کد خبر: 01060197817
جهانروزنامه

محکومیت خودروسازی «فُورد» به پرداخت جریمه ۱/۷ میلیارد دلاری در پی یک حادثه مرگبار

در سال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) در گرجستان یک زوج در حادثه تصادف یک وانت فُورد آمریکایی جان خود را ازدست می‌دهند. بنا به گفته قضات نقص در طراحی سقف این وانت منجر به مرگ این زوج شده‌است. شرکت «فُورد» این ادعا را رد کرده.

حال سئوال این است که آیا میزان جریمه ای که برای خودروساز آمریکایی در نظام قضایی آمریکا تعیین شده است نجومیست؟ از نظر شرکت«فُورد» تصمیم قاضی  مبنی بر جریمه ۱/۷ میلیارد دلاری برای جبران خسارت مرگ این زوج  اشتباه است.

دادگاه آمریکا خودورساز را مسئول مرگ زوج آمریکایی «مِلوین و وُنسیل هیل» در گرجستان به دلیل نقص در طراحی سقف فُورد مدل اِف ۲۵۰ می‌داند.این وانت ۲/۶ تُنی در پی ترکیدگی لاستیکش واژگون می شود.

سقف اتاق این وانت قدرت لازم برای محافظت از سرنشینان خود را نداشته و در پی واژگونی و چرخش آن روی زمین این زوج له شده و از بین رفته‌اند.

فرزندان این زوج نقص در طراحی و ساخت سقف وانت و در نتیجه مقاومت کم آنرا دلیل مرگ والدین خود ذکر کرده‌اند. براساس اسناد و مدارک رسانه‌های آمریکایی این مدل وانت «فُورد» تاکنون ده ها حادثه مشابه این مورد داشته؛ از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶(۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵) ۵/۲ میلیون از این مدل وانت «فُورد » تولید شده‌است. اما از سال ۲۰۱۷( ۱۳۹۶) شرکت «فُورد» تصمیم گرفت سقف آن را محکمتر کند.

وکلای این گروه خودروساز که دومین شرکت خودروسازی آمریکا و اولین تولید کننده مدل وانت آن است؛ درجلسات دادگاه تلاش کردند به استناد مدارک طراحی و ساخت آن ثابت کنند نقصی در سقف این وانت وجود ندارد.

این گروه خودورساز معتقد است تصمیم دادگاه مبتنی بر مدارک مستدل نبوده و بنا دارد در مورد این رأی تقاضای تجدید نظرکند.

میزان جرایم دادگاه های آمریکا معمولا خیلی زیاد است اما جریمه اعلام شده برای شرکت «فُورد» در نوع خود تاکنون بی سابقه بوده است.

جریمه ۱/۷ میلیارد دلاری بیشتر منطبق بر جرایم تنبیهی است که در آنها صرفا تظلمات قربانی و یا قربانیان مورد نظر نیست و هدف اصلاح رفتار خاطی و تأثیر این امر در جامعه است.

همین دادگاه روز پنجشنبه ۱۸اوت(۲۷مرداد)  واحد تعمیرات و نگهداری شرکت «فُورد» را برای استفاده از لاستیک های نامرغوب دراین وانت به پرداخت ۲۴ میلیون دلار جریمه به فرزندان این زوج  به منظور جبران خسارات محکوم کرد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا