کد خبر: 120403164814
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانی

صدور مجوز عرضه ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در بورس انرژی

به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز، مجوز عرصه ۱۲۵ میلیون‌ مترمکعب گاز در بورس انرژی از سوی سازمان برنامه بودجه صادر شد و تا سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب گواهی صرفه‌جویی منتشر خواهیم کرد.

به گزارش عصراقتصاد، مجید چگنی روزگذشته در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران، با بیان اینکه باید بهینه‌سازی به یک گفتمان تبدیل شود، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه مجوز سه پروژه بهینه‌سازی را صادر کرده که از جمله آنها تامین و جایگزینی ۴.۱ میلیون دستگاه بخاری کم بازده با بخاری با راندمان بالاست که پیش‌بینی می‌شود از این طریق ۹ میلیارد مترمکعب در پنج سال صرفه جویی شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی صرفه‌جویی در کوره‌های آجرپزی و جلوگیری از اتلاف انرژی در شهرک فرهنگیان نیز جزو پروژه‌هایی بوده که مجوز اجرای آن اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه جایگاه صنعت گاز در کشور بسیار مهم است و خدمات بسیاری به آحاد مردم و بخش‌های مختلف ارائه می‌شود که قابل توصیف نیستند، اظهار کرد: طی سه سال اخیر دستاوردهای مهمی در حوزه گاز و تأمین انرژی حاصل شد که یکی از آن‌ها راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی است و بی‌شک یکی از ابزارها برای مشارکت مردم در بخش انرژی، با توجه به شعار سال به‌ شمار می‌رود.

چگنی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز اقدام‌هایی انجام شده است، سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شد، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰۰ میلیار تومان و امسال هم ۳۰۰۰ میلیارد تومان گواهی منتشر می‌شود و اکنون با راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی، این گواهی‌ها معامله می‌شوند.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این بازار، می‌توان تمام گواهی‌های صرفه‌جویی را در این بازار صادر کرد، گفت: وزارت نفت مکلف شده باید حداقل ۴ همت اوراق بهینه‌سازی را امسال منتشر کند و ما مجوز ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز را گرفتیم که در بازار بورس عرضه کنیم و سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب صدور گواهی‌های صرفه‌جویی را داریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه تفاهم‌نامه جایگزینی یک میلیون دستگاه بخاری امروز امضا خواهد شد و به‌زودی قرارداد آن امضا می‌شود، گفت: تلاش ما جذب سرمایه گذاران برای بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده، بحث بهینه‌سازی یک بحث فرابخشی است و تمام دستگاه‌های مسئول باید کمک کنند.

آیین رونمایی از گواهی صرفه‌جویی گازطبیعی و آغاز معاملات آن در بورس انرژی، روزگذشته سه‌شنبه دوازدهم تیرماه با حضور وزیر نفت، معاون وزیر نفت در امور گاز، رئیس سازمان بورس انرژی ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و گاز و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار ‌شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا