رییس جمهور: کشور را با کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی و تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم

  کد خبر: 04040188414

یارانه نقدی ادامه دارد / در ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد

سید ابراهیم رییسی در ششمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم پس از ریاست بر قوه مجریه با بیان اینکه گفت و گو با مردم و با مردم بودن برای دولت فرصت بسیار خوبی است، اظهار کرد: من همواره سعی کرده ام با مردم ارتباطم را حفظ کنم، حتی در دوره ای که در قوه قضاییه بودم.

وی یادآورشد: نفس ارتباط با مردم برکات بسیار زیادی دارد و مسئول را در جریان مسایل از زبان مردم قرار می دهد.

گزارش هایی هم برای من می آید ولی شنیدن کی بود مانند دیدن. وقتی در بین مردمی می رویم ، مسایل دقیق تر شناخته می شود پس تاکید من این است که مسئولان دولت با مردم در ارتباط باشند.

دولت قبل تمام مبالغ مربوط به ارز ترجیحی را خرج کرده بود

وی درباره سیاست دولت در زمینه اصلاح و عادلانه کردن نظام یارانه ها ادامه داد: در سوم شهریور۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد، در بودجه مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود و دولت قبل آن را مصرف کرده بود.

مجلس به فوریت به لایحه ما برای درخواست ارز ترجیحی پاسخ نداد. ما مقدمات کار را برای اجرای نظام عادلانه سازی یارانه ها مهیا ندیدیم و با اجازه رهبری از سال۱۴۰۰ عبور کردیم و بعد ماه رمضان کار را شروع کردیم.

از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱مثل گذشته وجود نداشت، افزود: از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد و بخشی از آن حتما در سفره مردم نمی رفت و دست دلال ها و رانت خواران بود. این ارز سمت واردات می رفت نه تولید.

ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی را بیشتر می کرد. حتی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته بودند بین۲۰۰ تا۳۰۰ درصد گران شده بودند. یعنی ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده بود.

وی افزود: قبل از شروع کار دولت سیزدهم، دولت قبل گزارش داده بود که قیمت کالاهای اساسی ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. این قضیه به قبل جنگ اوکراین باز می گردد.

الان شرایط تورمی جهان خاص است. جنگ اوکراین هم مزید علت شد. از سویی شاهد قاچاق کالاها به کشورهای همسایه بودیم.

کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم

رییس جمهور درباره گرانی کالاها گفت: الان تورم، مشکل جهانی است. قیمت سوخت در ایران تغییر نکرده و برنامه ای هم نداریم، اما در دنیا قیمت سوخت چند برابر شده است.

ما کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸ هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. اگر این وضعیت ادامه می یافت، تورم کشور بیشتر می شد پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم که هم الزام قانونی بود و هم لازم بود.

اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می شد

وی تاکید کرد: اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می شد تا هزینه کمتری داشت. برای ما روشن بود اصلاح اقتصادی هزینه دارد اما هزینه امسال کمتر از سال آینده است. اصلاح اقتصادی با اقناع جامعه و اجماع مسئولان اجرا شد.

من باید صمیمانه از مردم تشکر کنم که با دولت همراهی کرده و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن می خواست مردم را به صحنه بیاورد اما ما همراهی مردم با دولت را دیدیم.

رییسی خاطر نشان کرد: سعی کردیم اقدامات تورمی نکنیم مثلا پایه پولی را بالا نبرده و از بانک مرکزی استقراض نکنیم. بانک ها باید کنترل شوند که پایه پولی را افزایش ندهند. سه ماهه اخر۱۴۰۰ سیر تورم نزولی شد. در واقع دولت هزینه های خود را کنترل کرد و در بازار ثبات ایجاد کرد.

وی افزود: آثار تورم بخاطر اجرای اصلاح اقتصادی از بین می رود اما تورم ناشی از افزایش پایه پولی از بین نمی رود. زمان طولانی نمی برد که آثار تورمی اصلاح اقتصادی از بین برود.

اتحادیه های صنفی باید با مردم سخن بگویند

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دلیل گران شدن کالاها برای مردم روشن شود، خاطر نشان کرد: اتحادیه های صنفی باید با مردم سخن بگویند و تبیین کنند کالا چرا گران شده است، مثلا وقتی طبق قانون وقتی حقوق گمرکی افزایش یافت، قیمت کالاها بیشتر می شود اما لایحه تهیه کرده ایم که برخی افزایش ها سال بعد انجام شود تا قیمت کالاها امسال افزایش نیابد.

اصلاح اقتصادی برای جبران کسری دولت نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح اقتصادی برای جبران کسری دولت است، گفت: محاسبه کنند که آیا کسری بودجه از طریق محل یارانه ها تامین می شود یا خیر؟ در ۲۰ روز گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق پرداخت کرده ایم.

ماهی ۱۲ تا۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه دولت قبل را می پردازیم و این جز حقوق و دستمزدهاست. اصلاح اقتصادی برای تامین کسری بودجه دولت نیست.

آمارها مشخص بوده و قابل محاسبه است. ما بنای شفافیت برای مردم را داریم.

یارانه تیر ماه نقدی است‌؟ / یارانه معترضین چه شد؟

رییس جمهور درمورد یارانه ها گفت: یکی از فواید که انجام شده، در راستای ریشه کنی فقر مطلق است. در برخی روستاها دیده‌ام که برخی با یارانه ۴۵هزار تومانی زندگی می‌گذرانند.

رییسی افزود: نکته دوم آن است که ما بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم که یک گام در این راستا با یارانه‌ها برداشته شد.

وی ادامه داد: نکنه سوم این است که حمایت از تولید یعنی منابع ارزی کشور به سمت تولید برود.

رییسی خاطرنشان کرد: افرادی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند.

یک عده‌ای که تاکنون یارانه نگرفتند و این افراد شاید تاکنون حدود دو میلیون و ۵٠٠هزار نفر درخواست بررسی وضعیت داشتند. این افراد بررسی شده و یارانه بسیاری از آنان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: عده‌ای نیز می‌گویند یارانه می‌گرفتیم و قطع شده که این افراد نیز بررسی شده‌اند. تا نوبت بعدی یارانه این افراد باید تعیین تکلیف شوند و وضعت آنان مشخص شود.

دوستان شبانه روز برای بررسی کار کنند تا وضعیت این افراد روشن شود. دیگر جای بررسی ندارد که بعد از دو مرحله پرداخت هنوز بررسی‌ها پایان نیابد. بررسی وضعیت کار مستمری است اما بررسی وضعیت معترضین باید سریعتر روشن شود.

رییس جمهور تاکید کرد: تا زمانی که وضع کالا برگ الکترونیک قطعی نشود، حتما یارانه نقدی ادامه دارد.

۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می گیرد

رئیسی گفت: در هر ماه غیر از حقوق و دستمزد ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت سررسید اوراقی که دولت قبل منتشر کرده است، پرداخت می کنیم.

وی افزود: ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می گیرد ۱۴ در صد هم برای توسعه میادین نفتی، ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد.

رئیس جمهور اظهار داشت: بنای دولت شفاف سازی امور برای مردم و نخبگان است تا مردم احساس کنند دولت با صداقت با همراهی مردم می خواهد تا کارها را پیش ببرد.

رئیسی خاطر نشان کرد: فروش نفت ایران در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیر نفتی همه تلاش خود را به کار گرفته ایم.

وی تاکید کرد: تورم الان جهانی است هر گرانی دلیل خود را دارد، تفاوت بین ارز ترجیحی یا ارز آزاد مشخص است، اینکه هر ساعتی هر شرکتی بخواهد افزایش قیمت داشته باشد قابل قبول نیست کنترل بازار و ثبات بازار از شرایط موفقیت اصلاح اقتصادی است.

یارانه نان و دارو چه می‌شود؟

رییس جمهور گفت: دارو باید به سمت بیمه‌ها برود و زیرساخت ما در بیمه‌ها کامل نیست و تا زمانی که شرایط مناسب نشود، ارز ترجیحی آن قطع نخواهد شد. قاطع می‌گویم تا زمانی که بیمه‌ها فعال نشود، یارانه دارو به همین شکل ادامه دارد.

رییسی ادامه داد: در مورد نان نیز تا زمانی که مطمئن نشویم آنچه آزمایشی اجرا کردیم، پاسخ می‌دهید یا خیر، وضعیت ادامه دارد. باید برای ما روشن شود، در همه مناطق کشور کار به صورت دقیق انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی اطمینان حاصل شد، وضعیت نان متفاوت خواهد شد. هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد کاری شود، با تمهید مقدمات انجام خواهد شد.

در ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد

رییس جمهور درمورد اجاره بهای مسکن گفت: کشور ما نیاز به ساخت سالانه یک میلیون مسکن داشته اما این کار انجام نشد و عقب ماندگی جدی در این بخش داریم.

رییسی افزود: نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است که کار در این زمینه شروع شده و در ۴ سال در استان‌های مختلف ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد.

وی در خصوص مالیان خانه خالی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی باید سامانه املاک و اسکان فعال می‌شد، در دولت سیزدهم با سرعت این کار دنبال شد.

زمینه برای رشد تجاری در منطقه بسیار زیاد است

وی گفت: سیاست همسایگی از اولویت‌های ماست و نتایج خوبی را به بار می‌آورد در برخی موارد تا ۴۵۰ درصد رشد تبادلات تجاری با کشور های همسایه داشته ایم، صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۱۸ کشور همسایه داریم دو و نیم میلیارد ارزش صادرات فنی مهندسی ایران به کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور افزود: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالاست و تازه در اول راه هستیم ارتباط ایران با کشورهای عضو شانگهای، بریکس و اکو بسیار مهم است در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد تجاری داشته‌ایم ما در صادرت خدمات فنی مهندسی حرف برای گفتن داریم.

رئیسی اظهار داشت: همزمان با رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم ها را هم دنبال می کنیم این تحریم‌ها ظالمانه و بر خلاف تعهدات آمریکا و اروپاست برای خنثی سازی تحریم ها قرارگاهی در دولت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: کار آمریکا و اروپا در پیشنهاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام بسیار ناشایست بود کار مذاکره با تأکید بر مذاکرات عزتمندانه دنبال می‌شود.

خروج از نسخه موبایل