کد خبر: 140503168423
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهمعاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت:

صادرات خدمات در ایران مغفول مانده است

زینب غضنفری

نشست خبری اولین رویداد معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران امروز یکشنبه ۱۴ مرداد با حضور سید محمد صادق قناد زاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران و محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش عصراقتصاد، در این نشست، سیدمحمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت متولی تجارت خارجی کشور است، اظهار کرد: خدمات یکی از حوزه‌های مهم برای صادرات است، در حالی صادرات خدمات در ایران مغفول مانده که ۷۰ درصد بسته‌ی صادراتی برخی کشورها مربوط به حوزه خدمات است؛ بنابراین باید بتوانیم برای حفظ و توسعه جایگاه صادراتی خود، صادرات خدمات را در ایران همچون صادرات کالا، شناسنامه‌دار کنیم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با برگزاری نمایشگاه‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را معرفی و تجارت خارجی را گسترش دهیم.

وی افزود: یکی از تلاش‌های جدی ما این است که در اعلام آمار تجارت کشور، به ارائه‌ آمار صادرات خدمات در حوزه‌های خدمات فنی مهندسی، نرم‌افزار، خدمات فرهنگی و… هم بپردازیم. حقیقت این است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه خدمات در کشور وجود دارد؛ بطور مثال مناطق آزاد بسته‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را آماده کرده‌اند اما متاسفانه دیده نشده است؛ پس یکی از ضرورت‌های ما این است که بستری فراهم شود تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، معافیت‌ها و… را بتوانیم شناخته و معرفی کنیم.

معاون سازمان‌ توسعه تجارت با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله مواردی است که مورد توجه ما قرار گرفته، تصریح کرد: باتوجه به اینکه این رویداد (معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران)، اولین تجربه ماست، این رویداد را در بخش‌های خصوصی و دولتی و با همت سازمان توسعه تجارت برگزار خواهیم کرد.

تعداد رایزن های کشور در سال اول دولت چهاردهم به ۶۰رایزن میرسد

قنادزاده در ادامه ضمن اشاره به اینکه موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مجلس شورای اسلامی ایران در دست بررسی است، گفت: مراحل نهایی بررسی این موافقت‌نامه در حال طی شدن است و پس از آن، به زودی به صحن مجلس ارائه می‌شود.

در صورت ابلاغ نهایی موافقت‌نامه تجارت ما با کشورهای عضو این اتحادیه تجارت آزاد می شود و بیش از ۸۷ درصد کد تعرفه‌ها میان ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر می‌شود.

معاون معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان‌ توسعه تجارت افزود: همچنین برقراری تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر ۲۲ رایزن بازرگانی مستقر در کشورهای مختلف داریم و ۱۱ رایزن هم در شرف اعزام هستند که در مجموع تعداد رایزن‌های ما به ۳۳ می‌رسد. براین اساس در سال اول دولت چهاردهم، تعداد رایزن‌های کشور به ۶۰ رایزن خواهد رسید.

وی در رابطه با علت کاهش تجارت با روسیه، تصریح کرد: عمده واردات ما از روسیه، در موضوع نهاده‌ها است که به جهت تنش‌هایی که پیش‌بینی می‌شد، ذخایر نهاده‌ها را افزایش دادیم؛ در نیمه نخست سال گذشته، عملا نیازی چندانی به واردات در این حوزه نداشتیم؛ بیشتر به دنبال این هستیم که صادرات به روسیه را افزایش دهیم.

تامین مالی و جذب سرمایه گذار خارجی یکی از اولویت های ایران است

در ادامه این نشست، محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج سازمان توسعه تجارت ایران نیز در رابطه با (نمایشگاه‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران)خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم در این نمایشگاه تامین مالی و سرمایه گذاری در طرح های صادرات گرا است.

وی اهداف دیگر این نمایشگاه را برشمرد و ادامه داد: معرفی فرصت ها و ظرفیتهای سرمایه پذیری کشور، طرح ها و پروژه های آماده سرمایه گذاری در سطح کشور در بخش های مختلف اقتصادی، ایجاد محیط مذاکره چندجانبه بین فعالین حوزه سرمایه گذاری در حوزه داخل ومهمانان خارجی که از کشورهای مختلف حضور خواهند داشت.

بازاری خاطرنشان کرد: تامین مالی و جذب سرمایه گذار خارجی یکی از اولویت های ایران است که تحقق اهداف برای میان مدت و بلند مدت طراحی و در سطوح مختلف برنامه ریزی شده است که همه این حوزه ها و رکن اصلی آن تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری برای ارتقای کمی وکیفی تولید کشور است. این امر یک حلقه مهم برای فعالیت های تولیدی در کشورمی باشد که برعهده حوزه تجارت کشور است.

محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مهترین بخش در این نمایشگاه، برگزاری برنامه های محتوایی ونشست های تخصصی دوجانبه و چند جانبه بین فعالین اقتصادی ایرانی وخارجی که از کشورهای مختلف در این رویداد حضور خواهند داشت است که این حوزه به عنوان اصلی ترین حوزه برنامه ریزی سازمان توسعه تجارت دراین نمایشگاه اتفاق خواهد افتاد وامیدواریم که فعالین مختلف حوزه های اقتصادی بتوانند با دست پر در این نمایشگاه به نتایج خوبی دست پیدا کنند.

شایان ذکر است اولین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری ایران ۵ الی ۷ مهر در نمایشگاه بین المللی تهران که نمایشگاهی جامع برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است برپا خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا