سهام های بنیادی، همراهی مطمئن برای پرتفوی سهامداران

  کد خبر: 30110069972

علی پاکزاد

ترکیب پرتفوی با توجه به نوع سرمایه گذاری بسیار تعیین کننده است ولی در هر شرایطی چه شما سرمایه گذاری ریسک پذیر باشید چه سرمایه گذاری ریسک گریز و چه دره زمانی سرمایه گذاری خود را بلند مدت انتخاب کنید گه کوتاه مدت، خبرگان بازار توصیه می کنند بخشی از پرتفوی خود را به سهام بنیادنی بازار اختصاص دهیدف سهامی که در کوتاه مدت شاید امکان نوسان گیری نداشته باشد ولی در بند مدت با توجه جریان فعالیت شرکتی که نماد به آن تعلق دارد، بازدهی مناسبی برای شما به دنبال دارد.

نمادهایی که در بلند مدت بازدهی مناسب و توزیع سود نقدی قابل قبولی ارایه کنند و به خصوص درآمدهای عملیاتی فزاینده‌ای داشته باشند می‌توانند به عنوان سهم‌های بنیادینی باشند که برای سالها میهمان پرتفوی شما باشند و درعمل تکیه گاهی مطمئن برای حفظ ارزش و بازدهی سرمایه شکا تلقی شوند.

این همراهی به طور حتم فرصت کسب بازدهی را به شما می‌دهد و همچنین برای افرادی که علاقه به ورود به سطوح پر ریسک تر معاملات دارند به عنوان یک پشتوانه مطمئن عمل می‌کنند، به عبارتی زمانی که شما با داشتن نمادهای بنیادین در پرتفوی خود از حفظ اصل سرمایه‌تان مطمئن هستید می‌توانید هوشمندانه با بخش دیگری از پولتان وارد نوسان‌گیری شوید بدون آنکه هراسی نسبت به از بین رفتن کل دارایی خود داشته باشید.

 اما انتخاب سهم‌های بنیادین بازار نیز برای قراردادن آنها در پرتفوی‌تان بسیار اهمیت دارد. همانطور که اشاره شد میزان بازدهی در بلند مدت، روند درآمد عملیاتی و نسبت‌های قابل دفاع صورتهای مالی این شرکتها از مواردی است یک نماد را به عنوان نمادی بنیادین در بازار به شما معرفی می‌کنند.

در این مطلب البته به یکی از شناخته شده‌ترین این نمادها اشاره می‌کنم، نماد «همراه» که مربوط است به شرکت «ارتباطات‌سیارایران» یا همان همراه اول است، شرکتی که در بازار ارتباطات سیار بالاترین سهم بازار را داشته و با فاصله زیادی بیشترین تعداد مشترکین تلفن همراه را نیز به خود اختصاص داده است.

اما سهم بازار الزاما یک نماد را نمادی بنیادین تبدیل نمی کند و تجربه‌های جهانی و حتی در بازار ایران بارها نشان داده که غول‌های بسیاری توسط رقبای خود از میدان به در شده‌اند؛ بنابراین برای مطمئن شدن از جایگاه یک سهم باید به عوامل دیگری که در صورت‌های مالی به نمایش درآمده است نیز مراجعه کنیم.

نگاهی به روند درآمدهای عملیاتی نماد همراه نشان می‌دهد که درآمدهای پایدار این شرکت طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ بالغ بر ۲.۳ برابر شده است. جالب آنکه آخرین گزارش ماهانه همراه مربوط به پایان دیماه سال جاری نشان می‌دهد که درآمدعملیاتی شرکت طی ده ماهه امسال ۲۰۶ میلیارد تومان بالاتر از کل درآمد عملیاتی همراه در پایان سال ۱۳۹۹ بوده و در عمل طی ده ماه همراه موفق شده تمامی درآمدی که سال گذشته در ۱۲ ماه داشته را کسب کند.

این شرکت همچنین هر ساله توزیع سود نقدی داشته که در شرایط بحرانی دو سال اخیر بازار که همه سهم‌ها با ریزش شدید ارزش مواجه بوده‌اند، نکته قابل تاملی است. در سال ۹۹ میزان سود نقدی هر سهم نماد «همراه» معادل ۱۵۶ تومان بوده و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۲۰۸ تومان رسید است یعنی ۳۲ درصد افزایش در سود نقدی توزیع شده را شاهد هستیم.

ارزش واقعی این نماد در بازارهم پس از تعدیل سود تقسیمی و افزایش سرمایه‌های صورت گرفته نشان می‌دهد طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ متوسط بازدهی سالانه ۱۱۸ درصدی را داشته، با تاکید بر این نکته که دراین محاسبه، مبنای زمانی قیمت سهم در هفته سوم دیماه سال‌های فوق در نظر گرفته شده و جهش قیمت رخ داده در سال ۱۳۹۹ در آن لحاظ نشده است.

همانطور که اشاره شد، روندهای بررسی شده به خوبی نشان گویای این نکته است که نماد «همراه» می تواند به عنوان یک سهم بنیادین در پرتفوی شما جا پیدا کند و اگر بخواهیم در مورد سرنوشت این سهام در سال ۱۴۰۱ نیز پیش‌بینی داشته باشیم با توجه به روند طی شده درسال‌های گذشته بازدهی قابل توجهی برای سهامداران خود در سال آتی نیز می‌تواند رقم زند. کما اینکه اگر افزایش تعرفه اینترنت تلفن همراه برای سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد، به طور حتمی شاهد جهشی قابل توجه در درآمدهای عملیاتی این نماد بوده و رشد قابل ملاحظه‌ای را می توان در بازدهی سهامداران «همراه» طی سال آینده متصور شد.

خروج از نسخه موبایل