روسیه و چین قرارداد بزرگ انرژی امضا کردند

  کد خبر: 16110068258

ترجمه: سلیم حیدری

این قرارداد ۳۰ ساله عرضه گاز را ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش می‎دهد و به یورو تسویه خواهد شد.

گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین (CNPC) روز جمعه دومین قرارداد بلندمدت برای تامین ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه را امضا کردند. این توافق در حالی صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای یک سفر رسمی در چین به سر می‌برد.

به گفته گازپروم، این توافق «گام مهمی در تقویت بیشتر همکاری‎های دوجانبه سودمند بین روسیه و چین در بخش گاز است.» پس از اینکه پروژه به ظرفیت کامل خود برسد، حجم گاز خط لوله روسیه به چین از طریق مسیر خاور دور به ۴۸ میلیارد متر مکعب در سال (شامل تحویل از طریق خط لوله گاز Power of Siberia) خواهد رسید.

بزرگترین ذخایر گاز طبیعی گازپروم در خاور دور در میدان یوژنو-کیرینسکویه قرار دارد که قرار است تولید از آن در سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

الکسی میلر، رئیس گازپروم گفت: « امضای دومین قرارداد برای تامین گاز روسیه به چین نشان از بالاترین سطح اعتماد متقابل و مشارکت بین کشورها و شرکت‌های ما دارد. شرکای چینی ما از شرکت ملی نفت چین تأیید می‌کنند که گازپروم یک تامین‎کننده قابل اعتماد گاز است.»

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار کرملین، عرضه انرژی روسیه به چین به بالاترین حد خود رسیده است.

گازپروم و شرکت ملی نفت چین اولین قرارداد ۳۰ ساله خود را در زمینه تامین گاز از طریق خط لوله Power of Siberia در سال ۲۰۱۴ امضا کردند. این خط لوله ۳۰۰۰ کیلومتری (۱۸۶۴ مایلی) مرزی، اولین خط لوله گاز طبیعی بین روسیه و چین است که تحویل گاز را از سه سال پیش آغاز کرده است.

در سال ۲۰۱۵، طرفین در مورد تامین گاز از طریق مسیر غربی (Power of Siberia 2) که گاز را از شبه جزیره یامال سیبری تحویل خواهد گرفت، توافق کردند. شبه جزیره یامال جاییست که بزرگترین ذخایر گاز روسیه در آن قرار دارد. خط لوله جدید می تواند سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز بیشتر را از طریق مغولستان به چین منتقل کند.

در ماه ژانویه (دی)، گازپروم تجزیه و تحلیل پروژه ساخت خط لوله گاز سایوز وستوک از طریق مغولستان به چین را تکمیل کرد که امکان تامین ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال را برای چین فراهم می‎کند.

تحلیلگران می‎گویند «محور بودن گاز» مسکو برای چین چالشی برای اروپا است. اروپا در ماه‎های اخیر با قیمت‌های سرسام‎آور انرژی دست و پنجه نرم کرده است. به گفته تحلیلگران، روسیه همچنان تامین‎کننده اصلی گاز اروپا است، اما تغییراتی که در حال حاضر در زیرساخت‌های حمل و نقل انرژی ایجاد می‌کند، باید جدی گرفته شود.

مصرف سالانه ۵۴۱ میلیارد متر مکعب گاز اروپا بیشتر از ۳۳۱ میلیارد متر مکعب گاز چین است. اما انتظار می‌رود که مصرف گاز سالانه چین به ۵۲۶ میلیارد متر مکعب افزایش یابد، زیرا پکن وابستگی خود به زغال سنگ را کاهش می‌دهد. شرکت مشاوره مک کینزی تخمین می‎زند که تقاضای چین برای گاز تا سال ۲۰۳۵ دو برابر خواهد شد. بر اساس داده‎هایی که در ماه سپتامبر(شهریور) از سوی سینوپک، غول انرژی چین منتشر شد، انتظار می‎رود مصرف سالانه گاز این کشور تا سال ۲۰۴۰ به ۶۲۰ میلیارد متر مکعب برسد و تا سال ۲۰۵۰ از نفت به عنوان منبع اصلی سوخت در چین پیشی بگیرد.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل