کد خبر: 220503169496
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنمهندس ترکمان مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران خبر داد؛

صادرات ۳۱ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی از اسکله شهید سلیمانی / برنامه‌های آتی در حوزه درآمدزایی و اجاره مخازن در اسکله شهید سلیمانی با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در گفت‌وگویی به بررسی عملکرد و برنامه‌های آتی اسکله شهید سلیمانی این مجموعه در بندر بوشهر پرداخت و از رشد چشمگیر صادرات، افزایش تعداد کشتی‌های بارگیری شده و بهبود درآمدهای این اسکله طی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش روابط‌ عمومی هلدینگ سرمایه‌‌گذاری صنایع شیمیایی ایران؛ مهندس علی‌داود ترکمان مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران محسوب می‌شود، با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر بندر بوشهر با تغییرات گسترده‌ای در حوزه صادرات و حمل‌ و نقل دریایی مواجه بوده است، گفت: در این میان اسکله شهید سلیمانی با بیش از پنجاه سال قدمت هنگامی که صنایع به LAB و روغن‌های خاص نیاز داشتند؛ به عنوان یک اسکله وارداتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما با توجه به اتفاقاتی که طی سالیان اخیر روی داده است؛ در مقایسه با سال‌های قبل شاهد تغییرات فوق‌العاده‌ای در این مجموعه بوده‌ایم. وی با بیان اینکه اسکله شهید سلیمانی امروز در تسهیل واردات و صادرات محصولات صنایع شیمیایی نقش تاثیرگذار و بسزایی ایفا کرده است؛ با ارائه گزارش جامعی از عملکرد این اسکله در دوره‌های مالی اخیر، به بررسی دستاوردها و برنامه‌های آتی این مجموعه پرداخت.

عملکرد صادراتی اسکله شهید سلیمانی

مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران با اشاره به عملکرد صادراتی اسکله شهید سلیمانی، از رشد چشمگیر تناژ صادراتی این مجموعه طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: تناژ صادراتی اسکله شهید سلیمانی از ۵۳ هزار تن در سال ۱۴۰۰؛ به ۱۰۹ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده که نشاندهنده رشد ۸۹ درصدی بوده است؛ این در حالی است که میزان صادرات این اسکله در سال مالی جاری تاکنون به ۸۲ هزار تن رسیده است که قطعا نسبت به سال گذشته پیشرفت بیشتری را رقم خواهد زد. به گفته وی همچنین ارزش ریالی صادرات اسکله شهید سلیمانی از ۱۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسیده که بیانگر رشد ۱۹۳ درصدی است و در سال مالی ۱۴۰۳ تاکنون نیز ۳۱ هزار میلیارد ریال صادرات از طریق این اسکله صورت گرفته است.

مهندس ترکمان با بیان اینکه اسکله شهید سلیمانی امروز به عنوان مرز مجاز شناخته شده و در ردیف سایر اسکله‌های فعال کشور قرار گرفته است، گفت: در همین راستا در تدارک هستیم تا با ورود کشتی‌های وارداتی به اسکله شهید سلیمانی به عنوان یک اسکله مرجع در سازمان بنادر و دریانوردی شناخته شویم. وی با اشاره به تعداد کشتی‌های بارگیری شده در این اسکله اظهار داشت: تعداد کشتی‌های بارگیری شده برای هلدینگ صنایع شیمیایی ایران از ۱۹ کشتی در سال ۱۴۰۰ به ۴۱ کشتی در سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد که از رشد ۵۲ درصدی برخوردار می گردد.

افزایش درآمدهای حاصل از اجاره مخازن

مهندس ترکمان در حوزه درآمدزایی به افزایش درآمدهای حاصل از اجاره مخازن اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از اجاره مخازن طی سال‌های اخیر به شدت رشد داشته است و درصدد هستیم تا از محل درآمدهای عملیاتی؛ تکالیف مجمع‌ عمومی را به نحو احسن و به دور از حاشیه محقق کنیم. مدیر عامل شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران با بیان اینکه سال‌های گذشته در حوزه اجاره مخازن برای سایر مشتریان رقم بسیار ناچیزی درآمد داشتیم، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ از اجاره مخازن به سایر مشتریان ۵۰۰ میلیون تومان درآمد داشتیم و آن زمان از ظرفیت بندر و اسکله‌ها به نحو مطلوب استفاده نمی‌شد، اما اجاره مخازن در سال مالی ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۶۴درصد در قیاس با سال ۱۴۰۰ رشد داشته و مبلغی بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان برای سال مالی جاری برآورد می گردد.

چالش‌ها و برنامه‌های آتی اسکله شهید سلیمانی

وی در ادامه افزود: مساله ای که به شدت آن را دنبال می‌کنیم و قصد داریم تا هر چه سریعتر برطرف شود؛ موضوع ترانزیت محموله‌ها و فرآورده‌های نفتی از کشور عراق است که تاکنون به دلیل مخالفت اداره گمرک استان بوشهر محقق نشده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران تاکید کرد: در همین راستا هلدینگ صنایع شیمیایی در تلاش است تا با حل مسائل مربوط به گمرک بوشهر بتواند از این فرصت بهره‌برداری لازم را داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با رفع این چالش؛ درآمدهای حاصل از خدمات بندری به شدت افزایش یابد که قطعا برای کشور هم درآمدهای قابل‌ توجهی را به همراه خواهد داشت.مهندس ترکمان تاکید کرد: با توجه به عملکرد مثبت و رو به توسعه هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در بندر بوشهر؛ برنامه‌های آتی در حوزه درآمدزایی و اجاره مخازن و سرمایه گذاری در بندر نگین با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری در حوزه برنامه ها و کارکردها، تشکر و قدردانی از نیروهای صف و ستاد در مجموعه هلدینگ صنایع شیمیائی ایران و همکاران خوب و پر تلاش شرکت خدمات بندری، گفت: امروز روز شعار و تریبون داری نیست، باید عملکرد مدیران تریبون آنها باشد، اقتصاد و معیشت جامعه کارگری نیاز به اینگونه رویکردها دارد و مدیران و پیش کسوتان صنعت باید در جای پای تفکر خود، جای پای دهها و صدها کارگر را فراهم نمایند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا