کد خبر: 080303161104
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانیوزیر امور اقتصادی و دارایی:

طبق گزارش بانک جهانی نرخ فقر ۴.۷ درصد کاهش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه ۶نیم میلیون نفر از فقر نجات یافته اند، گفت: طبق گزارش بانک جهانی نرخ فقر ۴.۷ درصد کاهش داشته و از ۲۹.۳ به ۲۱.۷ درصد کاهش یافته است و ۶ و نیم میلیون نفر از فقر نجات یافته اند.

رشد مصرف ۴۰ درصد واقع شده در دهک های پایینی از رشد مصرف دهک های بالای کشور بیشتر بوده که شاخص گویایی است که نابرابری ۴ دهک پایین با ۶ دهک بالا کاهش یافته است.

به گزارش بازار، «سید احسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی در نشست خبری خود ضمن تقدیر و قدردانی از حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهید آیت الله رئیسی و شهدای خدمت بیان کرد: ما را این گمان نبود که روزی نشست خبری را بدون حضور ریس جمهور برگزار کنیم برای شهدای خدمت علو درجات را آرزومندیم.

به گفته وی سال گذشته ۲۰ نشست مستمر سخنگوی اقتصادی برگزار شد که نشان دهنده تاکید رییس جمهور بر پاسخگویی به افکار عمومی است.

وی در همین راستا ادامه داد: گاهی آیت الله رییسی تماس می‌گرفت و بیان می‌کرد موضوعی پربسامد پیش آمده و منتظر نشست خبری نمانید، زودتر پاسخگوی افکار عمومی باشید.

وزیر اقتصاد با اشاره به گزارش بانک جهانی برای رشد اقتصادی کشور، بیان کرد: گزارش های اخیر نهادهای بین المللی و بانک جهانی تاکید کرده است که رشد اقتصادی ایران به مرحله پایدار رسیده و از عبارت مقاوم شده برای رشد اقتصادی ایران استفاده شده است. مسیر رشد اقتصادی دهه ۹۰ از سال ۱۴۰۰ به بعد وارد مسیر جدیدی شده و از نرخ های رشد پایین و منفی عبور کرده ایم.

خاندوزی رشد اقتصادی سال جاری را بیش از رشد اقتصادی در مدت مشابه ۱۴۰۲ دانست و بیان کرد: بانک جهانی و نهادهای جهانی نه نگاه های دلسوزانه به مردم دارند و نه دولت آیت الله رییسی؛ اما میزان رشد اقتصادی به قدری بوده که امکان چشم پوشی نداشته است. رشد اقتصادی سال جاری و سال آینده در پیش بینی های بانک جهانی بیش از رشد ۱۴۰۲ بوده و مسیر صعودی را در اقتصاد ایران پیش بینی کرده اند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در روزهایی که به موعد استمرار تعلیق تحریک ها نزدیک می شدیم شوک قیمتی در اقتصاد ایجاد می شد و عملا اقتصاد کشور متأثر از شیطنت های آمریکا بود. اما اداره اقتصادی کشور معطل مذاکرات نشد و تحول چشمگیری در حوزه ارتباطات با همسایگان و کشورهای همسو فراهم شد و هم پیمان های منطقه ای مانند شانگهای در دولت آیت الله رییسی به سرانجام رسید، با عربستان ارتباط گرفتیم، عضو بریکس شدیم، منابع بلوکه ایران در کره که حتی در دوره برجام به سرانجام نرسیده بود به جریان افتاد و هم پاسخ محکم و تاریخی به رژیم صهیونیستی دادیم.

وی بیان کرد: مجموع اتقاقات داخلی نیز سبب شد تا همزمان با بهبود روابط بین الملل، رشد کُند فروش نفت ایران افزایش یابد، وزیر خارجه آمریکا در جلسه سنا توبیخ شد که چرا علی رغم افزایش تحریم ها ایران توانسته صادرات نفت را به چند برابر دوره قبل از ریاست جمهوری آیت الله رییسی افزایش دهد؟ در کنار آن شاخص هایی که در اقتصاد داخل شاهد آن بودیم، مانند افزایش سرمایه گذاری خارجی، موید رشد اقتصادی ایران است.

سخنگوی اقتصادی با اشاره به خروج ایران از انزوا و فعال شدن سیاست همسایگی، اصلاحات ساختاری اقتصادی ایجاد شده را بدین شرح توصیف کرد: انضباط پولی بودجه را شروع کرده بودند اما به سرانجام نرسیده بود که حساب واحد خزانه را عملی کردیم؛ حساب های دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی را سامان دهی کردیم؛ بدون فشار مالیاتی بر حقوق بگیران و تولیدکنندگان و با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و دانه درشت ها توانستیم مودی مالیاتی جدید شناسایی کنیم و درامدهای مالیاتی از ۲۰۰ به ۸۰۰ همت افزایش یافت. بدون اینکه نرخ مالیات افزایش یافت بلکه نرخ مالیات در دو سال پیاپی برای بخش تولید ۷ درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از فرآیند تبدیل کسری بودجه به پایه پولی و احتمال تورم های بالا فاصله گرفتیم، اذعان کرد: دولت ریالی استقراض از بانک مرکزی نداشت؛ وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک‌مرکزی هماهنگی داشتند و سرعت رشد نقدینگی ۱۵ درص کاهش یافت؛ بانک ها و موسسات مالی ناتراز منحل شدند؛ در کنار آن ریل گذاری برای آینده هم بهبود یافت مثل مالیات بر مجموع درآمد از گذشته مطرح بود اما چون نیازمند تغییر جدی بود اما ذی نفعان اجازه نمی دادند عملی شود مه با تدبیر ریس جمهور شهید در دولت تصویب و لایحه آن به مجلس رفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا