«صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان» و چند سوال از قانونگذاران و مجریان

  کد خبر: 07050193833

 گروه سایبان – چرا احسان خاندوزی برای جبران کم کاری های صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به میدان آمده است؟ آیا انتخاب او در این صندوق بر مدار شایستگی و کارایی بوده است؟ اگر چنین است او امروز در خط مقدم خسارت های سیل چه می کند؟

ظاهرا صبح امروز خاندوزی به همراه مدیرعامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان از مناطق سیل زده بازدید کرده. در جریان این بازدید او از سازمان برنامه و بودجه خواست در تخصیص بودجه این صندوق تسریع نماید تا در حوادث احتمالی بعدی امکان جبران سریع تر خسارات منازل وجود داشته باشد.

اما چرا حالا که موضوع سیل در کشور جدی شده چنین درخواستی مطرح می شود؟

چندی پیش بود که خبر انتصاب مهدی اسماعیلی با حکم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و  رئیس هیات امنای این صندوق، به عنوان سرپرست  صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان بدون سابقه بیمه ای صنعت بیمه را بهت زده کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که اسماعیلی به جای پرداختن به سازوکار وصول منابع دولتی قانونی  به دنبال رایزنی برای کرسی های دیگر مدیریتی است.

صندوق بیمه حوادث طبیعی در عمر کوتاه خود با تغییر ۳ مدیر همراه بوده است و همین رفت و آمدهای مدیریتی سبب شده که اثربخشی لازم را در حوادث اخیر از عملکرد آن شاهد نباشیم تا جایی که مدیران منتصب در پیگیری دریافت منابع دولتی برای این صندوق ناکام بوده اند.

از سوی دیگر بررسی قبوض برق خانگی بیانگر این واقعیت است که مشترکان برق علاوه بر پرداخت حق بیمه نوسانات برق، حق بیمه ای را برای این صندوق نیز پرداخت می کنند. پرداخت حق عضویت در این صندوق به منزله ایفای نقش های حمایتی این صندوق در خسارت های طبیعی است.

آیین نامه اجرایی قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در ماده ۹آورده است: صندوق موظف است پس از وقوع حوادث طبیعی منجر به خسارت مالی، نسبت به اعزام کارشناس به محل حادثه اقدام و با رعایت دستورالعمل نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت مالی، میزان خسارت مالی واردشده به هر واحد مسکونی را تعیین و تعهدات خود را با رعایت حداکثر تعهد تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی ماده (۲) قانون، ظرف دو هفته از تاریخ وقوع حادثه به ذی‌نفع بیمه پایه ایفا کند.

اما چرا در حالی که قانون گذار ریل گذاری صحیحی را در این مسیر داشته است مجری نه تنها سازوکار شفاف را به مردم اعلام نمی کند، بلکه سبب شده برخی ارکان هیات امنا برای کمک به آسیب دیدگان شخصا به میدان بیایند.

از سوی دیگر چرا در حالی که سازوکار دریافت حق بیمه از مردم اجرایی شده، صندوق در دریافت سهم دولت ناکام بوده است؟

با چنین سازوکاری سوال از رئیس هیات امنا و قانون گذار این است که آیا عملکرد صندوق از سازکارهای قانونی تعریف شده دارای انحراف نیست؟

صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در ماه های گذشته چه کرده است؟

چرا با وجود پرداخت حق عضویت از سوی مشترکان صندوق حالا که خسارت به بار آمده در خصوص عدم واریز منابع دولتی شفاف سازی میکند؟

مردم باید برای پیگیری حقوق قانونی خود چه کنند؟ به کجا مراجعه کنند و خسارت های آنها چگونه تامین می شود؟

با چنین سازوکاری آیا سومین انتصاب رئیس هیات امنا در صندوق را می توان موثر ارزیابی کرد و یا صندوق به محلی برای مدیران طرد شده از وزارت اقتصاد تبدیل شده است؟

آیا قانونگذاران چنین سازوکاری را از صندوق انتظار داشتند؟
آیا صندوق حق بیمه های پرداخت شده از مشترکان برق به صندوق واریز شده است؟ در صورت واریز چگونه این منابع به مصرف رسیده است؟
ایفای تعهدات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان نه تنها مطالبه آسیب دیدگان، بلکه مطالبه افرادی است که در ماه های گذشته حق بیمه های خود را پرداخت کرده اند، مشترکان برق حق بیمه های خود را برای ترمیم وضعیت آسیب دیدگان در چنین روزهایی پرداخته اند.
از سوی دیگر در خالی که صندوق بیمه حوادث طبیعی به منظور پوشش خسارت های مالی دارای سازوکار است هنوز معلوم نیست که پوشش خسارت های جانی با چه مکانیزمی خواهد بود.
خروج از نسخه موبایل