رویدادهای اثرگذار بر قیمت دلار /دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟

  کد خبر: 23080055020

۳٫۵ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران آزاد شده است. خبری که بانک مرکزی هم رسما آن را تایید کرد. اما نه مشخص است که کدام کشور، منابع ارزی ایران را آزاد کرده و نه این منابع توانسته قیمت دلار در بازار را کاهش دهد. چرا قیمت دلار به آزادسازی منابع بلوکه شده واکنش نشان نداد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز مشخص نیست ۳٫۵ میلیارد دلار آزاد شده از سوی کدام کشور بوده است. اما آنگونه که تاکنون اعلام شده دلارهای آزادشده نه از سمت عراق بوده و نه از سمت کره جنوبی.

اما روزنامه جوان امروز در خبری ادعا کرده بود، چهار میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در بریتانیا بدون مذاکره و پس از ۴۳ سال آزاد شده است.

اما آیا این چهار میلیارد دلار، با ۳٫۵ میلیارد دلاری که پیش از این از طرف علی نادری، عضو تیم رسانه‌‌ای دولت اعلام شده بود، یکی است و یا تفاوت دارد؟

هنوز مقامات داخلی درباره این موضوع و منبع آزادسازی دلارهای بلوکه شده توضیحی نداده‌اند.

تنها توضیحات موجود مربوط به رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق است که در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته : «۳٫۵ میلیارد دلار از منابع آزاد شده مربوط به عراق نیست.» از طرف دیگر هم رئیس اتاق ایران و کره جنوبی هم به همین خبرگزاری گفته بود: «پولی از سوی کره جنوبی آزاد نشده است»

دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار امروز ۲۳ آبان ماه در بازار به ۲۸ هزار و ۷۲۰ تومان رسید و احتمال افزایش قیمت بیشتر هم دور از ذهن نیست.

اما سوال مهم فعالان بازار ارز این است که اگر منابع جدید ارزی آزاد شده است، چرا بر قیمت دلار اثر کاهشی نداشته و حتی قیمت دلار در روزهای گذشته بیشتر هم شده است؟

کامران ندری، اقتصاددان در گفت و گو با تجارت‌نیوز می‌گوید: دلار به چنین خبرهایی واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و باید منتظر باشیم تا منابع آزاد شده به صورت واقعی وارد بازار ارز شود و حالا بعد از آن منتظر واکنش معامله‌گران در این بازار باشیم.

البته درباره دلیل افزایش قیمت دلار سلمان نصیرزاده، کارشناس بازارهای مالی هم به تجارت‌نیوز گفته بود: عملکرد این دولت به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد ابهامات در فضای اقتصادی و سیاسی بیشتر شود و با توجه به این موضوع احتمالا انتظارات هم روند افزایشی به خود بگیرد.

به گفته این کارشناس، آنچه قیمت دلار را گران کرده سیاست‌های مبهم و ناهماهنگ دولت است که جریان سرمایه به کشور را محدود کرده است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: با توجه به مسائل کلان اقتصادی در کشور و وضعیت سیاست‌گذاری دولت تا پایان سال، دلار محدوده ۳۰ هزار تومان را خواهد دید و در همین محدوده‌ها تثبیت می‌شود.

مگر اینکه اتفاق خاصی در فضای اقتصادی و سیاسی رخ دهد و انتظارات تورمی را تعدیل کند.

رویدادهای اثرگذار بر قیمت دلار

احتمالا مهم‌ترین رویداد سیاسی که می‌تواند بر قیمت دلار اثر بگذارد مذاکرات هسته‌ای است که به نظر می‌رسد زمان آن نزدیک است و ایران سیگنال‌های مثبتی از آمریکا گرفته است.

از آن جمله روز گذشته کامالا هریس، معاون جو بایدن اعلام کرده بود که آمریکا برای ادامه مذاکرات برجام آمادگی لازم را دارد از طرف دیگر لاوورف، وزیر امور خارجه روسیه هم گفته بود: «ما در مذاکرات وین درباره توافق برنامه هسته‌ای ایران در ۲۹ نوامبر، خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها علیه تهران خواهیم شد.»

به نظر می‌رسید این دو سیگنال روند افزایشی قیمت دلار را متوقف کند اما این طور نشد.

اما مساله اثرگذار دیگر بر قیمت دلار، سیاست‌های اقتصادی دولت است.

اما به نظر می‌رسد نوعی ناهماهنگی و آشفتگی در سیاست‌های دولت وجود دارد. نمونه آن مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

دولت ابتدا مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد اما امروز دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفت این یعنی نوعی ناهماهنگی و عدم یکپارچگی در بدنه دولت و سیاست‌های آن.

اینها همه نشان می‌ دهد عدم قطعیت در اقتصاد بیشتر شده و بازارها این مساله را خیلی سریع حس کرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل