کد خبر: 260303162903
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

عقب‌نشینی ۰.۰۱ واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در شرایطی افتی ۰.۰۱ واحد درصدی را تجربه کرد که وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها از طریق بازار شبانه افزایش و از طریق بازار باز کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار آمار نرخ‌های بهره بازار پول، به‌تازگی داده‌های نرخ بهره بازار بین بانکی و نرخ توافق بازخرید در هفته منتهی به ۲۳ خردادماه ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

بررسی اعداد و ارقام ارائه شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی همچنان روندی نوسانی را طی کرده و پس از رشد در هفته گذشته، در این هفته شاهد افتی اندک بود. از سوی دیگر اما نرخ توافق بازخرید یا همان ریپو که نرخ مبادلات بانک مرکزی و بانک‌ها در بازار باز به شمار می‌رود این هفته نیز تغییر نکرد و در سطح ۲۳ درصد باقی ماند.

عقب‌نشینی ۰.۰۱ واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از نرخ‌های سود بازار پول نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی، پس از آنکه در هفته منتهی به ۱۶ خرداد ماه به بیشترین میزان خود از آغاز سال ۱۴۰۳ رسید، در این هفته افت اندک ۰.۰۱ واحد درصدی را رقم زد. به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت، روی سطح ۲۳.۶۳ درصدی ایستاد.

تزریق پول در بازار بین بانکی تشدید شد

نرخ بهره بازار بین بانکی در شرایطی کاهشی شد که این هفته، بانک مرکزی نقش پررنگ‌تری در بازار شبانه داشت. بانک مرکزی در دو هفته گذشته به ترتیب تنها ۱۵۰ میلیارد تومان و ۹۳۰ میلیارد تومان از طریق بازار بین بانکی به شبکه بانکی وام داده بود. با این حال، در هشت روز منتهی به ۲۱ خردادماه، ۶ بانک و موسسه اعتباری از طریق اعتبارگیری قاعده‌مند، پنج هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی قرض گرفتند و تنها ۴۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

کاهش اندک مبادلات در بازار باز

از سوی دیگر اما میزان وام‌دهی بانک مرکزی به شبکه بانکی از طریق بازار باز شاهد افتی نسبی بود. زیرا این رقم که در هفته دوم خرداد ماه به حدود ۲۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده بود، با کاهش سفارش‌های ارسالی شبکه بانکی، در هفته مورد بررسی رقم ۲۰۸ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند. این مبلغ با حداقل نرخ سود ۲۳ درصد و مدت توافق بازخرید ۶ روزه به ۱۰ بانک و موسسه اعتباری وام داده شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا