روحانی: اساس تفکرات امام(ره) در انقلاب اسلامی مردم بود

  کد خبر: 12030030612

روحانی با بیان اینکه اساس تفکرات امام در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود، گفت: امام خمینی آگاهی مردم را اولین رکن اساسی را برای نهضت و انقلاب می‌دانستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به مناسبت های مهم خردادماه افزود: ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ خرداد روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ۱۳ خرداد همان روزی است که امام آن سخنرانی معروف را عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه ایراد کردند. روز عاشورا در سال ۴۲ روز سیزده خرداد بود و سخنرانی معروف امام موج بزرگی در سراسر ایران به وجود آورد.

وی با بیان اینکه اساس تفکرات امام در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود، گفت: امام خمینی آگاهی مردم اولین رکن اساسی را برای نهضت و انقلاب  وآماده شدن مردم برای حرکت عمومی و سپس قیام همگانی را مسیر و حرکت نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی می دانستند.

روحانی ادامه داد: اساسا امام در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و و این شیوه را، راه اساسی نمی‌دانست. راه حلی که مدنظر امام بود حرکت، جوشش و همفکر شدن مردم با مسیر نهضت و حرکت انقلاب اسلامی بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه سیزده خرداد آغاز یک موج بسیار بزرگ در نهضت اسلامی بود، گفت: عصر سیزده خرداد حال امام مساعد نبود و شب ساعت ۱۰.۲۰ روح ایشان پرواز کرد و ۱۴ خرداد را روز بسیار غم انگیزی ساخت. روزی که صبح و عصر آن شرایط جدیدی ایجاد کرد.

وی ۱۴ خرداد ۶۸ را از روزهای تاریخ ساز عنوان کرد و گفت: صبح ۱۴ خرداد مردم مطلع شدند که امام رحلت کردند و غم سراسر کشور را فرا گرفت و اشک از گونه های مردم سرازیر بود اما علیرغم آن غم و سوگ بزرگی که مردم با آن مواجه شد ، خداوند متانت و سکینه و وقاری را بر قلوب مردم حاکم کرده بود.

سراسر کشور آرام بود و این آرامش ۱۴ خرداد ۶۸ از عجایب تاریخ انقلاب اسلامی است که نشان دهنده عظمت مردم ما بود، آن هم در شرایطی که با عراق به یک آتش بس واقعی نرسیده بودیم.

روحانی یادآور شد: البته از سال ۶۷  آتش بس بود اما هم نیروهای ما و هم عراق سر مرز بودند؛ احتمالاتی می‌دادیم اما همه کشور آرام بود و جایی نبود که بدخواهان نفوذی پیدا کنند و کاری انجام دهند. ۱۴ خرداد در تاریخ کشور روز عجیبی بود.

وی گفت: عصر در مجلس خبرگان رهبری تصمیم بسیار مهم و تاریخ سازی گرفته شد که در آن هم لطف و عنایت خداوند اصل مساله بود و هدایت‌های قبلی امام تاثیر داشت. قبل از رای گیری نهایی برای رهبری، مقام معظم رهبری در زمان تنفس، همه بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. من در آن لحظات خدمت مقام معظم رهبری بودم و بیرون سالن در مجلس قدیم در ساعت تنفس صحبت می‌کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: بیشتر نظرات این بود که ۳ نفر یا ۵ نفر برای شورای رهبری انتخاب می شوند. وقتی تنفس تمام شد و برگشتند و رای گیری شد، رهبری شورایی رای نیاورد که نقطه جدیدی بود و برای دومین بار در تاریخ سیاسی کشور رهبری شورایی رای نیاورد و باید برای رهبری فردی به نتیجه  می رسیدند.

روحانی افزود: این کار در زمان کوتاهی انجام شد و قبل از غروب آفتاب ایران دارای رهبر جدید شد و این موضوع را هنگام اذان مغرب اعلام کردند.  آن شب خبرگان با امامت مقام معظم رهبری نماز مغرب و عشا را برپا کردند. هیچ کس فکر نمی کرد در کمتر از ۲۴ساعت پس از رحلت امام، رهبر بعدی پرچم را بر دوش گیرد. به نظر من ۱۴ خرداد از روزهای مهم و سرنوشت ساز کشور است.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه ۱۵ خرداد ۴۲ را حادثه ای بسیار مهم عنوان کرد و افزود:  شب ۱۵ خرداد امام (ره) را دستگیر کرده و بعد از انتقال به تهران همان روز اول به انفرادی منتقل کرده بودند. در آن شرایط اگر قیام مردم قم، تهران، ورامین و بسیاری از شهرها در سراسر کشور انجام نمی شد، معلوم نبود سرنوشت نهضت و انقلاب چه می‌شود و نسبت به امام (ره) به تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند.

روحانی گفت: مردم از همان صبح و طلوع آفتاب که از دستگیری امام مطلع شدند از سراسر قم، به سمت صحن حضرت معصومه علیه‌السلام حرکت کرد و آنجا مملو از جمعیت شد، برخی از مراجع آمدند، مرحوم حاج‌آقا مصطفی فرزند امام راحل به آنجا آمد، برخی‌ها سخنرانی کردند و هیجان وقتی به‌وجود آمد که زنان قم چادر به کمر بسته و شمشیر به‌دست وارد صحن شدند.

وی خاطرنشان کرد: این جمعیت زنان با آن هیجان و شعار «یا مرگ یا خمینی» که وارد صحن شدند، شور عجیبی به وجود آورد و این مردم بی‌اختیار از درب قبله جنوبی صحن به سمت خیابان تهران خارج شدند و اعلام کردند که امام خمینی را به تهران برده اند و ما هم باید به تهران برویم و ایشان را برگردانیم. جمعیت عظیمی در خیابان که در آن زمان نامش خیابان تهران بود موج زد.

رییس جمهوری بیان کرد: این جمعیت در آنجا با سلاح دژخیمان مواجه شدند، تیراندازی شد، مردم زیادی مجروح شدند، عده‌ای کشته شدند، من خود شاهد بود که یک جوان حدود ۲۰ ساله که کنار دست خودم بود گلوله به پیشانیش خورد و ما جنازه وی را با چند نفر به کوچه کناری بردیم.

روحانی گفت: موج عظیم و بزرگی قم، موج عظیم‌تردر تهران و پیشوای ورامین، همه جا این حرکت به وجود آمد و ۱۵ خرداد نشان داد که ملت زنده است و در برابر ظلم و ستم سر فرود نمی‌آورد. ۱۵ خرداد نشان داد که مرجعیت و رهبری انقلاب زنده است و اقداماتی بعدی که در تاریخ انجام شد. این سه روز، در تاریخ انقلاب ما بسیار مهم است.

رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد: امام (ره) از آغاز با مردم نهضت خود شروع و مردم را بیدار کرد و به حرکت درآورد، با مردم این نهضت و انقلاب و پیش برد، ایشان هدایت کرد اما گره‌ها با دست مردم  باز شد. شما ببینید کدام انقلاب در تاریخ است که بعد از ۴۷ روز از پیروزی، مردم پای صندوق آرا بیایند.

روحانی افزود: صندوق رای نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. در انقلاب مشروطه هم یکی از دستاوردهای مهم، صندوق رای بود. در انتخابات مجالس اولیه مشروطه مردم پای صندوق می آمدند و یک شخصیتی مانند شهید مدرس به عنوان نفر اول انتخاب می‌شد. البته این انتخابات  بعدها به انحراف کشیده شد.

وی ادامه داد: یکی از ثمرات مهم نهضت مشروطه و انقلاب مشروطه، همین صندوق و انتخابات بود. مردم پای صندوق بیایند، انتخابات انجام دهند، نمایندگان خود را انتخاب کنند و به مجلس شورای ملی بفرستند، یکی از ثمرات مهم انقلاب اسلامی هم صندوق رای بود، راه‌حلی که امام (ره) برای اداره کشور ارائه داد، از طریق انتخابات و مردم بود، «میزان رای ملت است» شعار اصلی امام راحل بود.

رییس جمهوری عنوان کرد: ما نباید از امام (ره) فاصله بگیریم، باید روز به روز به امام (ره) نزدیک شویم، نباید بگذاریم خدای‌ناکرده سیر قهقرایی اتفاق بیفتد. نظریه امام بر این بود که مردم نقش اصلی و تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند و ایشان جمهوری اسلامی ایران را بر همین نظریه بنیان‌گذاری کرد.

روحانی گفت: به همین دلیل هم خیلی مخالف بودند و می‌گفتند الان که موقع انتخابات، همه‌پرسی و رای‌گیری نیست. ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب پیروز شد، ۱۰فروردین سال ۵۸ یعنی ۴۷ روز بعد از انقلاب، مردم پای صندوق آرا رفتند، ۱۰ و ۱۱ فروردین همه پرسی در سراسر کشور انجام شد.

وی تصریح کرد: حالا بعضی‌ها خیلی از کلمه همه‌پرسی خوششان نمی‌آید، اساس نهضت و نظام ما از همه‌پرسی آغاز شده، با همه پرسی بود که نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تایید و تصویب قاطبه ۹۸ درصدی مردم قرار گرفت. این کدام نهضت و انقلاب است که در یک سال، ۵ انتخابات و همه‌پرسی مهم در آن انجام شود.

رییس جمهوری بیان کرد: مردم دو بار در همه‌پرسی و ۳ بار در انتخابات شرکت کردند،  یک بار در همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی شرکت کردند و یک بار هم در همه پرسی بعد از نهایی شدن همه‌پرسی قانون اساسی. ۳ بار در همان سال اول انتخابات شد، انتخابات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی یعنی خبرگان اول، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند ماه سال صورت گرفت، اولی فروردین و آخری هم در ماه اسفند بود.

روحانی با اشاره به پنج دوره حضور مردم پای صندوق آرا، گفت: این انقلاب ذات خود را نشان می دهد. انقلابی که سال اول پنج مرتبه مردم را پای صندوق دعوت می‌کند، به این معناست که رهبرش می‌خواهد بگوید که مسیر و راه ما این بوده و اداره مردم از طریق آرا است.
نباید خدای‌ناکرده ما از این مسیر و راه امام (ره) که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده عبور کنیم. ایشان همواره به حضور اکثر مردم پای صندوق آرا تاکید کرده‌اند بنابراین، این خط و این راه ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید مهم ترین مساله بی اهمیت اعلام شود، تصریح کرد: نکند از روی نادانی فردی بگوید که مهم نیست کم بیایند رای دهند یا زیاد رای دهند؛ صندوق و انتخابات مهمترین مساله ما است. همه ما باید کاری کنیم که مردم با راحتی و امید و نشاط پای صندوق آرا به اصلح رای دهند. نه اصلح از لحاظ فرد بلکه از لحاظ برنامه و استراتژی اصلح باشد. باید بهترین فرد بیاید این بار مسوولیت سنگین را بردوش بگیرد و کار را پیش ببرد.

روحانی یادآور شد: نمی خواهم نطق خداحافظی انجام دهم خدا توفیق دهد دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به موقع حرف‌هایی که باید گفته شود را می گویم. اگر دولت قوی با پشتوانه آرای قوی مردم، با شعار و استراتژیک روشن با جهان در این کشور روی کار نبود گذراندن سه سال و نیم جنگ تمام عیاراقتصادی به مراتب سخت تر از آن بود که گذشت البته  الان هم سخت است.

رییس جمهوری گفت: اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خود را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ از برجام خارج شد اما تنها ماند و جز رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای مرتجع کسی کنارش نیامد. حتی متحدین سنتی آمریکا هم کنارش قرار نگرفتند. چرا از پیروزی سیاسی ملت ایران در طول سال ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ کمتر صحبت می‌شود؟ چرا از شکست ترامپ صحبت نمی‌شود؟

ترامپ و آمریکا به عنوان رییس جلسه شورای امنیت بارها در این شورا شکست خورد. به قول خودشان در اسنپ بک، رفع تحریم تسلیحاتی ایران و موضوعات دیگر شکست خورد.

روحانی ادامه داد: همه کشورها به استثنای آن چند کشور ترامپ را به خاطر خروج از برجام تقبیح و محکوم کردند. اگر توان این دولت برای اقنای افکار عمومی، سیاستمداران و سران جهان نبود چنین چیزی اتفاق می‌افتاد؟ این یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است. فکر نمی کنم در تاریخ سابقه داشته باشد که در سازمان ملل یا دادگاه بین المللی لاهه ایران در برابر آمریکا قرار گرفته باشد و آمریکا چند بار شکست خورده باشد.

وی گفت: چرا اینها گفته نمی شود؟ چرا نمی گویند در تاریخ ایران این پیروزی های ملت بزرگ ایران و شکست آمریکا کم نظیر بوده است؟ البته ما الان می گوییم که به یک نقاط خوبی بعد از این ۸ سال رسیدیم، همه امروز به تعامل سازنده افتخار می کنند و هیچ کس نیست که بگوید تعامل سازنده خوب نیست. هیچ کس از تقابل با دنیا استقبال نمی کند و همه از مذاکره بحث می کنند. هرچند بعضی ها می گویند؛ ما بیاییم بهتر مذاکره می کنیم اما خدا را شکر مذاکره را قبول کردید. شما تشریف بیاورید. مهم این بود که بفهمید که راه مذاکره و تعامل با جهان است که الحمدالله در این ۸ سال فهمیدید.

روحانی تاکید کرد: ما به یک دستاوردهای بزرگی در این ۸ سال رسیدیم،  به عقب برنمی گردیم؛  به نقطه هایی رسیدیم که هیچ کس نمی تواند به عقب برگردد. امروز هیچ کس نمی‌تواند بگوید برجام بد است؛ امروز همه کشورها دنبال بازگشت به برجام هستند. ایران در برجام بود و اگر کمی عقب نشینی کرد به خاطر خیانت های آمریکا بود. آمریکا می گوید که می خواهد برگردد، ۱+۴ می گوید همه به برجام برگردند، ایران می گوید برگردیم. همه یک حرف می زنیم. امروز بعد از ۸ سال حرف ما یکی شده هرچند ممکن است در شیوه‌ها اختلاف نظرهایی داشته باشیم اما در مسایل مهمی به نظر واحد رسیدیم و این پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه صریحا گفتند ما این کار را کردیم (از برجام خارج شدیم و تحریم‌ کردیم) تا نظام را سرنگون کنند، اظهار داشت: آیا آنها توانستند؟ گفتند سه ماه بعد. بعد گفتند چهار ماه بعد و بعد گفتند شش ماه. بعد از شش ماه دیدند نمی‌شود و آمدند دنبال مذاکره. ترامپ یکی از مهمترین مقامات شرق آسیا را برای مذاکره نزد مقام معظم رهبری فرستاد. ده‌ها بار از خود من درخواست مذاکره و دیدار کرد و مسئولان مختلف را کشورها را واسطه کرد. این به معنای شکست نبود؟

وی با بیان اینکه آنها فکر می‌کردند نظام شکست می‌خورد و برای آنها فرش قرمز می‌اندازند، تصریح کرد: بیداری، آگاهی، صبر و مقاومت ملت موجب شکست شد. مردم چهار سال صبر کردند، اینکه در وین مذاکرات خوب پیش می‌رود، به خاطر صبر مردم بود و پیروزی ما در سایه ایستادگی و صبر ملت، تدبیر دولت و راهنمایی و ارشاد رهبری است. پیروزی مجانی به دست نیامد و بهای سنگینی پرداخت شد و دولت قدم به قدم در کنار مردم تدبیر کرد.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: ‌گفتند ایران در سال ۹۶، ۹۷ از برجام خارج شده و تحریم می‌کنیم پس در سال ۹۸ دولت دیگر پول ندارد و مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شود. این مسئله یعنی تورم. برخی از اقتصاددانان در روزنامه نوشتند که تورم ما سه رقمی می‌شود اما دولت برای پایه پولی خود از بانک مرکزی استقراض نکرد. این کار بزرگ دولت در سال ۹۸، ۹۹ و امسال است.

