سلطنت دلار آمریکا در حال پایان است

  کد خبر: 181101120065

ترجمه: سلیم حیدری

نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور پیش بینی کرده است که یک رژیم ارزی دو قطبی احتمالا جایگزین رژیم تک قطبی فعلی مبتنی بر دلار خواهد شد.

نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور، که بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ را پیش بینی کرد، در مقاله ای برای فایننشال تایمز در روز یکشنبه نوشت: وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان در خطر است.

روبینی گفت در حالی که هنوز هیچ ارزی نمی تواند به طور کلی جایگزین دلار آمریکا شود، ارز ایالات متحده به سرعت مزیت رقابتی خود را نسبت به یوان چین از دست می دهد.

این اقتصاددان که وال استریت او را «دکتر عذاب» به دلیل تمایلش به پیش‌بینی‌های تلخ لقب داده، اظهار داشت. “با توجه به افزایش استفاده تسلیحاتی از دلار برای اهداف امنیت ملی، و رقابت فزاینده ژئوپلیتیکی بین غرب و قدرت‌هایی مانند چین، روسیه، ایران و کره شمالی، برخی استدلال می‌کنند که دلارزدایی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

دلار زدایی به دو حوزه نفوذ ژئوپلیتیک تقسیم می شود (یعنی مناطقی که حول دو محور قدرت ایالات متحده و چین را احاطه کرده اند). براساس پیش بینی ها این احتمال وجود دارد که یک رژیم ارزی دو قطبی در نهایت جایگزین نظام ارزی تک قطبی فعلی شود.”

بدبینان خاطرنشان می کنند که یوان چین نمی تواند به یک ارز ذخیره واقعی تبدیل شود، مگر اینکه پکن کنترل سرمایه را لغو کند، کسری حساب جاری دائمی را بپذیرد و نرخ مبادله یوان انعطاف پذیرتر شود.

اما این اقتصاددان همچنین استدلال می کند که چنین مواردی در شرایط فعلی دیگر معتبر نیستند، زیرا واشنگتن به طور فعال با اعمال تحریم های خود جذابیت پول خود را تضعیف می کند.

روبینی بیان می کند: “انعطاف‌پذیری کامل نرخ ارز و تحرک بین‌المللی سرمایه برای یک کشور برای دستیابی به وضعیت ارز ذخیره ضروری نیست… این در حالیست که چین ممکن است کنترل سرمایه داشته باشد.

همچنین ایالات متحده نسخه خاص خود را دارد که ممکن است جذابیت دارایی‌های دلاری را در بین دشمنان و دوستان نزدیک خود کاهش دهد.

این اقدامات  شامل تحریم های مالی علیه رقبای خود، محدودیت برای سرمایه گذاری داخلی در بسیاری از بخش ها و شرکت های حساس به امنیت ملی و حتی تحریم های ثانویه علیه دوستانی است که موارد اولیه را نقض می کنند.”

این اقتصاددان همچنین خاطرنشان کرد که چین مبادلات خود به یوآن را با شرکای خارجی را افزایش داده است. وی گفت که این روند احتمالا ادامه خواهد داشت، با استقبال بیشتر اقتصادهای بازارهای نوظهور از “توانایی مبادله نفت به [یوآن] و حفظ سهم بیشتری از ذخایر خود. با پول چین… با توجه به اینکه آنها تجارت بسیار بیشتری با چین انجام می دهند تا ایالات متحده.” وی افزود که فناوری‌های جدید مانند CBDCها، سیستم‌های پرداخت مشابه مانند Alipay، خطوط مبادله بین چین و شرکای آن و سیستم های پیام‌رسانی ملی آنالوگ جایگزین SWIFT، ظهور یک سیستم پولی و مالی جهانی دوقطبی را تسریع می‌کنند.

با توجه به همه دلایلی که ذکر شد، کاهش نسبی دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اصلی احتمالاً در دهه آینده رخ خواهد داد. روبینی در پایان گفت: تشدید رقابت ژئوپلیتیکی بین واشنگتن و پکن به ناچار در یک رژیم ارز ذخیره جهانی دوقطبی نیز احساس خواهد شد.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل