فاطمی امین مطرح کرد: شفافیت مبنای مالیاتی با درج قیمت مصرف‌کننده

  کد خبر: 150601100053

بنابر اعلام وزیر صمت واردات لوازم خانگی منتفی است

وزیر صمت در رابطه با اثرات مثبت درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالاها خاطرنشان کرد که به این شکل اکنون دیگر مبنای مالیات شفاف است و تولیدکننده با درج قیمت مصرف‌کننده در واقع مالیات خود را مشخص می‌کند.

سیدرضا فاطمی امین دیروز در نشست خبری وزارت صمت با بیان اینکه درج قیمت به کنترل بازار کمک کرد، ادامه داد: دی پارسال قیمت‌ها از این طریق کاهش پیدا کرد و پس از اینکه بالا رفت ما توانستیم دوباره آن را کنترل کنیم.

او افزود: چون این مساله برای افکار عمومی جدید بود، تبدیل به چالش شد؛ وگرنه کمک بسیار خوبی به ما کرد و اکنون دیگر توزیع‌کننده و عمده فروش قیمت را تعیین می‌کنند. بسیاری از رانت‌های موجود در نظام توزیع با این طرح رفع شد

وزیر صمت در مورد صنعت لوازم خانگی نیز با اعلام رشد ۱۷ درصدی تولید مجموع لوازم خانگی در  ۵ ماه نخست امسال خاطرنشان کرد: صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامه‌ای برای واردات نداریم بلکه به دنبال صادرات هستیم.

فاطمی امین با بیان اینکه زمانی ایران مونتاژکار بود، ادامه داد: اکنون اوضاع عوض شده است و با چند کشور خارجی مثل روسیه و عمان به توافق رسیده‌ایم که به صورت سرمایه‌گذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشیم؛ یعنی قطعه و فناوری می‌فرستیم و در آن کشور تولید انجام می‌شود.

او در مورد قیمت‌گذاری دستوری خودرو اظهار کرد: قیمت‌گذاری باید منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را در نظر بگیرد. قرار نیست ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرف‌کننده منتقل کنیم. به‌دلیل سوءمدیریت، هزینه‌های مالی و کاهش تولید گران در می‌آید پس ما به عنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم، در واقع قیمت را کنترل می‌کنیم.

وزیر صمت در مورد احتمال ممنوعیت مجدد واردات در سال ۱۴۰۶ تصریح کرد: طبق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری ۵ سال آینده واردات ممنوع نمی‌شود.

فاطمی امین تاکید کرد: آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است‌.

او اضافه کرد: اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.

وزیر صمت در مورد توقف عرضه خودرو بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در ۶ ماه گذشته کمک زیادی کردیم، شیشه، فولاد و … در بورس کالا عرضه می‌شوند. ما مخالف شفافیت نیستیم.

او ادامه داد: عرضه‌ای که در بهار قرار بود در بورس کالا انجام شود بدون هماهنگی با ما بود و به همین دلیل با عرضه مخالفت کردیم. ما به هیچ وجه مخالف شفافیت نیستیم.

وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است؛ زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.

در ادامه فاطمی امین در مورد تخلفات فولاد مبارکه، اظهار کرد: ۶ مهر سال قبل به این نتیجه رسیدیم که اقدامات نادرستی در این شرکت انجام شده است، از این رو مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد و تخلفات مربوط به دوره مدیریت قبلی است.

او ادامه داد: به نظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده تخلف نبوده‌اند. اما باید دستگاه قضا نظرش را اعلام کند

وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف اسقاط خودروهای فرسوده اظهار کرد: مقرر شده است تعداد خودروهای اسقاطی در مقابل واردات از سوی صمت و سازمان ملی استاندارد به زودی تعیین و اعلام شود.

فاطمی امین همچنین درباره برگزاری مزایده ۱۲۰۰ معدن، اظهار کرد: به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمت گذاری، این مساله زمان‌بر شد، اما هفته آخر شهریور مزایده‌ها آغاز می‌شود.

به گفته او در این مزایده در سه مرحله ۱۲۰۰ معدن واگذار می‌شود که نخستین آن معدن ققنوس است. همچنین در این مزایده‌ها ۴۹ مجوز برداشت، ۲۱۷۸ محدوده اکتشافی، ۱۳۰۵ معادن دارای پروانه بهره‌برداری و ۲۰۸ معدن متروکه و در مجموع ۵۰۴۰ مزایده در ۳ ماه آینده برگزار خواهد شد.

رشد ۲۰ درصدی صادرات در ۴ ماهه امسال

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه صادرات در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال  ۱۳۹۹ بیش از ۳۸ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در مورد کشور روسیه نمودارها به صورت نمایی بالا رفته است و تیر امسال شاهد رشد ۱۲۰ درصدی صادرات و در مرداد شاهد رشد ۱۸۰ درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم.

خروج از نسخه موبایل