کد خبر: 010503166964
اقتصادراه و مسکنصنعت و معدن

شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی روسیه و چین متصل شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران محصول استراتژیک زغال سنگ از ایران به روسیه در ۷ هفته گذشته اعزام شده است.

میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ ایران محصول استراتژیک زغال سنگ را از روسیه به هندوستان از مسیر ایران ترانزیت کرده ایم گفت: ۷ قطار تا به امروز در این مسیر ترانزیت کرده اند به طوری که هفته ای یک قطار در ۷ هفته گذشته محصول استراتژیک زغال سنگ را به صورت تمام ریلی به بندرعباس هدایت کرده بعد از آن به سمت اقیانوس هند حرکت کرده است‌.

وی اظهار کرد همین تجریه کریدور شمال _ جنوب از مبدا روسیه در مسیر قزاقستان، ترکمنستان، ایران را در مسیر شرقی _ غربی انجام داده و از ظرفیت کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، چین استفاده کرده‌ایم‌.

صالحی اظهار کرد:در طول دو سال گذشته رئیس جمهور شهید بر ایجاد و تکمیل کریدور شرقی _ غربی بسیار تاکید داشته همواره تاکید داشت که از مبدا چین به سمت اروپا از مسیرایران کالا ها هدایت شود‌.

وی افزود: برای این اقدام لازم بود که تعرفه ها ترجیحی شده تا یک رقابت با حوزه دریایی ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اتصال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه ریلی ایران و چین باعث افزایش نقش ایران در ترانزیت کالا از چین به اروپا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: زمان سیر بار و کالا در قطاری کانتینربری یک سوم زمان کشتی است و با راه‌اندازی این قطار، فاز اول کریدور شرقی غربی چین-ایران-اروپا اجرا می شود.

صالحی بیان کرد: قصد داریم حجم مبادله را به روزانه یک قطار برسانیم و بارهای معدنی از ایران و قطعات خودرو از چین ارسال می‌شود.

وی افزود:زمان حمل ریلی یک سوم حمل دریایی بین ایران و چین است. فعلا هر هفته یک قطار از چین و یک قطار از ایران اعزام می‌شود.

او بیان کرد: قطارها از چین و ایران حرکت می‌کنند و در مرز اینچه‌برون کالاها مبادله می‌شوند. به علت دو سر بار بودن، توانستیم تعرفه‌ها را کاهش دهیم تا حمل ریلی برای صاحبان کالا وفورواردرها جذاب باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا