فروپاشی کریپتو امتیازی برای وکلای ورشکستگی

  کد خبر: 110901111074

ترجمه: فاطمه پاکزاد

آشفتگی در صنعت کریپتو کارنسی صرافی های بزرگ را متزلزل کرده و ارزش دارایی های دیجیتال را کاهش داده است، اما حداقل یک گروه  از این وضعیت سود می برند: وکلای ورشکستگی.

ورشکستگی های پرمخاطب شامل صرافی ارزهای دیجیتال FTX، صندوق تامینی Three Arrows Capital و وام دهندگان کریپتو BlockFi، Celsius Network و Voyager Digital Ltd فرصت های جدید (و درآمدهای کلان) برای شرکت های حقوقی ایجاد می کنند که به این شرکت ها مشاوره می دهند.

به گفته کارشناسان، شرکت‌های حقوقی بزرگ می‌توانند بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه‌های قانونی در طول یک ورشکستگی طولانی‌مدت دریافت کنند.

آدام لویتین، استاد حقوق در دانشگاه جورج تاون که در قانون ورشکستگی متخصص است، گفت: «باید به گورکن پول پرداخت کنید. اینها پرونده‌های پیچیده‌ای هستند با یک سری مسائل جدید، و جای تعجب نیست که آنها به دخالت وکلای زیادی نیاز دارند.»

ارزش بیت کوین تا به امروز در سال جاری ۶۵ درصد کاهش یافته است، که دیگر دارایی های رمزنگاری را به سمت پایین کشیده و سرمایه گذاران را متحیر کرده است. انفجار چشمگیر FTX در ماه گذشته موج شوک جدیدی را در صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد کرد.

کرکلند برخی از بالاترین نرخ‌های صورت‌حساب را در صنعت دارد و طبق پرونده‌های دادگاه، برای کار شرکای خود در پرونده‌های سلسیوس و وویجر تا ۱۹۹۵ دلار در ساعت دریافت می‌کند. این شرکت که به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است، تا کنون به طور متوسط ​​هر ماه حدود ۳.۳ میلیون دلار در هر یک از این موارد صورتحساب صادر کرده است.

نرخ‌های صورت‌حساب شرکت‌های حقوقی معمولاً عمومی نیستند، اما در موارد ورشکستگی، وکلای شرکت بدهکار باید جزئیات صورت‌حساب‌های خود را توضیح دهند و برای هزینه‌های خود از قاضی تأییدیه درخواست کنند.

حقوق وکلا از دارایی های یک دارایی ورشکستگی پرداخت می شود و کارشناسان گفتند که قضات به ندرت خواهان کاهش قابل توجه در حق الزحمه های حرفه ای هستند.

لین لوپوکی، استاد حقوق در دانشگاه فلوریدا که درباره ورشکستگی‌ها و تجدید ساختار شرکت‌ها مطالعه کرده است، گفت: «کرکلند در ورشکستگی‌های شرکت‌های دولتی بزرگ در حال حاضر غالب است. اگر آنها بر کریپتو تسلط داشته باشند، آنها را در راس نگه می دارد.»

در میان پرونده‌های بزرگ‌تر اخیر، کرکلند ۸۳ میلیون دلار به‌عنوان هزینه‌های قانونی و بازپرداخت برای کارش در ورشکستگی طولانی‌مدت ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای اینتلست به دست آورده و بیش از ۸۷۰۰۰ ساعت صورتحساب دریافت کرده است.

شریک کرکلند، جاشوا ساسبرگ، مشاور اصلی هر سه ورشکستگی مرتبط با رمزنگاری این شرکت است. او در سال‌های اخیر در پرونده بسیاری از ورشکستگی‌های بزرگ حضور داشته است.

سوالات پیچیده

شرکت وال استریت سالیوان و کرامول وکیل ورشکستگی FTX است. این شرکت هنوز هزینه های خود را فاش نکرده است، اما در یک پرونده در سال ۲۰۲۱ که مربوط به شرکت Kumtor Gold بود، شرکای شرکت تا ۱۸۲۵ دلار در ساعت صورت حساب پرداخت کردند.

سالیوان و کرامول همچنین نماینده شرکت تجاری Alameda Research است که توسط بنیانگذار FTX سام بنکمن-فرید تأسیس شده است، به عنوان طلبکار در ورشکستگی های سلسیوس و وویجر. شرکت حقوقی به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

با افزایش ورشکستگی های کریپتو، شرکت حقوقی با بالاترین نرخ صورتحساب فاش شده تاکنون Latham & Watkins است که در مورد مسائل نظارتی مشاوره می دهد. طبق اسناد دادگاه، بالاترین نرخ آن ۲۰۷۵ دلار در ساعت است.

به گفته کارشناسان حقوقی، پرونده‌ ارزهای دیجیتال به ویژه برای شیوه‌های ورشکستگی شرکت‌های حقوقی مهم هستند، زیرا پرونده‌های فصل ۱۱ در مورد خرده‌فروشان بزرگ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ رو به اتمام هستند.

بحران در صنایع خاص، مانند ارزهای دیجیتال، می‌تواند جریان کسب‌وکار را حفظ کند و سال‌ها درآمد ثابتی برای وکلای ورشکستگی را فراهم کند.

به گفته کارشناسان قانون ورشکستگی، وکلای پرونده‌های کریپتو باید با مجموعه‌ای از مسائل جدید در قانون ورشکستگی، از جمله اینکه آیا دارایی‌های دیجیتال سپرده‌شده در یک پلتفرم متعلق به مشتری است یا خود پلتفرم، رسیدگی کنند.

این تصمیم می تواند به تصمیم گیری در مورد اینکه مشتری چه مقدار از سپرده خود را از یک شرکت ورشکسته بازپس می گیرد کمک کند.

لویتین، یکی از اعضای سابق دپارتمان بازسازی در شرکت حقوقی Weil, Gotshal, & Manges، گفت که چنین سوالات پیچیده ای نیاز به وکلای رده بالا دارد.

او گفت: «در غیر این صورت، این فقط به یک مسابقه چنگ انداختن تبدیل می‌شود که در آن بزرگترین و پیچیده‌ترین طلبکاران هستند که همه چیز را برای خود می‌گیرند.»

منبع: نوشته اندرو گودزوارد (رویترز)

خروج از نسخه موبایل