فراخوان برای همفکری در نهایی کردن پنجمین برنامه توسعه شیراز

  کد خبر: 22040191251

رئیس شورا و شهردار شیراز در یک نشست خبری ضمن اشاره به تدوین برنامه پنجم توسعه این کلانشهر و ارائه آن به شورا برای بررسی و تصویب، از صاحب‌نظران، کارشناسان و متخصصان و دیگر شهروندان برای همفکری و ارائه پیشنهادات در مسیر تقویت این برنامه دعوت کردند.

سید احسان اصناف، شهردار شیراز در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه  این پنجمین برنامه توسعه شهر شیراز بوده و سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را در بر می‌گیرد، افزود: شاخص‌های این برنامه در ابتدا با جمع آوری نظرات اعضای شورا و صاحب نظران در نیمه اول سال گذشته جمع آوری شد و با تشکیل۱۷ کارگروه و ۱۱۰۰ نفر ساعت کار بر روی این برنامه، ماحصل آن تهیه یک پیش نویس در حوزه برنامه ریزی شهری بود.

شهردار شیراز ادامه داد: باتوجه به اینکه این برنامه باید به تصویب شورا به عنوان سیاستگذار و مدیریت شهری میرسید، مجموعه شورا تدبیری در این راستا اتخاذ کرد که در فاصله ارائه به شورا و نهایی شدن آن، به فراخوان عمومی گذاشته و پیشنهادات و نظرات جمع آوری شود تا در زمان بررسی شورا از موضوعات پیشنهادی استفاده شود.

اصنافی با اشاره به اینکه برنامه‌های راهبردی شهر در کنار ۷۲ اولویت تعیین شده در شش حوزه و ۶۵ راهبرد مشخص شده است، گفت: ۱۷۶ سیاست اجرایی از حوزههای شش گانه استخراج شده است که سیاست‌های ابلاغی آن اعلام خواهد شد.

او عنوان کرد: این برنامه راهبردی در شش سر فصل شامل حمل و نقل و ترافیک، اقتصادی و مالی، گردشگری ، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست، ایمنی و سلامت، خدمات و مدیریت، معماری و شهرسازی تهیه شده است.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: پروژه تدوین و تنظیم برنامه عملیاتی ۵ ساله اول شهرداری شیراز و پایش و ارزیابی و بازنگری آن، اهداف عملیاتی و کمی برنامه آن متناسب با رویکردهای مصوب دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز به صورت درخت واره تدوین شده است.

اصنافی در تشریح برخی از این راهبردها گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی تقویت و توسعه خطوط ۳ و ۱ قطار شهری،  خرید اتوبوس در راستای کاهش عمر ناوگان،  تکمیل کمربندی‌های شمال و جنوب از مهم ترین برنامه‌ها است.

او اضافه کرد: در حوزه محیط زیست، سلامت و ایمنی مهم ترین برنامه در راستای مدیریت منابع آب با هدف کاشت درختان کم‌ آب بر، حفظ باغ‌ها، احداث تصفیه خانه‌های لوکال، مدیریت پسماند و بازیافت و افزایش ایمنی و بحران در راستای تاب آوری شهری در راستای حوزه‌های خدمات شهری این موضوعات مد نظر است.

اصنافی همچنین به برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی وگردشگری اشاره و اضافه کرد: موضوع اصلی توانمندسازی شهروندان در حوزه‌های مختلف توسط سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌ها و مساجد در راستای افزایش روحیه شهروندان با رویکرد محله و مسجد محوری است تا احیای هویت محلات با محوریت مساجد انجام شود.

حوزه اقتصادی و مالی دیگر حوزه‌ای بود که شهردار شیراز به آن اشاره کرد و گفت: هدف گذاری اصلی در این حوزه اینست که شهر شیراز در افق ۱۴۰۴ با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی به رفع بیکاری، فقر و ایجاد اشتغال از ظرفیت‌هایی که در شهر وجود دارد همچون پروژه‌های اوراق مشارکت، سرمایه گذاری و… در رونق ساخت و ساز در راستای حذف بسترهای بیکاری و ایجاد اشتغال تلاش کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست مشترک خبر از بررسی نهایی این طرح داد و گفت: باتوجه به ورود به طرح و تکلیف بودجه سال ۱۴۰۱ تصمیم شورا بر آن شد که شهرداری به دلیل اینکه به وقت بیشتری نیاز دارد این موضوع را بعد از ۱۴۰۰ بگذارد و این سند در سال ۱۴۰۱ تکمیل شود.

مهدی طاهری با بیان اینکه از سوی دیگر باتوجه به اینکه این سند ماه‌ها در بین کمیسیون‌های مختلف برای بررسی بیشتر در رفت و آمد بود، گفت: در نهایت در ۳ هفته گذشته شهرداری اعلام کرد که سند در مرحله بررسی نهایی و انتشار است.

او خاطرنشان کرد: در سال گذشته جلساتی با حضور ۱۳ عضو شورا در راستای تدوین این برنامه برگزار شد اما تلاش شورا طی سه ماهه اول شروع دوره ششم بر این بود تا این سند را به همراه چشم‌انداز آن به تصویب برسانیم اما این مسیر به بحث و بررسی بیشتری نیاز داشت و این موضوع سبب ایجاد فاصله و تأخیر در تصویب این سند چشم‌انداز شد.

طاهری با بیان اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا این تصمیم اتخاذ شد تا قبل از اجرای برنامه، شهروندان و عموم افراد جامعه به صورت اعلام فراخوان عمومی در تکمیل و تسریع این برنامه مشارکت داشته باشند، گفت: پیش نویس این برنامه توسط دو مجموعه دانشگاه شیراز و تهران انجام شده است.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه پیش نویس به شکل خام و به صورت درخت واره است، افزود: رویکردهای تحقق آن تنها منوط به مشارکت شهرداری به عنوان ابزار اصلی نیست و به مشارکت و حضور سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز است. لذا در این راستا برای بهره‌مندی بیشتر از زمان و هماهنگ‌سازی سایر دستگاه‌های اجرایی استانی و شهری، در ابتدا تنها برش شهرداری و پس از آن سند چشم‌انداز مدنظر است.

طاهری در این نشست تأکید کرد: آن چه که مسلم است اگر تیم مدیریت شهری نتواند برنامه‌ای برای خود داشته باشد و در پایان دوره چهار ساله خود نتواند به اهداف مد نظر دست یابد نمی‌تواند خود را ارزیابی کند و معتقدم چنانچه تیمی نتواند برنامه و هدف مشخصی را داشته باشد، به مثابه یک کشتی است که در دریا سرگردان خواهد ماند.

خروج از نسخه موبایل