سخنگوی شورای نگهبان: طرح ساماندهی کارکنان دولت با سد هیات عالی نظارت برخورد کرد

  کد خبر: 261202154436

بنابر اعلام سخنگوی شورای نگهبان، با توجه به نامه‌ای که از سوی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به شورا واصل شده ایرادات هیات به (طرح ساماندهی) پابرجاست.

به گزارش عصراقتصاد، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲ که روزگذشته (شنبه ۲۶ اسفند) برگزار شد، طی سخنانی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این مدت تا ۱۷ اسفند طبق روال قانونی باید گزارشات و شکایات داوطلبان و مردم را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در بررسی صحت انتخابات این گزارشات را لحاظ کنیم.

وی اعلام کرد: تاکنون انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه مورد تأیید قرار گرفته است. از استان اردبیل حوزه انتخابیه شهر اردبیل، بیله‌سوار خلخال گرمی و مشکین‌شهر مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت. استان ایلام حوزه انتخابیه ایلام، مهران، سیروان، دهلران و آبدانان مورد تأیید قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حوزه بیرجند، فردوس، قائنات و نهبندان مورد تأیید قرار گرفت، همچنین استان خراسان رضوی حوزه‌های انتخابیه مشهد تربت‌جام، تربت‌حیدریه، چناران، خواف، درگز، سبزوار، فریمان، قوچان، کاشمر، گناباد و نیشابور مورد تأیید قرار گرفتند.

طحان نظیف افزود: خراسان شمالی حوزه‌های انتخابیه بجنورد، اسفراین و شیروان، استان زنجان حوزه انتخابیه زنجان، ابهر، خدابنده و ماهنشان، استان قزوین حوزه‌های انتخابیه قزوین، بوئین‌زهرا و تاکستان، استان قم حوزه قم، استان کردستان حوزه انتخابیه سنندج، بیجار، سقز، قروه و مریوان، استان لرستان حوزه‌های انتخابیه خرم‌آباد، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دلفان، دورود و کوهدشت و استان مرکزی حوزه‌های انتخابیه اراک، تفرش، خمین، ساوه، شازند و محلات مورد تأیید قرار گرفتند.

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در مراحل قبل با اشکالات و ابهامات قرار گرفته بود که در نهایت با اصلاحات مجلس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی در مرحله قبل با ابهامات و اشکالات مواجه شده بود که این مصوبه نیز با اصلاحات مجلس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح ساماندهی کارکنان دولت دیگر مصوبه مورد بررسی در شورای نگهبان بود که نسبت به این طرح در مراحل قبل هم ما در شورای نگهبان از نظر شرعی و قانون اساسی و هم هیئت نظارت ایرادات متعددی داشتیم که البته ایرادات و ابهامات ما نسبت به این مصوبه رفع شده است اما با نامه‌ای که از هیئت عالی نظارت دریافت کردیم ایرادات این هیئت همچنان باقی است که ما این مسئله را به مجلس ابلاغ کردیم و امیدواریم ایرادات هیئت نظارت نیز در مراحل بعدی توسط مجلس اصلاح شود.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دیگر مصوبه مورد بررسی بود که در مرحله قبل ایراداتی به این مصوبه داشتیم، البته با اصلاحات مجلس برخی ایرادات همچنان باقی است و با توجه به اصرار مجلس به مصوبه خود این لایحه به مجمع تشخیص ارسال شد.

طحان نظیف گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه نیز همانند لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رفت‌وبرگشت‌هایی را بین مجلس و شورا داشت و بسیاری از ایرادات برطرف شد اما همچنان برخی ایرادات به‌قوت خود باقی است‌ که‌ جزئیات این ایرادات به‌شکل مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

طحان نظیف درباره گزارش تخلفات انتخاباتی گفت: انتخابات در کمال سلامت برگزار شد و ما با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم، البته گزارش‌هایی دریافت کردیم درباره تخلفات که برخی گزارش‌ها ممکن است مستندات کافی را نداشته باشد که طبیعتاً پیگیری نیز نخواهد شد اما در برخی حوزه‌ها اختلاف آرا نزدیک بود یا گزارش‌های مستندی به دست ما رسیده است که به این حوزه‌ها بازرس‌هایی برای بررسی کامل‌تر ارسال شده‌اند و بازرسان این اختیار را داشتند که در حوزه‌هایی که آرا نزدیک بود آرا را بازشماری کنند. ما به‌مرور نتایج بررسی‌ها را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ارزیابی این‌ شورا نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در ۴ حوزه انتخابیه گفت: ما در روز انتخابات ارزیابی‌هایی را نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در ۴ حوزه انتخابیه داشتیم که رضایت نسبی در این خصوص به‌دست آمد.

وی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده‌اند، عنوان کرد: برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسئولان اجرایی، انتخابات دور دوم را در حوزه‌های بیشتری برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است که این انتخابات نیز به‌شکل الکترونیکی برگزار شود.

خروج از نسخه موبایل