کد خبر: 200503169130
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطاتمدیرعامل مخابرات ایران مطرح کرد:

ضرر سنگین شرکت مخابرات ایران با قوانین دولت و مجلس

سکینه مهرایی

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با مقرراتی که برای شرکت مخابرات وضع شد، جلوی رشد این شرکت گرفته شد و این موضوع تا سال ۱۴۰۰ و به مدت ۱۰ سال ادامه داشت، در این ۱۰ سال هزینه‌های ما ۱۲.۵ برابر شد اما شرکت ملی مخابرات نمی‌توانست درآمدها را به اندازه‌ای که باید افزایش دهد و در این ۱۰ سال شرایط سختی برای شرکت مخابرات رقم خورد، دولت و مجلس در این شرایط قوانینی را وضع کردند که ضرر سنگینی را به شرکت مخابرات تحمیل کرد.

به گزارش عصراقتصاد، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه، از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه نهضت جهادی توسعه فیبر نوری خبر داد و تأکید کرد که این پیشرفت بدون دریافت هیچ‌گونه حمایت مالی خارجی و تنها با اتکا به منابع داخلی شرکت مخابرات صورت گرفته است.

سلطانی گفت: صنعت مخابرات نیاز به توجه جدی مسئولان رده اول کشور دارد و امیدواریم این صنعت به اندازه‌ای مورد توجه قرار بگیرد که در سطح فراملی و فرامنطقه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد، همچنین امیدوارم با سیاستگذاری‌های درست و مولدسازی بتوانیم محدودیت‌های بودجه‌ای را از بین ببریم و فعالیت خود را توسعه دهیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر توسعه زیرساخت‌های مخابراتی کشور، به خصوص پروژه نهضت جهادی توسعه فیبر نوری، اعلام کرد: این پروژه با استفاده از منابع داخلی شرکت، بدون دریافت هیچ‌گونه حمایت مالی خارجی و با تلاش‌های گسترده کارکنان مخابرات، به مرحله‌ای رسیده که اکنون ۹۰ درصد آن تکمیل شده است.

سلطانی تأکید کرد: پیشرفت‌های به دست آمده در پروژه توسعه فیبر نوری تنها محدود به لایه دسترسی نبوده و شامل تمامی لایه‌های شبکه مخابراتی کشور می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که توسعه شبکه مخابراتی تنها با تلاش در لایه دسترسی ممکن نیست، اظهار کرد: شبکه مخابراتی کشور شامل لایه‌های پیچیده و بزرگی است که توسعه همه‌جانبه آن‌ها ضروری است. برای رسیدن به شبکه‌ای قدرتمند و پایدار، توسعه در تمامی این لایه‌ها باید به طور همزمان انجام شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع داخلی شرکت، افزود: این شبکه عظیم که سرمایه مردم و کشور است، به‌سادگی به وجود نیامده است. سال‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش مستمر در جهت توسعه این شبکه انجام شده و نمی‌توان با کوتاهی در توسعه آن، این سرمایه ملی را به خطر انداخت.

وی در ادامه به نقش مهم مرکز مانیتورینگ شبکه مخابراتی اشاره کرد و از خبرنگاران خواست تا با دقت بیشتری به مسائل فنی این حوزه بپردازند.

سلطانی تأکید کرد: توسعه در مخابرات تنها با حرف زدن محقق نمی‌شود و نیازمند سال‌ها کار و سرمایه‌گذاری است. با وجود تمام تلاش‌ها، هنوز به اهداف نهایی دست نیافته‌ایم اما تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا از روند توسعه عقب نمانیم.

وی در ادامه به وضع قوانین و تاثیر آن بر درآمدزایی مخابرات پرداخت و اظهار کرد: با مقرراتی که برای شرکت مخابرات وضع شد، جلوی رشد این شرکت گرفته شد و این موضوع تا سال ۱۴۰۰ و به مدت ۱۰ سال ادامه داشت، در این ۱۰ سال هزینه‌های ما ۱۲.۵ برابر شد اما شرکت ملی مخابرات نمی‌توانست درآمدها را به اندازه‌ای که باید افزایش دهد و در این ۱۰ سال شرایط سختی برای شرکت مخابرات رقم خورد و بنابراین دولت و مجلس در این شرایط قوانینی را وضع کردند که ضرر سنگینی را به شرکت مخابرات تحمیل کرد. در چنین شرایطی مجلس مخابرات را بر خلاف قانون به جذب نیروی انسانی واداشت.

سلطانی تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ شرکت ملی مخابرات به کاهش هزینه و افزایش درآمد روی آورده است، بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی شرکت پس از خصوصی سازی رکورد زد و ۴۴ درصد رشد کرد و این رقم در سال ۱۴۰۲، ۳۷ درصد بود و شرکت مخابرات با این رشد درآمد عملیاتی در سال گذشته توانست از زیان خارج شود.

وی یادآور شد: درآمد عملیاتی ما در بخش ثابت در سال ۱۳۹۹، ۸۵۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۲ به ۲۲ همت افزایش یافت اما با این ارقام هنوز به سوددهی در بخش ثابت نرسیدیم و در نقطه سر به سر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مخابرات بیش از ۵۰ همت در سال های ۱۴۰۰ تاکنون در بخش ثابت و سیار سرمایه گذاری کرده و برای تامین این سرمایه مولدسازی کرده است البته این کافی نیست اما این ۵۰ همت در حالی خرج شده که بخش زیادی از هزینه‌های ICT ارزی است و قطعات از خارج از کشور تامین می شود، برای تحول اساسی در حوزه ارتباطات به سالانه ۶۰ تا ۷۰ همت سرمایه گذاری نیاز دارد و برای این کار به حرکت جهشی نیاز داریم و حرکت جهشی نیاز به اعتبار دارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در ادامه به عمر کوتاه مدیریت در این شرکت پرداخت و بیان کرد: میانگین عمر مدیرعاملان شرکت مخابرات پیش از بنده ۱۵ ماه بوده این تغییرات به هر دلیلی که باشد خود نقطه ضعف شرکت مخابرات به شمار می آید.

وی از برقراری تلفن ثابت در همه نقاط کشور از جمله روستاها گفت و افزود: در روستاهای کشور که جمعیت قابل قبول دارد تلفن ثابت برقرار است اما مشکل دزدیده شدن کابل ها همچنان هست و راهکار اساسی برای این مشکل تغییر از مس به فیبر نوری است و تا زمانی که مس به کار گرفته می شود این مشکل وجود دارد تا سرقت باعث قطع تلفن ثابت نشود با این حال مخابرات در مناطقی خط ثابت را روی موبایل وصل کرده تا این مشکل تا زمان توسعه فیبر نوری در سراسر کشور حل شود.

سلطانی نرخ بازگشت سرمایه مخابرات در تلفن سیار را هفت درصد عنوان کرد.

در پایان، مدیرعامل مخابرات ایران ضمن تأکید بر ادامه تلاش‌های شرکت برای توسعه شبکه مخابراتی کشور، به اهمیت حمایت از این پروژه‌ها و نقش آن‌ها در آینده ارتباطات کشور اشاره کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا