زنگ خطر برای صنعت دستمال کاغذی در آلمان

  کد خبر: 210601100968

«هاکِل» یکی از مشهورترین شرکت های تولید کاغذ توالت در آلمان برای ادامه فعالیتش دچار مشکلات فراوانی شده‌ است. مهمترین مشکل این شرکت گرانی گاز و حمل ونقل عنوان می‌شود. بزودی دستمال کاغذی توالت در آلمان کمیاب خواهد شد.

صنعت کاغذ آلمان به همه خانواده‌ها درخصوص تنگناهای بسیار موجود برای تولید این محصول مهم  هشدار داده‌است. مهمترین عامل بروز این نگرانی کاهش تحویل گاز روسیه به آلمان است.

مسئولین صنعت کاغذ در آلمان معتقدند در صورت کمبود گاز تولید کاغذهای توالت امکان‌پذیر نخواهدبود چراکه برای تولید آن گاز زیادی مصرف می‌شود.۳۰درصد قیمت تمام شده این محصول ناشی از مصرف انرژیست.

در آلمان قبلا نیز با شروع کرونا و درپی هجوم مردم برای خرید دستمال کاغذی توالت؛ این محصول بشدت کمیاب شد تا آنجا که فروشش جیره بندی شده و به هر خریدار صرفا یک بسته می‌فروختند.

اولین قربانی این وضعیت شرکت«هاکِل» است. این شرکت دراوایل ماه سپتامبر(اواسط شهریور) به دلیل  افزایش شدید قیمت مواداولیه و انرژی مجبور به اعلام روند ورشکستگی و وضعیت خودگردان شد.

قیمت مصرف‌کننده برای محصولات این شرکت در داروخانه‌ها وسایر فروشگاهها به هیچ وجه پاسخگوی  افزایش قیمتهای انرژی و مواداولیه برای تولید آن نیست.

افزایش قیمت خمیر کاغذ به عنوان ماده‌اولیه تولید دستمال کاغذی توالت و افزایش هزینه‌های حمل ونقل فشار زیادی بر این شرکت در ادامه فعالیت هایش وارد کرده‌است. از ماه مارس (اسفند۱۴۰۰) زنگ خطر در صنعت کاغذ به صدا درآمد.

فعالان این صنعت از فشار بسیار زیاد وارد شده برآن دراثر افزایش قیمتها همواره شکایت داشته‌اند. در شرایط فعلی برای آنها این امر بسیار اهمیت دارد تا بتوانند در بازار خرده‌فروشی هزینه‌های تمام‌شده تولید خود را جبران کنند.

به دلیل نبود امکان افزایش قیمت خرده‌فروشی تولیدکنندگان دراین صنعت مجبور شده‌اند طی چند ماه اخیر تولید را به دلیل مقرون به صرفه نبودنش متوقف کنند.

شرکت«هاکِل» با اعلام روند ورشکستگی این امکان را پیدا می‌کند تا با فرصتهای قانونی و با حفظ هیئت مدیره فعلی به تجدید ساختار خود بپردازد. «وُکلِر یونگ» مدیرعامل این شرکت دراین خصوص می‌گوید: «وضعیت خودگردان به ما این فرصت را می‌دهد تا انعطاف و سرعت لازم در سازماندهی مجدد شرکت را به نحوی  پایداربدست آوریم و دراین مسیر بتوانیم منافع کارکنان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران آن را با موقعیت جدید؛ بهتر فراهم کنیم.

ما به این باور رسیده‌ایم با افزایش قیمت انرژی که می‌توان آن را به نوعی  تاریخی خواند این تغییر وضعیت تنها عامل موفقیت ما در این شرایط سخت خواهد بود.»

۲۲۵ کارمند این شرکت برای پرداخت حقوقشان از سپتامبر تا نوامبر(شهریورتا آبان) تحت پوشش کمک هزینه ورشکستگی آژانس فدرال اشتغال آلمان قرار گرفته‌اند. بسیاری از شرکا و مشتریان این شرکت حمایت خود را از تغییر وضعیت آن اعلام کرده‌اند.

شرکت«هاکِل» با گردش مالی سالانه ۸۰میلیون یورویی از سایر رقبای خود از جمله «وِپا ایسیتی یا کیمبِرلی کلارک» عقب‌تر است.

بنا به گفته اتحادیه صنعت کاغذ در آلمان به طور کلی ده تولید کننده عمده دستمال کاغذی توالت با تولید ۷۵هزار تن درسال در سراسراین کشورفعالیت می کنند.

در فرانسه اوضاع این صنعت خیلی بهتر نیست.

این محصول چند ماهیست جزو تورم‌زاترین محصولات قرار گرفته است. قیمت آن در ماه اوت(مرداد) نسبت به زمان مشابه سال قبل خود ۳۴/۱۲ درصد افزایش یافت.

مقامات اتحادیه‌های تولیدکنندگان محصولات سلولزی اواسط ماه ژوئن(اواخر خرداد) درمورد کمبود شدید انواع محصولات بهداشتی از جمله دستمال کاغذی توالت، معمولی و سایر انواع آن هشدار داده بودند. آنها معتقدند به دلیل نبود انرژی کافی تولید این محصول باید متوقف شود.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل