کد خبر: 050403163995
روزنامهسلامت و رفاه

رونمایی از ۴ سامانه الکترونیک در نظام سلامت

۴ سامانه الکترونیک در نظام سلامت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

به گزارش عصراقتصاد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم رونمایی از چهار سامانه الکترونیک سلامت در ستاد وزارت بهداشت، گفت: تحقق دولت الکترونیک برنامه همه دولت ها بوده است ولی خوشبختانه در مدت کوتاه دولت سیزدهم این آرزو در نظام سلامت محقق و تبدبل به کارنامه شده است.

دکتر بهرام عین اللهی، با بیان این که سامانه های الکترونیک سلامت بسیار مهم هستند، زیرا پایه برنامه های مهمی همچون تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای افراد جامعه خواهند بود، افزود: برنامه نسخه الکترونیک که پایه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است پیش از این دولت ۱۰ درصد پیشرفت داشت که هم اکنون به ۹۰ درصد رسیده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: رفع نیازها و اجرای برنامه های حوزه سلامت بدون سامانه های الکترونیک و یکپارچه سازی آن ها مقدور نیست. اگر نسخه الکترونیک نبود طرح دارویار هم قابل اجرا نبود. بسیاری دیگر از طرح های حوزه سلامت از جمله «سلامت خانواده» و بیمه ها نیز وابسته به این سامانه ها هستند.

دکتر عین اللهی با بیان این که یکپارچه سازی سامانه های الکترونیک سلامت پیشرفت خوبی داشته است، اظهار داشت: با این سامانه ها حجم بسیار زیادی از کارهای پژوهشی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و پیشگیری از بیماری ها تسهیل می شود.

وی با اعلام رونمایی از ۱۴ سامانه دیگر تا پایان سال بر بستر ماده ۶۵ برنامه هفتم پنجساله توسعه کشور، گفت: از سال گذشته تعدادی سامانه رونمایی شده و امسال نیز مجموعا ۶ سامانه تاکنون رونمایی شده است. دو سامانه میز خدمات شهروندی و سامانه تبادل الکترونیک اسناد بین بیمارستان ها با پزشکی قانونی پیش از این بهره برداری شدند.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت سامانه خودمراقبتی، ابراز داشت: این سامانه ها بر بستر تلفن همراه سوار هستند و حتی افراد کم سواد نیز می توانند از آن ها استفاده کنند که در این میان سامانه خودمراقبتی به دلیل این که در پیشگیری از بیماری ها و توسعه فرهنگسازی سلامت کاربرد زیادی دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین‌اللهی در پایان یادآور شد: سامانه هایی که رونمایی می شوند افراد را از نرم افزارها و برنامه های خارجی که روی تلفن های همراه نصب هستند بی نیاز می کنند، زیرا مطابق با الگوی بیماری در کشور طراحی شده اند و با فرهنگ ما سازگاری بیشتری دارند.

گفتنی است وزیر بهداشت در این مراسم چهار سامانه «صدور گواهی ولادت با امضای الکترونیک»، «مدیریت سوء مصرف مواد»، «پروانه صلاحیت پرستاری»، «خودمراقبتی شهروندی» را رونمایی کرد.

جزییات رونمایی از ۴ سامانه الکترونیک در نظام سلامت

سید رضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی ۴ سامانه کاربردی یکپارچه در نظام سلامت، گفت: ۷ هزار مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر در کشور فعالند.

وی اضافه کرد: مدیریت داروهایی از جنس مخدر نیز با استفاده از این سامانه امکان‌پذیر می‌شود و خدمات به این بیماران ارتقا خواهد یافت.

مظهری اضافه کرد: در حوزه بهداشت نیز سامانه خود مراقبتی در ۱۹۴ شهرستان کشور به صورت آزمایشی فعال شده است.

وی گفت: سامانه گواهی ولادت الکترونیکی نیز با همکاری سازمان ثبت احوال فعال شد که پس از ثبت در زایشگاه و تأیید مدیر بیمارستان گواهی به سازمان ثبت احوال منتقل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت افزود: سامانه ثبت الکترونیکی گواهی ولادت از شهرستان بهبهان استان خوزستان به صورت آزمایشی آغاز شده و در دیگر شهرهای کشور گسترش خواهد یافت.

وی گفت: سامانه صلاحیت حرفه‌ای کارکنان نظام سلامت نیز به صورت الکترونیکی رونمایی شد و این سامانه اکنون تنها برای پرستاران فعال شده و به تدریج برای تمام کارکنان نظام سلامت فعال خواهد شد.

مظهری اضافه کرد: ارائه پروانه ارائه خدمات سلامت به کارکنان نظام سلامت نیز نیازمند تأیید صلاحیت آن فرد است که از این پس به صورت الکترونیکی تأیید و صادر خواهد شد.

وی گفت: دو سامانه تبادل اسناد با پزشکی قانونی و همچنین سامانه الکترونیکی انتخاب پزشک خانواده و آشنایی با تیم سلامت نیز در ماه‌های اول سال ۱۴۰۳ رونمایی شده است بر اساس این سامانه محل نزدیک سکونت به ویژه در شهرها در قالب میز خدمات شهروندی فراهم شده است.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه وزارت بهداشت موظف به یکپارچه سازی سامانه‌های نظام سلامت است

وی افزود: تاکنون ۲ اپراتور در زمینه ارائه خدمات سامانه‌های الکترونیکی نظام سلامت با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و ۲ اپراتور دیگر که یکی از آنها مربوط به بخش خصوصی است نیز پس از گذراندن مراحل اداری در این زمینه فعال خواهند شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا