کد خبر: 070503167730
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیجهان

قیمت نفت همچنان نوسانی خواهد بود

وحید گواهی/ دانشجوی دکتری اقتصاد انرژی

اگرچه قیمت‌های نفت در اواسط هفته گذشته انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان دادند، پس از زیان‌های اولیه بهبود یافتند و در روز پنج‌شنبه بالاتر بسته شدند، اما هفته گذشته را در پایین‌ترین سطح خود از اواسط ژوئن به پایان رساندند.

این نوسانات بزرگ منعکس کننده تعامل پیچیده محرک های بازار بود: تنش های ژئوپلیتیکی، عوامل عرضه و تقاضا، داده های اقتصادی و حرکات ارزی هفته با نگرانی در مورد رشد اقتصادی چین که بر قیمت نفت تأثیر می گذاشت، آغاز شد، در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم کمتر از انتظارات ۴.۷ درصد بود که نگرانی ها را در مورد تقاضا از سوی بزرگترین واردکننده نفت جهان افزایش داد.

این نگرانی به ویژه از آنجایی آغاز شد که سومین جلسه عمومی کمیته مرکزی چین شاهد هیچ گونه تعهد مشخصی نبود و در عین حال دو تحول در بازار نفت چین رخ داد:

نخست، چین واردات نفت خام خود را کاهش داد، زیرا میانگین واردات نفت خام در نیمه اول سال ۱۱.۰۵ میلیون بشکه در روز بود که این رقم ۲.۹ درصد کمتر از نیمه اول سال گذشته بود و نشان دهنده ضعف بازار نفت در سال گذشته است. دوم: چین در بیشتر سال جاری نفت خام را ذخیره کرده است و این روند تنها از طریق بهبود قوی رشد اقتصادی چین قابلیت معکوس شدن دارد.

با این حال، اواسط هفته گذشته بازار نفت شاهد عوامل صعودی مهمی بود، زیرا ذخایر نفت خام آمریکا ۴.۹ میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار فراتر از انتظارات تحلیلگران برای کاهش ۳۰۰۰۰ بشکه ای بود.

شایان ذکر است که تنها در سه هفته گذشته، ذخایر نفت خام آمریکا بیش از ۲۰ میلیون بشکه کاهش یافته است. افزایش بیش از حد انتظار برای قیمت نفت افزایشی است زیرا نشان دهنده کاهش عرضه در مواجهه با تقاضای رو به رشد است.

همچنین در حال حاضر بازار انتظار دارد که احتمال ۱۰۰ درصد کاهش نرخ بهره در اوایل سپتامبر وجود داشته باشد که می تواند رشد اقتصادی و در نتیجه تقاضا برای نفت را تحریک کند، اما در پایان هفته دو عامل اصلی ظاهر شد که منجر به کاهش قابل توجه قیمت ها شد.

نخست، خوش‌بینی نسبت به آتش‌بس احتمالی در غزه افزایش یافت، زیرا وزیر امور خارجه ایالات متحده نشان داد که مذاکرات در حال تکمیل شدن است.

این توسعه منجر به فرسایش حق بیمه ریسک ژئوپلیتیکی می شود که از قیمت نفت حمایت می کند.

در همین حال، دلار آمریکا به دلیل داده‌های قوی اقتصادی تقویت شد و نفت دلاری را برای خریداران ارزهای دیگر گران‌تر کرد و فشار بر قیمت‌ها را افزایش داد.

با نگاهی به آینده، بازار نفت با نیروهای رقیب بسیاری روبرو است. احتمال دستیابی به آتش‌بس در غزه همچنان محور اصلی است و هر پیشرفتی احتمالاً فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد می‌کند. با این حال، رویدادهای اخیر مانند برخورد دو نفتکش در نزدیکی سنگاپور یادآور خطرات همیشگی اختلالات عرضه است و شاخص های اقتصادی، به ویژه شاخص های چین و ایالات متحده، حیاتی باقی خواهند ماند، زیرا چشم انداز نفت جهانی را شکل می دهند.

تقاضا قدرت دلار آمریکا همچنان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد، زیرا تحرکات آن ارتباط تنگاتنگی با تغییرات قیمت نفت دارد. اگرچه هیچ تغییر فوری در سیاست این گروه انتظار نمی رود، اما هر گونه نشانه ای از تعدیل های آینده می تواند بر احساسات بازار تاثیر بگذارد.

با توجه به این ترکیب از عوامل متناقض، بازار نفت در هفته‌های آتی به نوسانات قابل توجه ادامه خواهد داد. اگرچه روند فعلی نزولی است، اما تحولات ژئوپلیتیکی غیرمنتظره یا شوک های عرضه می تواند باعث تغییر سریع روند شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا