صادرات ۶ درصد گاز تولیدی کشور

  کد خبر: 200701104344

رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز با اشاره به اینکه بخش خانگی سهمی ۴۴ درصدی در مصرف گاز کشور دارد، اعلام کرد که این در حالی است که تنها ۶ درصد از گاز تولید شده در کشور به صادرات اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، مازیار سیاح‌نژاد دیروز در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال افزود: صادرات به ترکیه، عراق، ارمنستان، نخجوان و جمهوری آذربایجان انجام می‌شود.

او با مرور اجمالی بر زنجیره تامین گاز طبیعی گفت:ایران دارنده ۱۸ درصد از میادین گازی جهان و سومین تولیدکننده گاز جهان است.

این مسئول ادامه داد: ایران ۲۲ پالایشگاه گازی دارد و روزانه یک میلیارد متر مکعب و معادل بیش از ۵۵ میلیون بشکه نفت در کشور تولید می‌شود.

سیاح‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از گاز تولید کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، گفت: ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور وجود دارد که بیش از ۳ برابر قطر کره زمین است.

 او تاکید کرد: ایران ۶ نقطه واردات و صادرات گاز دارد که به دقت اندازه‌گیری می‌شود.

رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز با بیان اینکه تولید در جنوب کشور انجام می‌شود، افزود: مقاصد مصرف گاز در کشور در مناطق شمالی و غربی متمرکز است.

سیاح‌نژاد با بیان اینکه انتقال گاز کشور در ۱۰ ناحیه تقسیم می‌شود، ادامه داد: توسعه شبکه گاز در کشور ادامه دارد و این موضوع انتقال گاز را پیچیده می‌کند.

او سهم صنایع عمده از مصرف گاز را ۱۷ درصد و سهم نیروگاه‌ها را ۳۰ درصد از کل تولید دانست و گفت: اکنون ۸۹ نیروگاه در کشور وجود دارد.

رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز در سال ۸۶ ایران ۹ پالایشگاه گاز در کشور داشته که ۴۷۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد پالایشگاه‌ها به ۲۲ پالایشگاه رسیده که روزانه ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را دارا هستند که ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سیاح‌نژاد با تاکید بر اینکه گازرسانی شهری از سال ۸۶ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که گازرسانی به روستاها در این مدت ۷ برابر شده است.

او با بیان اینکه هماهنگی این بخش‌ها در دیسپچینگ گاز اتفاق می‌افتد، ادامه داد: وظیفه مرکز کنترل پایش لحظه‌ای داده‌های عملیاتی، تجزیه و تحلیل بر خط داده‌ها و صدور فرمان‌های عملیاتی است.

این مسئول با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان به شکل شگفت انگیزی رشد می‌کند، گفت: در بخش خانگی با انفجار مصرف گاز مواجه می‌شویم.

سیاح‌نژاد با تاکید بر اینکه برای تامین گاز خانگی مجبور به محدود کردن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع خواهیم بود، افزود: تامین پایدار گاز وظیفه ذاتی ما است و امنیت انرژی در جامعه بسیار مهم است و قیمت آن تا کنون محاسبه نشده است.

او ادامه داد: در تابستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و این رقم در زمستان به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز می‌رسد.

رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز به ذخیره سازی گاز اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی‌ها در کشور بسیار محدود است. کار گسترده‌ای در کشور انجام شده و فعلاً شوریجه و سراجه از نظر خصوصیت مخزن، در دسترس بودن و نزدیکی به مقاصد مصرف بسیار مناسب است.

سیاح‌نژاد تاکید کرد: فرآیند بین‌المللی تجارت گاز ایران تنها مربوط به تولید نیست و مواردی مانند ترانزیت را نیز شامل می‌شود و این موارد در حال توسعه است.

او گفت: پیش‌بینی مصرف برای زمستان از الان مشکل است.

رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز با اشاره به اینکه یکی از معضلات بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است، افزود: در بهینه‌سازی نیروگاه‌ها پروژه‌های مختلفی تعریف شده است.

سیاح‌نژاد ادامه داد: اینکه نسبت تولید برق با خوراک دریافتی گاز چقدر است وزارت نیرو پاسخگو است.

اوحوزه بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی را مربوط به وزارت مسکن دانست و تاکید کرد: اقدامی در این زمینه نشده و شرکت ملی گاز در بخش موتورخانه‌ها وارد شد.

این مسئول در پایان تصریح کرد: ۹۷ درصد از شهرها و ۹۰ درصد روستاها گازرسانی شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل