کد خبر: 040403163935
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

صبانور، الماس کوه نور

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با نام اولیه تأمین مواد اولیه فولاد صبانور به صورت شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد. در سال ۱۳۹۰ نوع شرکت به سهامی عام تغییر یافت و در فروردین ماه ۱۳۹۱ در بازار فرابورس با نماد «کنور» عرضه عمومی شد.

در سال ۱۳۹۴ نیز، نام شرکت از «تأمین مواد اولیه فولاد صبانور» به «توسعه معدنی و صنعتی صبانور» تغییر یافت. سهامدار عمده شرکت، هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است که %۸۳.۴ از سهام شرکت را در اختیار دارد.

 

این شرکت درحال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال غرب کشور می‌باشد و از نظر تولید سنگ آهن جزو ۱۰ شرکت برتر کشور محسوب میشود. محصولات تولیدی این شرکت در حال حاضر شامل سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله آهن است.

مجموعه معدنی و صنعتی صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان است و زنجیره تولید در این استان از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی تا تولید کنسانتره آهن و نهایتاً گندله آهن بصورت پیوسته فعال می باشد.

محصول گندله با ویژگی های کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات فولاد کشور به مصرف می رسد. همچنین زنجیره تولید این مجموعه معدنی در استان کردستان از مرحله تولید سنگ آهن دانه بندی و مصرف آن به عنوان خوراک کارخانه کنسانتره سازی فعال می باشد.

این شرکت دارای سه معدن به نامهای شهرک، گلالی و ظفرآباد در استان کردستان و یک معدن به نام باباعلی در استان همدان است. مجموع ذخایر قطعی این معادن به همراه آدرس آنها در جدول ذیل آمده است.

در سال ۱۴۰۲ و تا پایان اسفندماه، اقدامات اکتشافی و حفاری گسترده‌ای توسط شرکت انجام شده است و حدود ۹۰ هزار متر حفاری در معادن صبانور صورت گرفته است. نتایج این فعالیت‌های اکتشافی منجر به این موضوع شده است که ذخایر قطعی سنگ آهن صبانور، از ۵۰ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن ارتقاء یابد که سودآوری آن در کارنامه شرکت پس از بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرای آن، نمایان خواهد شد.

صبانور در حال حاضر در حال احداث کارخانه گندله سازی یک میلیون تنی در کردستان است که این مهم از طریق شرکت فرعی صبا امید غرب خاورمیانه جهت توسعه زنجیره ارزش افزوده شرکت می باشد.

اقدام به تاسیس این کارخانه در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و تاکنون پیشرفت فیزیکی طرح حدود ۵۳ درصد بوده است و به احتمال زیاد و بر اساس اعلام خود شرکت تا انتهای سال ۱۴۰۳ پیشرفت فیزیکی طرح به ۹۰ درصد و نهایتاً بهره برداری آن در شهریور ماه ۱۴۰۴ خواهد بود.‌

همچنین شرکت به دنبال احداث کارخانه کنستانتره ۲.۵ میلیون تنی در گلالی است که تاریخ بهره برداری طرح را در آذر ماه ۱۴۰۵ اعلام نموده اند. شروع به ایجاد شرکت از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود و پیش بینی میشود طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ بتواند پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی را به ثبت برساند.

مهم‌ترین ریسک‌های شرکت در حال حاضر مربوط به نوسانات نرخ جهانی کامودیتی ها، نوسانات نرخ ارز، تورم افسارگسیخته در کشور و هزینه های حمل و نقل می باشد که گاهاً قیمت سهام کنور را تحت تأثیر قرار داده است.

با این وجود و علی­رغم وضعیت فاجعه بار سهام پس از ریزش عظیم مرداد سال ۱۳۹۹ تاکنون، کنور جزو معدود سهامی بوده است که توانسته چندین بار سقف­های قیمتی جدیدی را به ثبت برساند و هم اکنون حدود ۱۰۰ درصد از سقف سال ۱۳۹۹ بالاتر معامله می شود.

همانگونه در تصویر زیر مشاهده می­‌نمایید سهم در یک کانال صعودی در حال حرکت است. آخرین قیمت معاملاتی ۷۷۶ تومان و در صف خرید بوده است.

سهم با همین قیمت به مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ ۲۹ خرداد ماه برگزار شد، رفت. در سال ۱۴۰۲، شرکت توانست ۲۷۲ تومان EPS بسازد که در مجمع عمومی عادی سالیانه مصوب شد که از این میزان ۲۱۶ تومان را توزیع نمایند. شایان ذکر است که سهم در بهمن ماه یک افزایش سرمایه ۲۰۷ درصدی از دو محل سود انباشته و حق تقدم داده است.

با عنایت به اینکه حق تقدم­های سهام کنور هم اکنون در بازار در حال معامله است باید اذعان نمود که به این حق تقدمها سودی تعلق نخواهد گرفت. با این تفاسیر و با عنایت به اینکه بعد از مجمع و در بازگشایی، به میزان سود تقسیمی در مجمع، از قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی کسر خواهد گردید، قیمت بازگشایی کنور چیزی حدود ۵۶۰ تومان خواهد بود.

 

 

دکتر مرتضی نعمتی

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا