کد خبر: 05020023644
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

زمینه‌سازی شاخص کل بورس برای عقب‌نشینی به تراز یک‌میلیون و صد هزار واحد

 در صورت شکسته‌شدن حمایت یک‌میلیون و 100هزار واحدی باید منتظر سطوح کمتر از یک‌میلیون واحد برای شاخص کل باشیم

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه این روزها با وضع بسیار بدی مواجه است از یک سو متولیان این بازار برای حفظ و کارنامه آماری این بازار دست به رفتار سلیقه‌ای در اجرای مصوبات می‌کنند موضوعی که در گره‌های معاملاتی یا تله حجم مبنا هر روز در بازار اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر، نوعی اتلاف وقت را شاهدیم.

بازار سرمایه این روزها با وضع بسیار بدی مواجه است از یک سو متولیان این بازار برای حفظ و کارنامه آماری این بازار دست به رفتار سلیقه‌ای در اجرای مصوبات می‌کنند؛ موضوعی که در گره‌های معاملاتی یا تله حجم مبنا هر روز در بازار اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر، نوعی اتلاف وقت را شاهدیم.

سازمان بورس این روزها اولین و شاید مهمترین وظیفه خود را که همانا صیانت از نقدشوندگی است را فدای حفظ آمار و نگه‌ داشتن شاخص در سطح بالای یک‌میلیون واحد کرده است. حدود یک ماه است که بیشتر از ۳۰۰نماد بورسی با صف خرید همراه هستند و نهادهای نظارتی تنها به صدور بیانیه اکتفا می‌کنند و از ترس اینکه شاخص کل بورس به زیر یک‌میلیون واحد سقوط کند از ابزارهای نظیر حجم مبنا و اجرا نشدن گره معاملاتی استفاده می‌کنند تا بار روانی سقوط بورس کمتر دیده شود.

این روزها سازمان بورس نیازمند مدیران با شهامتی است تا با برداشتن محدودیت اجازه دهند ریزش بورس تمام شود و باردیگر طراوت به این بازار بازگردد. شاید اگر این اتفاق چند ماه پیش رقم می‌خورد و شاخص کل تا محدوده حدود ۸۰۰هزار واحد کاهش می‌یافت؛ امروز بازار بهتری را شاهد بودیم.

شاخص کل بورس که اکنون حمایت یک‌میلیون و صد هزار واخدی را پیش روی دارد. با توجه به اوضاع نامناسب بازار سرمایه با کمبود نقدینگی، خروج همه‌روزه پول سرمایه‌گذاران حقیقی و صف فروش بیشتر از صد نماد همراه است. به عبارت دیگر، هر گونه ورود و حمایت از بازار سرمایه به دلیل معاملات در محدوده منفی، سبب کاهش بیشتر شاخص کل و به لرزه درآمدن سطح روانی تراز یک‌میلیون واحدی می‌شود.

شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش ۱۱هزار و ۵۲۸واحدی در تراز یک‌میلیون و ۱۸۷هزار واحدی ایستاد.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا