاحبان این کارت‌ها حداقل دو مرتبه در هفته ورزش می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد از کارت استفاده می‌کنند و این عدد بزرگ افتخار ماست. امروز با ۵۰۰ باشگاه ورزشی در استان قرارداد داریم و برای سال ۱۴۰۳ با ۳۰ باشگاه دیگر نیز قرارداد می‌بندیم. البته در این خصوص استانداردها و نظارت‌های ما سخت‌گیرانه بوده و به‌لحاظ بهداشتی، سلامتی و اسلامیت هم نظارت داریم.

همچنین ما به سمت عجین ساختنِ خانواده‌ها با ورزش پیش رفته‌ایم و امسال ۳۷۰۰ نفر از فرزندان کارکنان از سن ۵ تا ۱۴ سال در رشته‌های مختلف جهت مهارت‌افزایی در آکادمی‌های ما عضو شده‌اند. در مورد تجهیزات ورزشی نیز سالانه متناسب با افزایش نرخ تورم، افزایش خرید تجهیزات ورزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم و پرداخت‌ها و گسترش زیرساخت‌ها و بسترهای باشگاهی را در برنامه داریم. همچنین امتیازات ورزشی ریالی نیست و هر آنچه مشمول تورم باشد در این امتیاز مستتر شده است. نکته حائز اهمیت در خصوص امتیازات این است که هرکدام از اعضای خانواده ۲۰۰ امتیاز دارند که ۸۰ امتیاز در خانواده شناور است و نفرات می‌توانند امتیاز خود را به اعضای دیگر انتقال دهند.

سخن پایانی؟

ضمن تشکر از شما و مخاطبان محترم، اضافه می‌کنم که دیدگاه فولاد مبارکه در حوزه ورزش و سایر حوزه‌ها وسیع و فراگیر بوده و حتماً پذیرای دیدگاه‌های همکاران بزرگوار در تمامی موارد از جمله حوزه ورزش هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا