مانور برجامی بورس / راه شاخص کل و هم‌ وزن از هم جدا شد

  کد خبر: 26050196749

بورس رنگ برجامی گرفته است و همانگونه که پیش بینی می شد فشار بر نمادهای دلار افزایش یافت و در نقطه مقابل بانکی ها و خودرویی ها با افزایش اقبال معامله گران روبرو بودند.

رقابتی که در نهایت به افت بیش از ۸٬۱۰۰ واحدی شاخص کل انجامید. اما شاخص هم وزن امروز را با افزایش بیش از ۴۵۲ واحدی به پایان برد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ فعلاً دور دور برجام است؛ اخبارهای منتشر شده همگی حاکی از روند مثبت گفتگوها و نامه نگاری های میان طرفین خبر می دهند و حداقل در شرایط کنونی بازار به این نتیجه رسیده که برجام نهایی شده است.

کاهش دوباره قیمت دلار به زیر سطح ۳۰ هزار تومان هم سیگنال دیگری از نهایی شدن برجام به بورس مخابره کرد.

فارغ از اینکه آیا واقعاً برجام نهایی می شود یا خیر،‌ معاملات امروز بورس نمونه بازار پس از برجام بود؛ دلاری‌هایی که معاملات منفی را تجربه کردند و ریالی‌ها به رنگ سبز درآمدند.

در حقیقت بازار امروز تقابل میان فلزی‌ها، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها با خودرویی‌ها و بانکی‌ها بود؛ رقابتی که در نهایت به افت بیش از ۸٬۱۰۰ واحدی شاخص کل انجامید. اما شاخص هم وزن امروز را با افزایش بیش از ۴۵۲ واحدی به پایان برد.

ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته بهبود یافت و برای چهارمین روز پیاپی به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسید؛ ارزش معاملات خرد بازار امروز حدود ۳هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان بود تا از یکسو نسبت به روز گذشته بهبود یافته باشد و از سوی دیگر،‌ برای چهارمین روز متوالی بالای سطح سه هزار میلیاد تومان باقی بماند.

هر چند که در ابتدای بازار ارزش معاملات نسبت به روز گذشته کاهش نسبی را نشان می داد اما در ادامه و به ویژه در یک ساعت پایانی بازار شاهد رشد ارزش معاملات خرد بودیم.

حقیقی‌ها در معاملات امروز بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند؛ شپنا با ۳۹، های وب با ۱۹ و پترول با ۱۴ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند و در نقطه مقابل، خساپا با ۷۰، وساپا و سمگا با ۸ میلیارد تومان شاهد بیش‌ترین ورود پول حقیقی بود.

به نظر می رسد که با توجه به اخبار برجامی، حقیقی‌های بازار از صنایع دلاری به سمت صنایع ریالی رفته اند.

همانگونه که پیش تر به نظر می رسید فعلاً بازار درگیر برجام است و مطابق انتظار با انتشار اخبار مثبت شاهد فشار فروش در گروه های دلاری هستیم. در این میان تحلیلگران معتقدند که این فشار فروش موقتی است و پس از فروکش کردن جو برجامی قیمت نمادهای دلاری هم به تعادل می رسد؛ با این وجود به نظر می رسد که تعادل بعدی نمادهای کامودیتی به دو عامل بستگی دارد؛ اولاً در صورت احیای برجام،‌قیمت دلار تا کجا کاهش پیدا می کند.

موضوعی که اختلاف نظر در آن به شدت بالا است و کارشناسان بازه ۲۰ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومانی را برای قیمت دلار بیان می کنند.

هر چقدر قیمت دلار بیش تر کاهش یابد،‌ اصلاح نمادهای کامودیتی هم شدیدتر خواهد بود.

موضوع دوم به شرایط بازارهای جهانی باز می گردد؛ بازارهایی که هنوز روند آن مشخص نیست و تحلیل ها متناقضی از آینده آن بیان می شود؛ گروهی معتقدند که با فروکش کردن موج تورمی،‌ احتمالا شاهد بازگشت رونق به بازارهای جهانی خواهیم بود.

در نقطه مقابل تحلیلگرانی قرار دارند که معتقدند عوامل موثر بر بازارهای جهانی همچنان نگران کننده هستند؛‌عملکرد ضعیف اقتصاد چین و تنش میان روسیه و اوکراین مهم ترین این عوامل هستند.

همچنین این گروه از تحلیلگران بر این باورند که بحران تورم همچنان ادامه دارد و هیچ دلیلی برای بهبود آن وجود ندارد.

حتی روز گذشته جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان، پیش بینی های خود را برای اقتصاد ایالات متحده از جمله احتمال وقوع «چیزی بدتر» از رکود به اشتراک گذاشته است.

خروج از نسخه موبایل