مالیات خانه‌های خالی جدی شد؟ / واکنش بازار مسکن

  کد خبر: 28090061511

بحث مالیات بر خانه‌های خالی دو سالی هست که مطرح شده اما از مرحله طرح تا اجرا فاصله زیادی دارد.

کارشناسان عقیده دارند دولت باید برای نظامند شدن آن، این موضوع را از درون ارگان‌های خودش آغاز کند. واکنش بازار به مالیات خانه های خالی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قانون مالیات بر خانه‌های خالی دو سالی است که مطرح شده اما به طور کامل مرحله اجرا نرسیده است.

داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیات امروز به ایسنا گفته که مالیات خانه‌های خالی باید براساس اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان باشد.

به گفته او، وزارت راه و شهرسازی تا پایان آذر امسال مهلت دارد تا اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی را تکمیل کند.

واکنش بازار به مالیات خانه های خالی

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره واکنش بازار به مالیات خانه های خالی توضیح داد: پس از تصویب آیین‌نامه، اقدام موثری در این باره انجام نشده، بنابراین در بازار مسکن اثر زیادی نداشته است.

او بر این عقیده است که مالیات بر خانه‌های خالی موضوع درستی است و اگر صحیح اجرایی شود می‌تواند در بازار مسکن اثرگذار باشد.

این کارشناس، دولت را موظف به شروع طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر می‌داند.

به گفته غیبی، برای اینکه این طرح و اجرای آن منظم و در بازار رایج شود دولت و سایر سازمان‌های دولتی باید این قانون را اجرایی کنند.

دولت از بانک‌ها آغاز کند

این کارشناس بازار مسکن گفت: پس از گذشت دو سال هنوز ارگانی به صورت رسمی وظیفه اجرا و نظارت بر این طرح را بر عهده ندارد.

غیبی توضیح داد: دولت باید از طریق بانک‌ها اقدام کند و برخی از دارایی‌های خالی آنها را مثلا به بهزیستی منتقل کند.

به گفته او، با این حرکت، دولت می‌تواند مدعی باشد که طرح مالیات بر خانه‌های خالی را از خود آغاز و به سطح جامعه منتقل کرده است.

غیبی گفت: با شروع این طرح توسط دولت، رفته رفته برای آن الگوسازی شده و موانع اجرای طرح کم‌تر می‌شود.

ضرورت رعایت عدالت اجتماعی

این کارشناس بازار مسکن عقیده دارد اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی تنها در مورد عامه مردم، از عدالت اجتماعی دور است. اگر به دارایی‌های بدون استفاده بانک‌ها و امثال آن مالیاتی تعلق نگیرد و تنها از برخی خانه‌های عامه مردم مالیات اخذ شود، این طرح به درستی اجرا نشده است.

غیبی می‌گوید: اگر دولت با خودممیزی این قانون را اجرا کند، به رعایت عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است و به دنبال آن برخی از مردم که خانه‌های خالی دارند نیز به پرداخت مالیات تشویق می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به گذشت حدود دو سال از تصویب این قانون و فاصله آن تا مرحله اجرایی، هنوز در بازار اثری نداشته است.

برخی کارشناسان بازار مسکن مخالف طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیستند اما معتقدند عدم اجرای سریع و درست آن مشکلاتی را به همراه دارد.

خروج از نسخه موبایل