روحانی با اشاره به راه‌های درآمدزایی دولت خاطرنشان کرد: درآمدهای مالیاتی افزایش یافت؛ انتشار اوراق منتشر شد و در بودجه صرفه‌جویی کردیم تا از بانک مرکزی استقراض نکنیم و به پایه پولی دست نزنیم. یک روز شد کالای اساسی مانند گوشت، دارو، مرغ، روغن و… نایاب شود؟ نشد.حتی در دوران کرونا و قطع ارتباطات ما با همسایگان این اتفاق رخ نداد.

وی با اشاره به افزایش حجم تولیدات داخلی ابراز داشت: امروز به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه و بزرگترین صادرکننده ریل تبدیل شدیم. دو ماهه امسال، پولی که برای بودجه عمرانی و آبادانی پرداخت شده، بیش از ۵ برابر دو ماهه پارسال است.

به گفته رییس‌جمهور، سال قبل ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد ولی امسال بیش از چهار هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. اینکه چهار هزار میلیارد تومان در دو ماهه امسال پرداخت شده اما پارسال ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده، حرکت را نشان می‌دهد.
مسائل اصلی با آمریکا حل و فصل شده است

روحانی با بیان اینکه در مورد قیمت کالاها تلاش این بود که کنترل بیشتر شود و اجناس با قیمت کمتری به دست مردم برسد،  عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد لوازم خانگی در داخل تولید می‌شود و به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها دیدند که نمی‌شود ایران را شکست دهند بنابراین بایدن در تبلیغات انتخاباتی‌اش رسما اعلام کرد اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شوم، به برجام برمی‌گردم. برخی‌ها فکر می‌کنند او تازه این حرف را زده است؛ بایدن در ایام رقابت‌های انتخاباتی این موضوع را مطرح کرده بود زمانی که رقابت تنگاتنگی با رقیب خود داشت، وقتی ملت آمریکا به وی رای بیشتر داد، یعنی هم برجام و تعامل را انتخاب کرد؛  لذا به وین آمدند و امروز نیز شاهد حل و فصل مسائل اصلی با آمریکا هستیم.

ریس جمهوری گفت: این دولت کار تفاهم را انجام داده و به همین دلیل فعل ماضی به کار می برم فعل مضارع نداریم. ما کارمان را انجام داده‌ایم و تمام کردیم. به قولی که درباره رفع تحریم ها به ملت ایران دادیم وفادار ماندیم، یکبار در سال ۹۴ و یکبار در سال ۱۴۰۰ تحریم را شکستیم وکارمان را انجام دادیم.

وی افزود: به مردم قول دادیم تا پایان این دولت کرونا را هم مهار می کنیم، البته من دست همه مدافعان سلامت را می بوسم چرا که کار بزرگ بر دوش آنها و ملت ایران بوده و همه همکاری کردند که به این نقطه رسیدیم و از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم. با ادامه واکسیناسیون در کشور هفته‌های بهتری را پیش رو خواهیم داشت. این بیماری و ویروس را تا پایان دولت، مهار شده تحویل خواهیم داد و در تولید واکسن داخلی هم با یک حرکت بسیار خوب شاهد تحول بزرگ خواهیم بود.

رییس جمهوری در ادامه گفت: علامتی که به دنیا و ترامپ و دیگران دادیم افتتاح طرح های روزهای پنجشنبه بود که کمر آنها را شکست. آمریکا متوجه شد که علیرغم این همه فشار در یک روز دهها هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم که این هفته هم ۲۰ هزار هکتار زهکشی جدید  و بیش از هزار و ۶۰۰ طرح و پروژه گلخانه‌ای را افتتاح خواهیم کرد.

روحانی اضافه کرد: از هفته آینده هم پنجشنبه ها هم دوشنبه های افتتاح پروژه خواهیم داشت تا آمریکایی ها و بدخواهان بفهمند ایران در مسیر تولید استوار ایستاده است، فرمان جهش تولید را اجرایی و عملیاتی می کند و پیش می برد. تا آخرین هفته این دولت که پنجشنبه روز عید غدیر خم است؛ شاهد افتتاح پروژه های متعدد خواهیم بود و همه این افتتاح ها نشان می دهد که در مسیر زیرساخت ها و تولید و توسعه گام های استوار را برداشته ایم.

خروج از نسخه موبایل