کد خبر: 10110067524
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

ضرب الاجل ۲۴ ساعته به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن

وزرات امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به ۱۳ مدیر بانکی دولتی ضرب الاجل ۲۴ ساعته با موضوع نیاز نداشتن به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی تعیین کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این نامه از مدیران عامل بانک‌ها خواسته شد بخشنامه داخلی متبوع خود و همچنین فرایند و جزئیات اقدام شعب در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مذکور درج و به نحو مقتضی به اطلاع عمومی مشتریان و مسوولان شعب برسد.

همچنین همه واحدهای بازرسی را موظف کرد تا با تشکیل هیات ویژه برای بازرسی سرزده و همچنین نظارت مستمر بر حسن اجرای بخشنامه مذکور اقدام کنند.

وزارت اقتصاد از مدیران عامل بانک‌ها خواسته است آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت اقتصاد به نشانی bazresi.mefa.ir را در پایگاه اطلاع‌رسانی و همچنین کلیه شعب بانک به اطلاع مشتریان خود برساند.

علاوه بر این باید تمام شکایات مردمی در خصوص پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن ظرف مدت ۴۸ ساعت رسیدگی شود و علاوه بر برکناری متخلفان احتمالی، مراتب به هیات رسیدگی به تخلفات اداری و حسب مورد به کمیته‌های انضباطی اعلام شود. مراجع رسیدگی موظفند با قید فوریت برای صدور رای اقدام و نتیجه را به این مرکز اعلام کنند.

مدیران شعب بانک‌ها در صورت اجرا نکردن فورا برکنار می‌شوند

پیش از این نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده بود که مدیران عامل بانک‌ها موظف هستند تا ظهر روز یکشنبه بخشنامه جزییات و شرایط اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن را در سایت خود بارگذاری کنند.

سید احسان خاندوزی در گردهمایی سراسری مدیران شبکه بانکی و دیدار با مدیران عامل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد نظام بانکی گفته بود: هم اکنون ما دو راه پیش رو داریم اول اینکه مسیر سابق را با برخی اصلاحات ادامه دهیم که این اقدام قانونی است اما ثمره آن متفاوت از امروز نیست و اگر می‌خواهیم مقصد متفاوتی داشته باشیم باید راه دیگری انتخاب کنیم.

او افزوده بود: باید تلاش کنیم سیستم بانکی کشور در مسیر متفاوت گام بگذارد و با ابزارهای نوین و ساز و کار اصلاح‌شده به سمت خروجی حرکت کند که برای سیاستگذار و خدمت‌گیرندگان راضی‌کننده باشد.

وزیر اقتصاد تاکید کرده بود: کلیدواژه ما در مسیر دوم سیر تحول است و نقطه شروع این تحول نظام بانکی کشور است که خود در تدوین برنامه تحولی نقش داشتند.

او از مدیران بانکی خواست کمک کنند تا خدمات گیرندگان نظام بانکی تحول در نظام بانکی را در تمام شعبات درک کنند و اعلام کرده بود که در این مسیر از مدیران بانکی بیش از گذشته حمایت می‌شود.

خاندوزی درباره اهمیت پرداخت تسهیلات خرد سهل و ساده به متقاضیان یادآور شده بود: این امر مورد تاکید رئیس‌جمهوری و تیم اقتصادی است اما این سوء‌برداشت وجود دارد که عامه مردم گمان می‌کنند در مراجعه به بانک‌ها می‌توانند به وام خرد دست یابند این در حالی است که این قانون تنها شامل حال افراد خوش‌حساب بانکی می‌شود.

او از مدیران بانک‌ها خواسته بود: تا ظهر روز یکشنبه بخشنامه پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن و جزئیات و شرایط اعطای این تسهیلات را در سایت بانک‌های متبوع خود بارگذاری کند چرا که این اطلاع‌رسانی راهنمای خوبی برای مراجعه‌کنندگان است همچنین بانک‌ها مکلف شدند شیوه نظارت بر عملکرد بانک‌ها را اعلام کنند تا در صورت مشاهده تخلف اقدامات لازم انجام شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا