سازندگان گوشی‌های همراه در آستانه رهایی از الزام به عرضه هدفون رایگان در فرانسه

  کد خبر: 16080053564

عرضه هدفون رایگان با گوشی تلفن همراه دیگر اجباری نیست و سازندگان این گوشی‌ها الزامی در این باره نخواهند داشت. براساس طرحی که در سنای فرانسه به پیشنهاد سناتور پاتریک شز در خصوص کاهش آثار زیست‌محیطی دیجیتالی به تصویب رسیده است از این پس سازندگان گوشی‌های تلفن همراه ملزم به تولید هدفون رایگان برای آنها نخواهند بود.

از سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹) براساس قانون گرونل۲، گوشی های تلفن همراه به شرط داشتن تجهیزات جانبی برای جلوگیری از آثار سوء انتشار اشعه های رادیو الکتریکی بر مغز انسان اجازه فروش داشتند؛ اما  از این پس سازندگان گوشی‌های تلفن همراه صرفا باید امکان خرید هدفون‌های متناسب با گوش‌ های تولیدی خودرا فراهم کنند و به تولید و فروش همزمان آن گوشی ملزم نیستند.

به این ترتیب دوره استفاده از هدفون به پایان نرسیده است، بلکه عرضه همزمان آن با گوشی دیگر اجباری نیست.

دلیل این امر جلوگیری از اتلاف منابع است. به نظر سناتور پاتریک شز « تولید اجباری هدفون‌های بی‌سیم و باسیم حتی با بهترین کیفیت و داشتن بازار درحال توسعه صرفا یک نوع اتلاف منابع است.»

به عقیده او، دلایل توجیهی برای سلامت مغز انسان در استفاده از هدفون برای توجیه اتلاف منابع کافی نیست.

او می‌گوید:« مراجع بهداشتی از جمله سازمان جهانی بهداشت تاکنون هیچ ارتباط مشخصی میان آثارسوء انتشار اشعه های رادیو الکتریکی گوشی‌های تلفن همراه و آسیب‌های مزمن بر بدن و مغز انسان گزارش نکرده‌اند.

از سوی دیگرهیچ دلیلی بر وجود ارتباط میان عرضه رایگان و اجباری هدفون‌ها و حفظ سلامتی کاربران از آثار سوء گوشی‌های تلفن همراه وجود ندارد.»

مرحله بعد تصویب این طرح به شکل یک قانون در مجلس ملی فرانسه است. حال باید دید آیا با این کار تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه قیمت آن را کاهش خواهند داد یا نه.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل